Persbericht
Staatsloterij geeft feiten over kosten
Den Haag, 22 augustus 2003 - De afgelopen weken hebben er in de media
diverse artikelen gestaan over de Nederlandse Staatsloterij. Aanleiding
hiervoor vormde het jaarverslag van de Staatsloterij. In deze artikelen
wordt gesuggereerd dat de Nederlandse Staatsloterij geen goed beleid voert.
De strekking van de artikelen en de daarin genoemde feiten komen echter
niet overeen met de werkelijkheid.
In de afgelopen tien jaar is de Staatsloterij er in geslaagd op succesvolle
wijze haar positie in de markt te versterken. De omzet werd verdubbeld bij
een gelijk blijvend aantal verkooppunten. Daartoe is veel geïnvesteerd in
de merken Staatsloterij en Ticketbox. Daarnaast werd in augustus 2001 de
nieuwe loterij Dayzers gelanceerd.
In 2002 bleef voor het eerst de omzetgroei achter bij die van de
concurrenten. De oorzaak hiervan is dat de Nederlandse Staatsloterij, in
tegenstelling tot alle concurrenten, de aankoopprijs van het lot niet heeft
verhoogd.
In 2002 zijn, zoals ook in ons jaarverslag is aangegeven, de kosten van de
Nederlandse Staatsloterij gestegen. Daarvoor zijn drie redenen:
1. De introductie van Dayzers. Deze weekvariant van de Staatsloterij is met
succes in de markt gezet. Dit zal een vervolg vinden met een nieuwe
marketingcampagne in het najaar, nu alle terminals in het retailkanaal daar
geschikt voor zijn.
2. Bij alle verkooppunten zijn nu terminals geplaatst waardoor de
veiligheid rondom de afhandeling van loten is verbeterd en de introductie
van Dayzers in winkels mogelijk is gemaakt. De kosten van de automatisering
zijn hierdoor gestegen.
3. Door de gewijzigde wetgeving op het gebied van de jaarverslaglegging
moest in tegenstelling tot vorige jaren ondermeer een extra wettelijke
reserve worden gevormd.
Deze drie redenen zijn er de oorzaak van dat de kosten van de Nederlandse
Staatsloterij hoger waren.
In de media wordt gesteld dat er bij de Staatsloterij met geld wordt
gesmeten en dat er geen normen worden gesteld aan de uitgaven. Niets is
echter minder waar. Onze concurrenten geven per Euro omzet aanmerkelijk
meer uit aan marketing. Uit gegevens van het College van Toezicht op de
Kansspelen blijkt dat de Staatsloterij met acht procent relatief het laagst
zit met haar marketingkosten in 2002, terwijl de concurrenten minimaal tien
procent en meer uitgaven. Gekoppeld aan het feit dat het marktaandeel van
de Nederlandse Staatsloterij nog steeds het grootst is - namelijk 48% -
valt de bodem onder de scheve verhouding tussen kosten en resultaat, zoals
in de media gesteld, weg.
Wat betreft de afdracht aan het Ministerie van Financiën, zijn er afspraken
gemaakt over de hoogte daarvan - die al jaren tussen de zestien en
negentien procent ligt. Eenmalig heeft in 2002, ten gevolge van
bovenstaande kostenstijging, een verlaging van deze afdracht
plaatsgevonden. Daarbij is er de wettelijke minimale eis dat de
Staatsloterij 60% van de omzet als prijzen weer moet uitkeren. De
Staatsloterij keert daarmee het meeste prijzengeld van alle loterijen in
Nederland uit. Met deze regelingen kent de Staatsloterij dus wel degelijk
een investeringsplafond en kunnen wij niet onbegrensd kosten maken.
Er is nog een aantal specifieke zaken waarover in de media wordt
geschreven. Hierover willen wij graag duidelijkheid verschaffen:
Ten aanzien van de ontwikkeling van het spel SEVENS, waaraan door
Staatssecretaris Wijn een halt is toegeroepen, is altijd nauw overleg met
het Ministerie van Financiën gevoerd. Een wijziging van het Kansspelbeleid
van het Kabinet Balkenende II in maart 2003 heeft ertoe geleid dat de
Staatssecretaris van Financiën in overleg met de Minister van Justitie
vooralsnog heeft besloten ons de toestemming voor het nieuwe spel te
onthouden. Echter in de komende tijd zullen wij ons overleg met het
Ministerie vervolgen om te kijken hoe nu verder te gaan.
De Staatsloterij heeft als onderdeel van de prijzenpot 45.000 kaarten voor
de concerten van de Rolling Stones gekocht. Het is in de afgelopen jaren
gebleken dat het toevoegen van dit soort prijzen - mits ze schaars zijn -
een positieve uitwerking heeft op de omzet. De Rolling Stones-kaarten
hebben er in mei voor gezorgd dat de omzet significant hoger was.
Het niet doorgaan van het laatste concert was voor de Staatsloterij en de
fans een grote teleurstelling. Naar alle waarschijnlijkheid zal het concert
op 22 september plaatsvinden en kunnen onze prijswinnaars alsnog genieten
van de Rolling Stones. In tegenstelling tot berichten in de media heeft de
Staatsloterij - mede door verzekering - geen financiële schade ondervonden.
Jaarlijks zijn wij één van de sponsoren van het Staatsloterij Beach Voet
Volley Toernooi op Aruba. Met een investering van ¤200.000 is dit toernooi
het decor van negentien televisieprogramma's die gedurende de zomermaanden
wordt uitgezonden en waarin veel Staatsloterij en Dayzers te zien is. Deze
programma's vallen geheel binnen onze normale televisieprogrammering.
Wij hopen hiermee duidelijkheid te hebben verschaft. Voor meer informatie
kunt u contact opnemen met de Staatsloterij via nummer 070 - 302 15 00 .
*** Einde Persbericht ***