Rabobank Nederland

Rabobank start offensief met nieuw jongerenconcept

Rabobank Nederland, 22/08/2003 09:28
---

Rabobank Groep lanceert vandaag (22 augustus) een nieuw platform voor jongeren; Rabo YoungDynamic. Alle jongeren tussen 12 en 18 jaar die een rekening hebben bij de Rabobank (45% van alle jongeren in Nederland ), krijgen toegang tot dit platform. Rabo YoungDynamic is een interactief programma voor en over geldzaken. Via een magazine en een eigen website krijgen jongeren informatie, advies, tips en 'fun' op het gebied van geld verdienen, geld beheren en geld uitgeven. Op deze manier verdiept en verbreedt de Rabobank haar relatie met jongeren. "Je kunt jongeren alleen aanspreken als je inhaakt op hun belevingswereld, ze als volwassenen benadert én toegevoegde waarde biedt", aldus Yvonne van Esch Marketing Manager Kids & Jongeren bij de Rabobank. "Binnen dit nieuwe multimediale, interactieve concept voor en vooral dóór jongeren is niet alleen een rol weggelegd voor de Rabobank als financiële expert, maar ook voor de jongeren zelf. Zo kunnen jongeren zich op de site aanmelden bij Rabo Xperience voor het meedenken en meewerken aan de website. Deel uitmaken van het redactieteam voor het magazine, zich opgeven voor het schrijven van een column en zich aanmelden voor brainstormsessies interviews of bedrijfsbezoeken. Rabo YoungDynamic bestaat o.a. uit een internetsite, E-mail nieuwsbrief, tweemaal per jaar een magazine (oplage 500.000) en bijsluiters bij het rekeningafschrift.

De site www.raboyoungdynamic.nl voorziet jongeren van (financieel) advies en tips over onderwerpen die zij belangrijk vinden: de (eerste) vakantie, scooter, rijbewijs, studeren en op kamers gaan. Ook krijgen de Rabo Jongeren Rekeninghouders speciale aanbiedingen en kunnen ze zelfstandig internetbankieren, de Rabofoon of Rabox aanvragen en zich aanmelden voor de e-mailnieuwsbrief 'E-zine'. Tenslotte krijgen ze tips en aanbiedingen over bijbaantjes en informatie over zakgeld en kleedgeld.

"Het concept is voor en door jongeren ontwikkeld.", volgens Van Esch. Daarnaast zijn de jongeren ook actief betrokken bij de ontwikkeling van producten en diensten, zeker op mobiel gebied. "Een van de ideeën die hieruit voortkwam had betrekking op de Rabo Alerts: een sms-bericht met niet alleen je saldo-informatie maar ook een persoonlijk te kiezen signaal. De jongeren vroegen zich af waarom je de tekst van het sms-bericht dat je krijgt niet zelf zou kunnen instellen met bijvoorbeeld: 'blut, loser of shopping time!'."

Door jongeren actief te betrekken en ze ervaringen met elkaar uit te laten wisselen blijft de Rabobank continue interactie zoeken om samen het concept aan te scherpen.