Ingezonden persbericht
|                                                      |Datum                   |
|                                                      |22 augustus 2003        |
|Tweede kwartaal 2003:                                 |                        |
|                                                      |                        |
|Vierde kwartaal op rij met nettowinst                 |                        |
|Afname nettoschuld met EUR 1 miljard                  |                        |
|naar EUR 10,2 miljard                                 |                        |
|                                                      |Nummer                  |
|                                                      |049p                    |
|                                                      |                        |
|                                                      |                        |

Kerngegevens tweede kwartaal 2003 (exclusief bijzondere posten)
Het operationele resultaat (EBITDA) steeg met EUR 153 miljoen van EUR 1.094 miljoen in het tweede kwartaal van 2002 naar EUR 1.247 miljoen in dezelfde periode van 2003. In het tweede kwartaal van 2003 boekte KPN een winst voor belastingen van EUR 419 miljoen (2e kwartaal 2002: EUR 88 miljoen). De nettowinst na belastingen bedroeg EUR 192 miljoen, vergeleken met een nettoverlies van EUR 79 miljoen in het tweede kwartaal van 2002. In het tweede kwartaal van 2003 bedroegen de totale lasten met betrekking tot bijzondere posten EUR 9 miljoen, terwijl deze in het tweede kwartaal van 2002 nog EUR 9.190 miljoen waren, voornamelijk als gevolg van de omvangrijke impairments die zich in deze periode voordeden. (Zie ook bijlage 1.)

Belangrijkste ontwikkelingen
Operationele EBITDA groeit met 14% naar EUR 1.247 miljoen (2e kwartaal 2002: EUR 1.094 miljoen)*
Nettoschuld teruggebracht naar EUR 10,2 miljard (2e kwartaal 2002: EUR 15,0 miljard)
Omzetgroei kernactiviteiten 2,6% (Mobiel 6,4%; Vast 0,2%)
Een vrije kasstroom van EUR 711 miljoen (2e kwartaal 2002: EUR 412 miljoen)**, inclusief belasting; exclusief ca. EUR 227 miljoen uit de verkoop van niet-kernactiviteiten
De creditratings werden verhoogd naar Baa1 (stabiele vooruitzichten, Moody's) en BBB+ (positieve vooruitzichten, S&P)
Een nettogroei van 270.000 klanten bij E-Plus in het tweede kwartaal, waardoor het totaal aantal mobiele klanten in Duitsland op 7,7 miljoen uitkwam. Intussen is de grens van 7,8 miljoen gepasseerd.
95.000 nieuwe ADSL-aansluitingen in het tweede kwartaal, waardoor het aantal ADSL-aansluitingen aan het eind van het tweede kwartaal 513.000 bedroeg

* exclusief bijzondere posten
** nettokasstroom uit operationele activiteiten na investeringen, rente, belastingen en herstructureringskosten

CEO Ad Scheepbouwer:
"Ik ben er tevreden over dat we verdere voortgang hebben geboekt bij het stimuleren van groei in voor KPN relevante segmenten. Tegelijkertijd zijn ook de winstgevendheid en kasstroom sterk verbeterd. Met het goede halfjaar dat achter ons ligt, durven we dan ook vol vertrouwen onze ambitieuze vooruitzichten voor heel 2003 nogmaals te verhogen."

Vooruitzichten 2003
(exclusief effect van mogelijke verlaging mobiele terminatievergoedingen)
|Vooruitzichten    |3 maart 2003    | 12 mei 2003   |22 augustus 2003 |
|geheel 2003       |                |               |                 |
|Omzetgroei        |                |               |                 |
|kernactiviteiten  |                |               |                 |
|(1)               |                |               |                 |
|Vast              |0-2%(2)         |0-2%           |stabiel          |
|Mobiel            |5-10%           |ca. 10%        |ca. 10%          |
|Operationele      |minimaal 5%     |minimaal 5% (3)|minimaal 10% (4) |
|EBITDA-groei (1)  |                |               |                 |
|Resultaat voor    |meer dan        |meer dan EUR 1 |ca. EUR 1.4      |
|belastingen(1)    |EUR 1 miljard   |miljard (3)    |miljard (4)      |
|CAPEX             |EUR 1,6 -       |ca.            |ca. EUR 1,5      |
|                  |1,8 miljard     |EUR 1,5 miljard|miljard          |
|Vrije kasstroom   |ca.             |ca.            |meer dan EUR 2,0 |
|(5)               |EUR 1,5 miljard |EUR 1,8 miljard|miljard          |
|Nettoschuldenlast |minder dan      |ca.            |minder dan EUR   |
|per jaareinde     |EUR 10,5 miljard|EUR 10 miljard |9,5 miljard      |

(1) Gebaseerd op cijfers exclusief bijzondere posten
(2) Vooruitzichten maart: Vaste Net 0-2%; Business Solutions stabiel
(3) Rekening houdend met een mogelijk pensioentekort van EUR 111 miljoen per 30 april 2003
(4) Rekening houdend met een mogelijk pensioentekort van EUR 54 miljoen per 31 juli 2003
(5) Nettokasstroom uit operationele activiteiten na investeringen, rente, belastingen en herstructureringskosten

Geconsolideerde winst- en verliesrekening
(Bedragen in miljoenen euro, geen accountantscontrole toegepast)
|Exclusief                                                 | |Inclusief   |
|bijzondere posten                                         | |bijzondere  |
|                                                          | |posten      |
|Bedrijfsopbrengste|1.846     |1.842    |0,|3.688    |3.681    |0,2|
|n                 |          |         |2 |         |         |   |
|Operationele      |798       |680      |17|1.580    |1.309    |20,|
|EBITDA            |          |         |,4|         |         |7  |
|Bedrijfsresultaat |472       |333      |41|929      |615      |51,|
|(EBIT)            |          |         |,7|         |         |1  |
|EBITDA-marge      |43,2%     |36,9%    |  |42,8%    |35,6%    |   |

In het tweede kwartaal van 2003 steeg de som der bedrijfsopbrengsten van de divisie Vast met 0,2%. De volumes van het Internetverkeer vertoonden een lichte daling als gevolg van de verdere marktpenetratie van breedbanddiensten (ADSL). De totale verkeersvolumes binnen de divisie Vast daalden met 4,6% naar 20,5 miljard minuten.

De gemiddelde tarieven voor bijna alle diensten van de business unit Vaste Telefonie lieten een positieve ontwikkeling zien. De tarieven bij de business unit Carrier Services waren lager dan in 2002, maar de verkeersvolumes stegen als gevolg van diensten als (lokaal) Carrier (Pre)Select en Internet Originating.
|Totaal aantal aansluitingen aan het eind van  |2003  |2002  |%     |
|het tweede kwartaal (in duizenden)            |      |      |      |
|PSTN                                          |6.218 |6.446 |-3,5  |
|ISDN                                          |1.556 |1.489 |4,5   |
|Totaal                                        |7.774 |7.935 |-2,0  |

De Internet Service Providers van KPN (Planet Internet, Het Net en XS4ALL) rapporteerden hogere opbrengsten, onder meer als gevolg van de introductie van betaalde Internetdiensten in Nederland, de verdere marktpenetratie van ADSL en het feit dat ISP's het Internetgebruik rechtstreeks bij de klant zijn gaan factureren. De doelstelling voor het aantal ADSL aansluitingen voor het einde van 2003 is verhoogd van 600.000 naar 675.000.
|Totaal aantal aansluitingen aan het eind van  |2003  |2002   |%     |
|het tweede kwartaal (in duizenden)            |      |       |      |
|ADSL                                          |513   |192    |167,2 |

De operationele EBITDA steeg hoofdzakelijk vanwege lagere bedrijfslasten. De kostenbesparingen vloeiden voort uit de inkrimping van het personeelsbestand en lagere betalingen aan andere operators voor het gebruik van hun netwerk.
De stijging van de EBIT is voornamelijk te danken aan een beter operationeel resultaat (operationele EBITDA) en lagere afschrijvingslasten door het striktere investeringsbeleid dat sinds 2001 van kracht is.

Ontwikkeling bedrijfsactiviteiten Vast
In het tweede kwartaal introduceerde KPN met succes een nieuw belpakket voor klanten met een vaste aansluiting: inmiddels heeft BelPlus al meer dan 500.000 klanten. Dit belpakket biedt klanten 10% korting op gespreksminuten buiten de regio en naar het buitenland en daarnaast 100 gratis belminuten binnen de regio.

In het tweede kwartaal heeft KPN diverse grote contracten afgesloten, onder meer met Travel-Net voor een Virtual Private Network, met Vecozo voor een Wide Area Network, met Ahold voor hosting-diensten, met het Ministerie van Justitie voor managed Local Area Networks en met ATOS Euronext voor Managed Network Services.

KPN EuroRings heeft bekendgemaakt dat het in heel Europa managed VPN-diensten gaat introduceren. Deze VPN-diensten zijn inmiddels beschikbaar in de Benelux, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Ierland, Oostenrijk en Italië, met connectiviteit naar de Verenigde Staten.

In het tweede kwartaal verwierf KPN een meerderheidsbelang in HubHop B.V., een van de vooraanstaande hotspotoperators in Nederland. Hiermee wordt het belang onderstreept dat KPN hecht aan verdere groei in de markt van breedbandinternet, waar het thuisgebruik van snelle datadiensten een belangrijke rol speelt. Verwacht wordt dat de markt voor snelle Internet-toegang via hotspots zich verder zal ontwikkelen.

In april werd Digitenne (Digital Video Broadcasting) als eerste geïntroduceerd in Amsterdam en omgeving. KPN heeft een aandeel van 30% in Digitenne. De reacties van klanten zijn zeer bemoedigend: de hoge beeldkwaliteit en de relatief lage tarieven ten opzichte van de kabelbedrijven worden beschouwd als grote voordelen.

Divisie Mobiel
(Bedragen in miljoenen euro, geen accountantscontrole toegepast)
|Exclusief         |2e kw     |2e kw    |% |t/m 2e kw|t/m 2e kw|%  |
|bijzondere posten |2003      |2002     |  |2003     |2002     |   |
|Bedrijfsopbrengste|1.270     |1.194    |6,|2.478    |2.243    |10,|
|n                 |          |         |4 |         |         |5  |
|Operationele      |421       |403      |4,|837      |757      |10,|
|EBITDA            |          |         |5 |         |         |6  |
|Bedrijfsresultaat |161       |102      |57|312      |183      |70,|
|(EBIT)            |          |         |,8|         |         |5  |
|EBITDA-marge      |33,1%     |33,8%    |  |33,8%    |33,7%    |   |

De toename met 6,4% van de bedrijfsopbrengsten weerspiegelt de hogere opbrengsten in Nederland en Duitsland.

Het totaal aantal abonnees steeg van 13,4 miljoen aan het eind van het tweede kwartaal van 2002 naar 13,8 miljoen aan het eind van het tweede kwartaal van 2003. Het aantal postpaidklanten groeide met ca. 0,5 miljoen, terwijl het aantal prepaidklanten met ca. 0,1 miljoen daalde. Naast de groei van het totale klantenbestand liet ook het gebruik per klant een positieve ontwikkeling zien. Vooral in Duitsland is de groei van het aantal klanten opvallend: in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar nam het aantal klanten met 624.000 toe.
Aan het eind van het tweede kwartaal van 2003 had Mobiel 353.000 i-modeklanten. Zoals KPN al op de CeBIT in maart 2003 had aangekondigd, werd het i-modedienstenpakket in het tweede kwartaal verder ontwikkeld en uitgebreid, onder meer met nieuwe diensten, gebruiksmogelijkheden en handsets. Tevens werden er diverse marketingactiviteiten ontplooid. Het assortiment is sterk uitgebreid met nieuwe toestellen van Nokia, Siemens, NEC en Mitsubishi, waaronder een aantal modellen met camera. Het aantal verkooppunten zal de komende maanden toenemen. De diensten en content zijn inmiddels voorzien van MMS en Java-functionaliteit en -applicaties. Er zijn 40 nieuwe content i-mode sites bijgekomen, zodat KPN nu in totaal ca. 430 aangesloten content leveranciers heeft. De huidige i-modegebruikers zijn zeer tevreden over de geleverde diensten. Dit blijkt ook uit een vergelijkend onderzoek*. Verder wil KPN nieuwe marktsegmenten aanboren. Zo is i-mode sinds begin augustus dit jaar in Nederland en in het vierde kwartaal in Duitsland ook beschikbaar voor PrePayklanten. Met OfficeMode richt KPN zich met i-mode voor de eerste keer specifiek op de zakelijke markt. Aan het eind van het tweede kwartaal werd ook een internationale i-mode reclamecampagne gelanceerd. Deze activiteiten om het gebruik van i-mode te stimuleren zullen in de tweede helft van 2003 worden geïmplementeerd in alle markten waar KPN actief is. KPN verwacht dat het aantal i-modeklanten ultimo 2003 op 1 miljoen zal liggen.
* Telecompaper
|Totaal aantal abonnees per 30 juni  |2003       |2002    |%  |
|(in duizenden)                      |           |        |   |
|Nederland                           |4.919      |5.188   |-5,|
|                                    |           |        |2  |
|Duitsland                           |7.716      |7.092   |8,8|
|België                              |1.131      |1.115   |1,4|
|Totaal                              |13.766     |13.395  |2,8|
|Waarvan i-mode                      |353        |67      |   |

De operationele EBITDA steeg dankzij betere operationele EBITDA-cijfers in Nederland en België. Deze werden die deels tenietgedaan door een lagere operationele EBITDA in Duitsland als gevolg van hogere kosten voor klantenwerving die verband hielden met de groei van het klantenbestand.

De toename van de EBIT kan voornamelijk worden toegeschreven aan de positieve ontwikkeling van de operationele EBITDA en de lagere afschrijvingslasten als gevolg van de aanzienlijke bijzondere waardeverminderingen die in 2002 hebben plaatsgevonden.

Ontwikkeling bedrijfsactiviteiten Mobiel
KPN heeft in het tweede kwartaal de reclameactiviteiten in de drie kernmarkten opgevoerd om de merken, producten en diensten nog meer onder de aandacht te brengen. In België lanceerde BASE de 'freedom of speech'-campagne, gevolgd door 'freedom of choice'. In Duitsland zette KPN het merk E-Plus steviger in de markt met de 'Klingelt's?'-campagne, waarmee E-Plus werd gepositioneerd als de 'smart operator'. In Nederland had KPN succes met de introductie van de 'Bel je suf'-campagne voor het Hi-merk. Al deze campagnes werden ondersteund met voor de klant aantrekkelijke tarieven, zoals het 'Jubiläumstariff' in Duitsland.

E-Plus voltooide de acquisitie van 3.723 UMTS-opstelpunten van Mobilcom, waarvan 25% volledig is uitgerust.

Overige activiteiten
(Bedragen in miljoenen euro, geen accountantscontrole toegepast)
|Exclusief         |2e kw     |2e kw   |%   |t/m 2e kw|t/m 2e kw|%  |
|bijzondere posten |2003      |2002    |    |2003     |2002     |   |
|Bedrijfsopbrengste|235       |347     |-32,|467      |645      |-27|
|n                 |          |        |3   |         |         |,6 |
|Operationele      |28        |11      |154,|38       |-32      |   |
|EBITDA            |          |        |5   |         |         |   |
|Bedrijfsresultaat |-12       |-30     |    |-42      |-121     |   |
|(EBIT)            |          |        |    |         |         |   |

Dit segment omvat met name overige en ondersteunende activiteiten. De opbrengsten daalden voornamelijk als gevolg van de effecten van de verkoop van Directory Services, lagere opbrengsten bij Xantic en lagere opbrengsten uit retailactiviteiten. De operationele EBITDA en EBIT van Overige activiteiten stegen als gevolg van de verschillende herstructurerings- en kostenreductieprogramma's.

Safe harbor
Bepaalde uitspraken in dit persbericht betreffen toekomstgerichte uitspraken. Deze uitspraken omvatten onder meer, maar zijn niet beperkt tot, uitspraken ten aanzien van de toekomstige bedrijfsresultaten, de effecten van wet- en regelgeving op de activiteiten van KPN, het marktaandeel van KPN en zijn joint ventures in nieuwe en bestaande markten, algemene bedrijfstakgerelateerde en macro-economische trends en de prestaties van KPN ten aanzien hiervan. Toekomstgerichte uitspraken bevatten vaak - of worden voorafgegaan of gevolgd door - formuleringen als "geloven", "verwachten", "anticiperen" of soortgelijke uitdrukkingen. Deze toekomstgerichte uitspraken zijn afhankelijk van een aantal aannames met betrekking tot toekomstige gebeurtenissen en zijn onderhevig aan onzekerheden en overige factoren waarop KPN veelal geen invloed kan uitoefenen. De werkelijke resultaten kunnen derhalve afwijken van de toekomstgerichte uitspraken. Een aantal van deze factoren is beschreven (niet uitputtend) in het Annual Report on Form 20-F van KPN voor het jaar eindigend op 31 december 2002.

Noot voor de redactie (