Beter Bed Holding NV

Uden, 22 augustus 2003

BETER BED NAAR WINST IN EERSTE HALFJAAR 2003
OMZET GROEIT VERDER IN MOEILIJKE MARKT

In de eerste helft van 2003 heeft Beter Bed Holding N.V. een nettowinst van EUR 0,6 miljoen gerealiseerd, ten opzichte van een verlies van EUR 0,9 miljoen in de eerste helft van 2002. Dit betekende een winst per aandeel van EUR 0,07 (eerste halfjaar 2002: verlies EUR 0,11). Het bedrijfsresultaat (EBIT) verbeterde tot EUR 1,8 miljoen (eerste halfjaar 2002: EUR 0,1 miljoen). Terwijl van een herstel van de consumentenvraag in de markt voor slaapkamerproducten nog geen sprake is, steeg de omzet met 8,2% tot EUR 115,0 miljoen (eerste halfjaar 2002: EUR 106,3 miljoen).

Frans Geelen, directievoorzitter: "Ons beleid is gericht op het stimuleren van de omzet onder meer door additionele promotionele inspanningen, het verlagen van de kosten per winkel en het voortzetten van winstgevende expansie. Ook in het tweede kwartaal heeft deze aanpak, vooral door de enorme inzet van onze mensen, bijgedragen aan de verbetering van het resultaat.Door vergroting van het marktaandeel en van het aantal winkels zullen we in de toekomst maximaal kunnen profiteren van een herstel in de consumentenvraag naar slaapkamerproducten."

Financieel
De brutomarge over de eerste helft van 2003 was 51,5% (eerste helft 2002: 53,8%). Deze daling is mede het gevolg van de verder versterkte promotionele activiteiten. De brutomarge in het tweede kwartaal was 52,3%, terwijl deze in het eerste kwartaal 50,9% was. De operationele kosten over het eerste halfjaar stegen slechts heel beperkt naar EUR 57,4 miljoen (eerste helft 2002: EUR 57,1 miljoen). De operationele kosten daalden als percentage van de omzet van 53,7% in de eerste helft van 2002 naar 49,9% in dezelfde periode van 2003. De kosten per winkel daalden met 5,5%. Het bedrijfsresultaat (EBIT) kwam hiermee op EUR 1,8 miljoen ten opzichte van EUR 0,1 in het eerste halfjaar van 2002.

De solvabiliteit is gestegen tot 30,1% (ultimo 2002: 27,9%). Eind juni 2002 was de solvabiliteit 19,5%. In verband met de conversie van kort naar lang vreemd vermogen werd in juni een 5-jarige lening van EUR 5,0 miljoen aangetrokken. Deze lening, waarvoor geen zekerheden zijn verstrekt, wordt lineair afgelost en heeft een vast rentepercentage van 4,63%.

Ontwikkeling kwartaalcijfers
De groei van de omzet ten opzichte van de vergelijkbare periode vorig jaar was in het tweede kwartaal 9,1%. In het eerste kwartaal was de omzetgroei 7,5%. De brutomarge was in het tweede kwartaal 52,3%. Dit is een verbetering ten opzichte van de brutomarge in het eerste kwartaal (50,9%). De marge in het tweede kwartaal vorig jaar was 53,2%. Ten opzichte van de vergelijkbare periodes vorig jaar verbeterde het nettoresultaat in het tweede kwartaal met EUR 0,8 miljoen en in het eerste kwartaal met EUR 0,7 miljoen. Vanwege het seizoenpatroon in de omzet zijn het tweede en derde kwartaal qua resultaat traditioneel zwakker dan de andere kwartalen (zie bijlage).

Operationeel
In de eerste helft van 2003 werden 34 winkels geopend en 23 gesloten. Het totaal aantal winkels steeg hiermee van 618 ultimo 2002 naar 629 aan het eind van juni 2003. Eind juni 2002 waren er in totaal 604 winkels. Naar verwachting zal het aantal filialen in 2003 toenemen tot circa 650.

Beter Bed
Beter Bed heeft in het eerste halfjaar een omzet gerealiseerd van EUR 53,2 miljoen (eerste halfjaar 2002: EUR 45,8 miljoen). De orderintake in vergelijkbare winkels steeg in Nederland met 7,4% en in Duitsland met 0,8%. In deze periode heeft Beter Bed drie winkels gesloten en twee geopend. Het aantal winkels kwam hiermee op 80, waarvan 75 in Nederland.
Eind juni is de omschakeling naar een nieuw automatiseringssysteem van het grootste distributiecentrum voltooid. Het streven is om ook met het laatste distributiecentrum in 2003 over te gaan op dit nieuwe systeem. Het beoogde resultaat ligt in kortere levertijden en grotere efficiency in de besturing van de goederenstroom en daarmee in een betere klantenservice met lagere voorraden.
In 2002 is in Nederland de formule Beddendump opgezet als zelfstandige commerciële formule. Beddendump had ultimo juni 2003 11 winkels (eind 2002: 9).
Op basis van het waterbeddenassortiment van Beter Bed is in Duitsland in 2002 een testwinkel geopend voor een specialistische formule onder de naam WasserbettenDiscount. Aan het einde van het eerste halfjaar had WasserbettenDiscount 5 winkels. Beddendump en WasserbettenDiscount maken gebruik van de bestaande centrale organisatie van Beter Bed.

Matratzen Concord
Ondanks de moeilijke Duitse marktomstandigheden blijft ook Matratzen Concord in staat haar marktaandeel uit te breiden. De omzet steeg met 0,9% tot EUR 58,8 miljoen (2002: EUR 58,2 miljoen). In vergelijkbare winkels daalde de omzet met 7,1%. Matratzen Concord opende in de afgelopen periode 25 winkels en sloot er 18. De winkelopeningen vonden alle in Duitsland plaats. Ultimo juni 2003 had Matratzen Concord 522 winkels (ultimo 2002: 515), waarvan 455 (436) in Duitsland, 25 (27) in Nederland, 20 (22) in Oostenrijk, 17 (18) in Zwitserland, 3 (6) in Frankrijk en 2 (6) in Italië.

Dormaël
Bij Dormaël heeft het faillissement van één van de franchisenemers ertoe geleid dat het aantal Dormaël winkels gedurende de eerste helft van 2003 daalde tot 11 (2002: 12).

DBC
Via DBC worden de in eigen beheer ontwikkelde M Line matrassen verkocht op de Nederlandse en de Duitse markt. De M Line matrassen hebben onder meer superieure drukverlagende kwaliteiten. Deze producten worden in Nederland verkocht via Beter Bed, via winkels van derden en aan instellingen in de gezondheidszorg. In Duitsland wordt verkocht via de eigen Beter Bed winkels en via winkels van derden. In Nederland verlopen de verkopen naar tevredenheid. In Duitsland is de groei lager dan verwacht.

Productie
De hogere efficiency heeft bijgedragen aan een flinke verbetering van het resultaat in Polen.

Strategie
De strategie van Beter Bed Holding blijft gebaseerd op het uitbreiden van het marktleiderschap binnen de markt voor slaapcomfort. De nadruk in de realisatie van de strategie ligt op de internationale expansie. De groei van het aantal winkels zal in de nabije toekomst vooral buiten Nederland, en met name in Duitsland, worden gerealiseerd.

Vooruitzichten
De omzetresultaten tot dusver en de hogere stand van de orderportefeuille op dit moment leiden ertoe dat Beter Bed Holding positief gestemd is over de ontwikkeling van de resultaten in het derde kwartaal.

Profiel
Beter Bed Holding is actief in de Europese markt voor slaapcomfort. De activiteiten omvatten retailing met in totaal meer dan 625 winkels, via de ketens Beter Bed (actief in Nederland en in Duitsland), Matratzen Concord (actief in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Italië), Dormaël en Beddendump (beiden actief in Nederland). Verder is Beter Bed Holding via haar dochter DBC International actief in de verkoop van merkartikelen in de slaapkamerbranche in Nederland en in Duitsland en via haar twee fabrieken in Polen in de productie van slaapkamermeubels voor de Beter Bed winkels en voor derden. Beter Bed Holding behaalde in 2002 een omzet van EUR 221,8 miljoen en is sinds december 1996 genoteerd aan de Officiële Markt van Euronext Amsterdam.

BIJLAGEN:
- Geconsolideerde winst-en-verliesrekening
- Geconsolideerde balans
- Geconsolideerd kasstroomoverzicht
- Kwartaalresultaten 2002
---

Voor nadere informatie: Frans Geelen, Directievoorzitter,
T +31 (0)413 338819 / F +31 (0)413 338829 / M +31 (0)6 29565517
E-mail: frans.geelen@beterbed.nl / Website: www.beterbedholding.com

Bijlage met cijfers: persbericht 22-8-2003 bijlagen.doc
Zie het origineel
http://www.beterbedholding.com