Vereniging Milieudefensie
Persbericht
Het drama van Cerfontaine
Amsterdam, 21 augustus 2003 --- Schiphol doet dramatisch over de gevolgen van de zogenaamde rekenfout, terwijl omwonenden en milieu al jaren te kampen hebben met een écht drama. Schiphol weet zichzelf keer op keer buiten de wet te stellen en goochelt met cijfers en argumenten naar gelang het haar uitkomt. Milieudefensie laat enkele voorbeelden van het drama Schiphol zien:
* Schiphol heeft geen 5 maar al 6 landingsbanen. De Oostbaan wordt verzwegen. Schiphol beloofde de baan te sluiten na aanleg van de Polderbaan, hetgeen niet is gebeurd. Amsterdam voert op dit moment nog een juridische procedure vanwege de jarenlange en nog voortdurende overlast en schending van het zogeheten 'herenakkoord'.
* Schipholdirecteur Gerlach Cerfontaine beweert nu dat er maar 350.000 vluchten mogelijk zijn op Schiphol. Volgens het NLR-rapport van 20 augustus kan de luchthaven binnen de huidige lawaaigrenzen groeien tot ongeveer 440.000 vluchten.
* Volgens Schiphol is de maximale officiële capaciteit van de Polderbaan baan 36 vluchten per uur. Zeven jaar lang heeft de luchthaven altijd beweerd dat er 45 vluchten mogelijk waren. (De inmiddels beruchte 'rekenfout').
* Ondanks de door Schiphol betreurde 'rekenfout', zal de luchthaven binnen afzienbare tijd alsnog meer vluchten kunnen uitvoeren over de Polderbaan. Woordvoerder Ruud Wever erkent dat dit technisch mogelijk is.
* Schiphol beloofde jarenlang - tot en met de opening van de Polderbaan in februari nog - halvering van het lawaai boven Zwanenburg. Enkele maanden later blijken deze beloften loos.
* Eén enkele taxibaan om de Zwanenburgbaan heen, was altijd genoeg. Dit jaar blijkt er plotseling behoefte aan een extra taxibaan. Het veiligheidsargument heeft daarvoor nooit een rol gespeeld.
* Gerlach Cerfontaine stelt dat de luchthaven in 2004 zal 'vastlopen'. Dit klopt niet. De NLR heeft aangetoond dat Schiphol de komende jaren zelfs 10 duizenden éxtra vluchten kan uitvoeren binnen de huidige wetgeving.
* Schiphol gedraagt zich als een verwend kind, terwijl het bedrijf als geen ander in ons land gepamperd wordt. Wie kent een bedrijf dat geen BTW (vliegtickets) noch accijns (kerosine) of CO2-heffing hoeft te betalen.
* Drama doet het goed: Cerfontaine betoogt dat Schiphol 200 duizend vliegbewegingen misloopt als de luchthaven niet kan groeien: 'reken maar even uit, dat zijn 20 millioen passagiers, dat zijn 80.000 banen '. Uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat blijkt echter dat Schiphol inclusief álle gerelateerde werkgelegenheid nu al goed is voor 90.000 banen...
Vereniging Milieudefensie