Nog veel knelpunten bij uitvoering Wet Poortwachter
Bij de uitvoering van de Wet Poortwachter komen nog veel knelpunten
voor. Zo lukt het niet altijd om termijnen te halen. Ook zijn er
klachten over onvoldoende of onjuiste informatie. Dat is de
belangrijkste conclusie van de Meldweek Poortwachter die FNV en Breed
Platform Verzekerden en Werk begin april organiseerden. .
FNV-bestuurder Agnes Jongerius is echter optimistisch over de
toekomst. 'We zien nu al dat ondanks alle problemen de WAO-instroom in
het eerste jaar dat de wet bestaat met 26 procent is gedaald. Als we
er in slagen deze knelpunten weg te werken, biedt dat uitstekende
perspectieven voor een nog verdere daling. Dat slaat ook de bodem weg
onder de plannen van het kabinet om zo hard in te grijpen in de WAO. '
De Wet Poortwachter is nu ruim een jaar in werking. Ze geeft
werknemers en werkgevers meer eigen verantwoordelijkheid voor
begeleiding bij ziekte en weer aan het werk helpen van de herstellende
werknemer.
In de praktijk zijn er wel nog problemen. Zo komt de oproep voor de
bedrijfsarts bij veel zieken pas na 14 dagen, en is het verplichte
plan van aanpak bij slechts een kwart van de werknemers op tijd.
Meer dan de helft krijgt zelfs helemaal geen plan. Verder wordt van
werknemers nogal wat assertiviteit verwacht, terwijl een zieke dat
niet altijd kan opbrengen.
Ander knelpunt blijkt het verstrekken van dossiers door werkgever en
Arbo-dienst. Een werknemer die na 8 maanden nog steeds geen uitzicht
op werkhervatting heeft, moet een WAO-aanvraag indienen. Daarvoor moet
hij zijn complete dossier inleveren bij de UWV, inclusief de verslagen
van werkgever en Arbo-dienst. In veel gevallen krijgt de werknemer die
niet. Overigens wordt het verslag meestal toch goedgekeurd.
Bij de melders is de tevredenheid niet groot: 74 procent is niet
tevreden, en maar 18 procent wel. Wellicht speelt mee dat vooral
mensen met slechte ervaringen in dit soort meldweken bellen, zo denkt
de FNV.
De meeste werknemers zijn van de grote lijnen van de Wet Poortwachter
op de hoogte, vooral via media (32 procent), werkgever (24) of vakbond
(22).
Over precieze rechten en plichten is de kennis veel minder groot. Het
is dan ook een gemis dat Arbo-diensten hier vaak geen informatie over
geven.
Met het eindrapport heeft de FNV een reeks aanbevelingen overhandigd
aan minister De Geus van Sociale Zaken. Daarin pleit de vakcentrale
voor een brede informatiecampagne, verbetering van de dienstverlening
van Arbo-diensten, en meer inbreng van de werknemer in
genezingsproces.
De FNV-bonden zouden begeleidende afspraken moeten maken in CAO's, en
zo voorkomen dat werknemers bij reïntegratie gedwongen worden
slechtere arbeidsvoorwaarden te accepteren
21 augustus 2003
FNV