NMA
DTe geeft onderstreept spelregels bij faillissement EnergyXS
Gezien de reacties van energiebedrijven op het faillissement van
EnergyXS bij het benaderen van voormalige EnergyXS-klanten geeft de
Dienst uitvoering en toezicht Energie (DTe) nogmaals duidelijkheid
over de spelregels die in een dergelijke situatie gelden.
Netbeheerders zijn wettelijk verplicht om klantgegevens vertrouwelijk
te behandelen. Dit betekent dat de netbeheerder en het bedrijf dat
optreedt als noodleverancier, de gegevens onderling mogen uitwisselen
onder de voorwaarde dat ook de noodleverancier deze gegevens
vertrouwelijk behandelt. DTe neemt de meldingen over de benadering van
voormalige EnergyXS-klanten door diverse leveringsbedrijven die
momenteel als noodleverancier optreden uiterst serieus en onderzoekt
of hun handelwijze in strijd is met de Elektriciteitswet 1998.
Energiebedrijven mogen vrije klanten niet op basis van onjuiste
argumenten onder druk zetten om over te stappen naar een nieuwe
leverancier. De klanten kunnen de termijn van 10 werkdagen gebruiken
om tot een juiste en verantwoorde keuze te komen. Op basis van de wet
is de netbeheerder verplicht ervoor te zorgen dat alle voormalige
EnergyXS-klanten in deze periode elektriciteit geleverd krijgen. Deze
verplichting geldt ook als de afhandeling van de overstap naar de
nieuwe leverancier over de termijn van 10 werkdagen heen gaat.
Huishoudens worden momenteel beleverd tegen het gereguleerde tarief
voor grijze stroom via een noodleverancier. Het tijdelijke tarief voor
de vrije klanten dient gebaseerd te worden op de prijzen van de
Amsterdam Power Exchange (APX). Het gaat hierbij om het gemiddelde van
de APX-dagprijs over 2 weken vanaf 19 augustus. Alleen voor vrije
klanten geldt dat er een vast bedrag aan administratiekosten berekend
mag worden. DTe benadrukt dat dit bedrag niet hoger mag zijn dan
hetgeen gebruikelijk en redelijk is binnen de sector. DTe zal ook
hierop toezien.
Nederlandse Mededingingsautoriteit