Terug Persbericht P-17; Zoetermeer, 21 augustus 2003
Afd. Informatie en Communicatie, tel. (079) 368 07 07
Prijzen horeca in de pas met algemeen prijspeil
De prijsontwikkeling (2,3%) in de horeca loopt in de pas met de
inflatie. Hotels bieden gunstig geprijsde kamers om de daling in de
bezettingsgraad tegen te gaan. Hogere prijzen in de drankensector
hebben te maken met de accijnsverhoging op alcoholische dranken.
In het tweede kwartaal was de horecaomzet 3,2% lager dan in het tweede
kwartaal van 2002. De daling in het eerste kwartaal was 3,5%. De
sombere stemming van consumenten over de economie uit zich in een lage
koopbereidheid, waarbij vooral de niet-primaire levensbehoefte het
moeten ontgelden. Dankzij het mooie voorjaarsweer is de omzetdaling in
de horeca beperkt gebleven. In de fastfood- en drankensector was de
daling minder dan in de restaurant- en hotelsector.
Zuinige consument
Door de opeenstapeling van negatieve economische berichten is de
consument terughoudend in zijn uitgaven. Dagelijkse boodschappen doet
men in goedkopere supermarktketens, uitgaven aan duurzame goederen
worden uitgesteld, en bij de dagjes uit worden etenswaren en dranken
van huis meegenomen. De horeca heeft in het tweede kwartaal dan ook
minder gasten mogen verwelkomen.
De verminderde commerciële activiteiten in het bedrijfsleven en
bezuinigingsoperaties treffen de horecamarkt van zakendiners en
congressen.
Het inkomend toerisme wordt geremd door het lage consumenten- en
producentenvertrouwen in de landen om ons heen en de duurdere euro
voor Amerikanen en Britten.
Een positief punt voor de horeca is dat Nederlanders dit jaar meer
kiezen voor vakantie in eigen land. Het mooie weer stimuleert
bovendien buitenshuis verblijf en zet aan tot terrasbezoek.
Bedrijfsdrukte op niveau van 1997
Het is het derde achtereenvolgende kwartaal met een omzetdaling ten
opzichte van vorig jaar, maar in het voorjaar van 2002 steeg de
horecaomzet nog met 4% ten opzichte 2001.
In termen van bedrijfsdrukte (volume) is de horeca terug op het niveau
van 1997/1998. Eind jaren '90 was er een gestage volumegroei op basis
waarvan geïnvesteerd is in nieuwe bedrijven en uitbreiding van
bestaande bedrijven. Vanaf 2001 kennen we een volumedaling.
Creatief ondernemerschap
De omzetcijfers zijn niet eenzijdig negatief. Uit een panelonderzoek
van het Bedrijfschap heeft 45% van de bedrijven in de dranken- en
fastfoodsector een omzetstijging en 30% in de restaurant- en
hotelsector. Creatieve ondernemers bedenken juist in deze moeilijk
tijden onderscheidende concepten. De consument is momenteel zeer
selectief voor wat betreft uitgaven. Met originaliteit en
entertainment wordt toegevoegde waarde geboden aan een consument die
wil ontsnappen aan de dagelijkse sleur. De consumenten willen wel
betalen voor iets bijzonders.
Bedrijfschap Horeca en Catering