Bedrijfschap Horeca en Catering

Terug Persbericht P-17; Zoetermeer, 21 augustus 2003 Afd. Informatie en Communicatie, tel. (079) 368 07 07

Prijzen horeca in de pas met algemeen prijspeil

De prijsontwikkeling (2,3%) in de horeca loopt in de pas met de inflatie. Hotels bieden gunstig geprijsde kamers om de daling in de bezettingsgraad tegen te gaan. Hogere prijzen in de drankensector hebben te maken met de accijnsverhoging op alcoholische dranken.

In het tweede kwartaal was de horecaomzet 3,2% lager dan in het tweede kwartaal van 2002. De daling in het eerste kwartaal was 3,5%. De sombere stemming van consumenten over de economie uit zich in een lage koopbereidheid, waarbij vooral de niet-primaire levensbehoefte het moeten ontgelden. Dankzij het mooie voorjaarsweer is de omzetdaling in de horeca beperkt gebleven. In de fastfood- en drankensector was de daling minder dan in de restaurant- en hotelsector.

Zuinige consument

Door de opeenstapeling van negatieve economische berichten is de consument terughoudend in zijn uitgaven. Dagelijkse boodschappen doet men in goedkopere supermarktketens, uitgaven aan duurzame goederen worden uitgesteld, en bij de dagjes uit worden etenswaren en dranken van huis meegenomen. De horeca heeft in het tweede kwartaal dan ook minder gasten mogen verwelkomen.

De verminderde commerciële activiteiten in het bedrijfsleven en bezuinigingsoperaties treffen de horecamarkt van zakendiners en congressen.

Het inkomend toerisme wordt geremd door het lage consumenten- en producentenvertrouwen in de landen om ons heen en de duurdere euro voor Amerikanen en Britten.

Een positief punt voor de horeca is dat Nederlanders dit jaar meer kiezen voor vakantie in eigen land. Het mooie weer stimuleert bovendien buitenshuis verblijf en zet aan tot terrasbezoek.

Bedrijfsdrukte op niveau van 1997

Het is het derde achtereenvolgende kwartaal met een omzetdaling ten opzichte van vorig jaar, maar in het voorjaar van 2002 steeg de horecaomzet nog met 4% ten opzichte 2001.

In termen van bedrijfsdrukte (volume) is de horeca terug op het niveau van 1997/1998. Eind jaren '90 was er een gestage volumegroei op basis waarvan geïnvesteerd is in nieuwe bedrijven en uitbreiding van bestaande bedrijven. Vanaf 2001 kennen we een volumedaling.

Creatief ondernemerschap

De omzetcijfers zijn niet eenzijdig negatief. Uit een panelonderzoek van het Bedrijfschap heeft 45% van de bedrijven in de dranken- en fastfoodsector een omzetstijging en 30% in de restaurant- en hotelsector. Creatieve ondernemers bedenken juist in deze moeilijk tijden onderscheidende concepten. De consument is momenteel zeer selectief voor wat betreft uitgaven. Met originaliteit en entertainment wordt toegevoegde waarde geboden aan een consument die wil ontsnappen aan de dagelijkse sleur. De consumenten willen wel betalen voor iets bijzonders.