Oorspronkelijke keuze elektrificatie Betuweroute ongewijzigd
De Betuweroute zal volgens de oorspronkelijke keuze voor
elektrificatie met 25 Kv en het treinbeveiligingssysteem ETCS-2 worden
uitgevoerd. Uit een versoberingsstudie blijkt dat het enige
alternatief (niet elektrificeren en beveiligen met ATB EG) negatieve
effecten teweeg brengt die het financiële voordeel in ruime mate in de
schaduw stellen. Daarbij moet worden gedacht aan hogere
transportkosten en milieuschade. Dit schrijft minister Peijs van
Verkeer en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer naar aanleiding
van studies naar de mogelijkheden van versobering van de aanlegkosten
van de Betuweroute. Het continueren van deze vorm van elektrificatie
past binnen het budget van de Betuweroute. De keuze voor 25 kV en het
beveiligingssysteem ETCS-2 brengt een risico van 17 miljoen euro met
zich mee.
Na bestuurlijk overleg met betrokken gemeenten over de tunnels van de
Betuweroute heeft het kabinet besloten te kiezen voor sprinkler boven
zware ventilatie, ondanks de in de ogen van het kabinet gelijkwaardige
veiligheidseffecten en lagere kosten bij zware ventilatie. Reden is
dat de betrokken gemeenten hebben aangegeven de bouwvergunningen,
waarin sprinklers zijn opgenomen, niet te kunnen aanpassen. Aanpassing
van de voorschriften op dit moment in het bouwproces zou naar het
oordeel van de gemeenten een ongewenste precedentwerking kunnen
hebben. De kosten van de installaties bedragen in totaal 195 miljoen
euro. Een deel van dit budget zal komen uit de risicoreservering voor
de grote projecten. Daarnaast zijn er extra kosten voor beheer en
onderhoud.
Het betreft veiligheidsmaatregelen voor vijf tunnels (Botlek, Giessen,
Sophia, Pannerdensch Kanaal en Zevenaar) en de overkapping bij
Barendrecht op het traject van de Betuweroute
Ministerie van Verkeer en Waterstaat