Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Oorspronkelijke keuze elektrificatie Betuweroute ongewijzigd

De Betuweroute zal volgens de oorspronkelijke keuze voor elektrificatie met 25 Kv en het treinbeveiligingssysteem ETCS-2 worden uitgevoerd. Uit een versoberingsstudie blijkt dat het enige alternatief (niet elektrificeren en beveiligen met ATB EG) negatieve effecten teweeg brengt die het financiële voordeel in ruime mate in de schaduw stellen. Daarbij moet worden gedacht aan hogere transportkosten en milieuschade. Dit schrijft minister Peijs van Verkeer en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer naar aanleiding van studies naar de mogelijkheden van versobering van de aanlegkosten van de Betuweroute. Het continueren van deze vorm van elektrificatie past binnen het budget van de Betuweroute. De keuze voor 25 kV en het beveiligingssysteem ETCS-2 brengt een risico van 17 miljoen euro met zich mee.

Na bestuurlijk overleg met betrokken gemeenten over de tunnels van de Betuweroute heeft het kabinet besloten te kiezen voor sprinkler boven zware ventilatie, ondanks de in de ogen van het kabinet gelijkwaardige veiligheidseffecten en lagere kosten bij zware ventilatie. Reden is dat de betrokken gemeenten hebben aangegeven de bouwvergunningen, waarin sprinklers zijn opgenomen, niet te kunnen aanpassen. Aanpassing van de voorschriften op dit moment in het bouwproces zou naar het oordeel van de gemeenten een ongewenste precedentwerking kunnen hebben. De kosten van de installaties bedragen in totaal 195 miljoen euro. Een deel van dit budget zal komen uit de risicoreservering voor de grote projecten. Daarnaast zijn er extra kosten voor beheer en onderhoud.

Het betreft veiligheidsmaatregelen voor vijf tunnels (Botlek, Giessen, Sophia, Pannerdensch Kanaal en Zevenaar) en de overkapping bij Barendrecht op het traject van de Betuweroute