Gemeente Voorburg-Leidschendam
Wethouders pleiten bij minister voor maatregelen A12
Leefbaarheid rondom Utrechtse Baan
snelheidslimiet 80 km Vandaag hebben de wethouders Beenakker (Verkeer)
en Jelsma (Milieu) bij minister Peijs van Verkeer en Waterstaat
gepleit voor een pakket aan maatregelen waarmee de milieukwaliteit, de
geluidsbelasting, doorstroming en de verkeersveiligheid langs de A12/
Utrechtsebaan kan worden verbeterd.
Tijdens een bustour langs een aantal milieu-knelpunten op snelwegen in
de Provincie Zuid-Holland benadrukten beide wethouders dat de
invoering van een snelheidslimiet van 80 km/uur op rijbaan richting
Den Haag (tot de gemeentegrens) van harte door hen wordt ondersteund.
Daarnaast pleiten beide wethouders óók voor de invoering van deze
snelheidslimiet voor het verkeer dat Den Haag verlaat richting Prins
Clausplein. Immers de rijrichting van het verkeer doet niet terzake en
veroorzaakt nagenoeg even grote luchtvervuiling en geluidhinder. Ook
hebben zij aandacht gevraagd voor de aanleg van tramlijn 19. Immers er
is een aanzienlijk bedrag in de aanleg van de tramtunnel (parallel aan
de NORAH) geïnvesteerd en dat kan toch niet maar zo worden
afgeschreven.
In een strook langs de A12 waar sprake is van de overschrijding van de
milieunormen, bevinden zich 1500 woningen, twee scholen en een
kinderdagverblijf. De overlast van uitlaatgassen en geluidhinder die
de bewoners langs dit deel van de snelweg is ontoelaatbaar hoog. Het
college pleit er daarom voor om op korte termijn maatregelen te
treffen om deze situatie te verbeteren. De invoering van een 80km/uur
limiet, zo heeft de proef bij Overschie (A13) aangetoond, draagt bij
aan de verbetering van het leefklimaat en milieu. Daarnaast draagt
deze snelheidsbegrenzing bij aan de verkeersveiligheid. Dit geldt in
het bijzonder bij de oprit ter hoogte van de Binckhorst. De hoge
intensiteit van het in- en uitvoegend verkeer gecombineerd met een
korte steile oprit en een kort weefvak tot aan het Prins
Clausplein,veroorzaakt hier een onveilige verkeerssituatie. Door
tegelijkertijd trajectcontrole in te voeren wordt de doorstroming
sterk verbeterd. Dit heeft een gunstige effect op de uitstoot.
Bufferstrook en geluidsschermen
De invoering van de snelheidslimiet van 80km/uur is een belangrijke
randvoorwaarde bij de uitvoering van de maatregelen in het kader van
de Spoedwet Wegverbreding. Tussen het Prins Clausplein en de afrit
Voorburg zullen de rijstroken worden versmald zodat er ruimte komt
voor een vierde rijstrook (bufferstrook) met als doel de lengte van de
files te verkorten. Voordelen hiervan vertalen zich niet alleen in
verbetering van de milieukwaliteit maar ook in minder vertraging en
economisch verlies. Tegelijk met de realisatie van de bufferstrook is
het noodzakelijk om de reeds aanwezige geluidsschermen te verhogen.
Investering openbaar vervoer
Naast de investering in de infrastructuur vindt het college het van
groot belang te investeren in de kwaliteit en beschikbaarheid van het
openbaar vervoer. Eén van de speerpunten van beleid is een goede
onderlinge verbinding met de VINEX-locaties Ypenburg en Leidschenveen
en met Delft en Leidschendam-Voorburg. In het VINEX-convenant is
vastgelegd dat de HOV lijn 19 als tramverbinding wordt uitgevoerd. In
verband met beperkte en tijdige beschikbaarheid van rijksmiddelen
overweegt het stadsgewest Haaglanden vooruitlopend op de
tramverbinding een busverbinding aan te leggen. Wethouder Beenakker:
het is bijzonder teleurstellend dat een dergelijk besluit moet worden
genomen. In de aanleg van de tramtunnel is door de overheid inmiddels
veel geld gestoken. Het is wat mij betreft dan ook niet aanvaardbaar
dit bedrag zomaar af te schrijven. Daarnaast worden de beoogde
doelstellingen met betrekking tot de gewenste vervoerwaarde met een
busverbinding niet waargemaakt. Een bus trekt minder reizigers dan een
tram. Het college is daarom een uitgesproken tegenstander van deze
optie. Zij vraagt de minister om tijdig middelen beschikbaar te
stellen om de oorspronkelijk bedoelde tramverbinding te realiseren.