Provincie Friesland
PERSBESLUITENLIJST

Vergadering van Gedeputeerde Staten,
dinsdag 19 augustus 2003

Mededelingen

Gedeputeerde Staten hebben de besluitenlijst van de GS-vergadering van 12 augustus 2003 vastgesteld.

Besluitenlijst beschikbaar

Subsidies voor sociale activering
De provincie Fryslân verstrekt subsidie aan twee projecten die uitkeringsgerechtigden in fase 4 helpen aan een zinvolle tijdsbesteding, bijvoorbeeld door het verrichten van wat wordt genoemd maatschappelijk nuttige taken. Welzijnorganisatie Miks krijgt daarvoor E 12.400,- en het Verwey Jonker Instituut E 21.134,-. De sociale activering van fase 4 cliënten vindt plaats binnen het gelijknamige pilotproject waar naast de provincie de gemeenten Dongeradeel, Ooststellingwerf, Skarsterlân, Smallingerland en Weststellingwerf aan deelnemen. Het rijk draagt in totaal E 63.000 euro bij aan de pilots, de provincie draagt zelf E 136.000 bij. Deze beide bedragen zijn niet alleen bestemd voor de pilot Sociale Activering maar ook voor de pilot Vrijwilligerswerk waar de provincie ook aan deelneemt.
Persbericht beschikbaar

Besluit aanwijzing ex-artikel 67 van de flora- en faunawet m.b.t. het doden van wilde zwijnen vastgesteld
Deze aanwijzing maakt het mogelijk de nog in Gaasterland aanwezige wilde zwijnen te doden, te verwonden, te vangen of met het oog daarop op te sporen. De daartoe aangewezen personen mogen dat doen op andermans gronden in het aangewezen gebied zonder toestemming van de grondeigenaren.
Stuk beschikbaar

Onderzoek in de scheepsbouw
De scheepsbouwsector in Noord-Nederland, en dan gaat het om de provincies Groningen en Friesland, zit op dit moment in zwaar weer. Reden voor de provincies om gezamenlijk een onderzoek uit te laten voeren. De kosten van dit onderzoek bedragen maximaal E50.000. De provincies Groningen en Fryslân dragen beide E25.000 bij. Uitgangspunt van het onderzoek is de vraag wat de noordelijke scheepsbouw nodig heeft om een gezonde bedrijfstak te blijven die kan concurreren met buitenlandse werven. Ook wil men weten hoe de scheepsbouwers en hun belangrijkste toeleveranciers de toekomst zien en waar ze verder behoefte aan hebben. Het onderzoek wordt uitgevoerd door professor Nienhuis, hoogleraar scheepsproductie van de TU Delft. Nienhuis is goed bekend met de problematiek en heeft verder geen belangen bij de scheepsbouw.

---- --