Lijst Pim Fortuyn
datum: 19 augustus 2003
PERSBERICHT
KRIMP VAN VLIEGTUIGBEWEGINGEN ROND SCHIPHOL VOOR LPF GEEN OPTIE
"Bij de opening van de Polderbaan werd nog stellig benadrukt dat
Schiphol kon gaan groeien én de geluidsoverlast zou afnemen. Het is
zuur te constateren dat deze vlieger niet blijkt op te kunnen opgaan."
aldus LPF- kamerlid Max Hermans in reactie op het vandaag verschenen
NLR-rapport
LPF-kamerlid Max Hermans : Uitgangspunt voor de LPF-fractie blijft dat
Schiphol main port moet blijven én burgers zo min mogelijk
geluidsoverlast ondervinden.
Het vandaag verschenen rapport van het NLR toont aan dat er grove
fouten zijn gemaakt ten aanzien van de capaciteit van de Polderbaan en
de Zwanenburgbaan. Aannames waar de politiek van uitging bij de
totstandkoming van de Luchtvaartwet blijken in de praktijk niet juist
te zijn.
Hermans: Als de huidige Luchtvaartwet niet wordt aangepast, zal
Schiphol in 2004 met 18% moeten krimpen om aan de huidige gestelde
grenswaarden te voldoen. Een dergelijke inkrimping is economisch niet
te rechtvaardigen." De LPF-fractie steunt daarom de voorgenomen
aanpassing van de Luchtvaartwet door Verkeer en Waterstaat.
Staatssecretaris Schultz van Verkeer en Waterstaat wijst er wel op dat
de geldende norm van 10.000 woningen binnen de 35KE-norm zal blijven
gelden. Deze norm is voor de LPF-fractie van groot belang. "Overlast
zal bij wijziging van de Wet worden verplaatst, de volledige norm zal
echter overeind blijven."