NMA
DTe: klanten niet zonder stroom door faillissement EnergyXS
De klanten van het failliete elektriciteitsbedrijf InfraXS Energy
B.V.(EnergyXS) komen niet zonder stroom te zitten omdat inmiddels een
voorziening in werking is getreden waardoor deze klanten tijdelijk
terugvallen op een noodleverancier. Op deze manier zijn de voormalige
klanten van EnergyXS verzekerd van een ononderbroken levering van
elektriciteit. Alle klanten van EnergyXS worden via een brief van hun
netbeheerder op de hoogte gesteld van deze procedure.
Kleinverbruikers worden vanaf vandaag beleverd tegen het gereguleerde
tarief voor grijze stroom. Aangezien DTe vandaag eveneens de
leveringsvergunning van EnergyXS heeft ingetrokken,
wordt in eerste instantie elektriciteit geleverd door de
noodleverancier, en vervolgens door de regionale vergunninghouder voor
grijze stroom. DTe is van mening dat voor deze levering geen toeslagen
voor administratiekosten, onbalans, of andere zaken mogen worden
gerekend. Het staat kleinverbruikers vrij om op elk moment te kiezen
voor groene stroom bij een leverancier naar keuze.
Voor grote klanten (middelgrote en grote bedrijven) bestaat geen
standaard gereguleerd tarief, omdat deze markt is geliberaliseerd.
Voor het leveren van elektriciteit aan deze klanten wordt eveneens de
noodleverancier ingeschakeld. De netbeheerder mag hiervoor een tarief
in rekening brengen, gebaseerd op de prijzen van de Amsterdam Power
Exchange (APX). Het gaat hierbij om het gemiddelde van de APX-dagprijs
over 2 weken vanaf vandaag. Hier bovenop mag een vast bedrag aan
administratiekosten berekend worden. DTe geeft aan dat dit bedrag niet
hoger mag zijn dan hetgeen gebruikelijk en redelijk is binnen de
sector. Grote klanten moeten binnen een termijn van 2 weken (10
werkdagen) een nieuw leveringscontract afsluiten met een leverancier
naar keuze.
DTe heeft naar aanleiding van het faillissement van EnergyXS,
aanvullende vragen gesteld aan betrokken partijen over mogelijke
oorzaken van het faillissement.
Nederlandse Mededingingsautoriteit