AutoRai

19-8-2003

Alles onthullend in Frankfurt 2003 - het Visos project van Ford Europa

Ter gelegenheid van de 2003 Frankfurt Motor Show, die volgende maand plaats zal vinden, heeft het design team van Ford Europa een spraakmakende 'Design Study' ontworpen, de Ford Visos. Bij Ford bestaat het gevoel dat dit een van de meest belangrijke projecten is, dat ooit werd uitgevoerd.

"We tonen iets dat voor ons van uitzonderlijk groot belang is", legt Chris Bird, de Europese Design Director van Ford, uit. "We verzochten het team een vormgeving na te streven, die niet alleen hun passie en enthousiasme voor auto's zou tonen, maar die ook een duidelijke aanwijzing zou geven hoe Ford Europa de ontwikkeling van haar toekomstige modellering ziet."

Het resultaat wordt gevormd door een Design Study, Visos genaamd. Het is een volledige luxueuze vierzits sportauto, die innovatieve technologieën zal bevatten. De studie zal in belangrijke mate een vingerwijzing zijn in de richting die het toekomstige design van Europa zal volgen. Hij zal op de persdag van de Frankfurt Motor Show, op 9 september, onthuld worden.

"De auto is indrukwekkend en ontleent inspiratie aan sommige van de zo geliefde Fords uit het verleden", zegt Chris Bird. "Toch is het geen retro-design. Het bezit elementen die de ontwerpen van toen de emotionele lading gaven en steekt die een dynamisch vooruitziend jasje, dat zo ontworpen is dat je er met een glimlach op je gezicht naar kijkt."

De Ford Visos is ontworpen rond ruimte, prestatievermogen, luxe en aanpassingsvermogen. Hij biedt een volledig aan de wensen aan te passen instrumentarium, motorenprestatie -en ervaringskeuze die past bij de voorkeur van iedere individuele bestuurder.

"Deze auto heeft tot doel te laten zien dat het blauwe Ford Ovaal in staat is een sterke emotionele band te scheppen met consumenten", aldus Derrick Kuzak, Vice President van de afdeling Product Development van Ford. "Voor ons ontwerp-team, nog fris van de uitvoering van een serie belangrijke productprogramma's leidend tot verandering van het Ford merk in Europa, opende dit project de mogelijkheid en de vrijheid, om een gedurfde, stoutmoedige en opvallende toekomst te onderzoeken."

"Gedurende de laatste jaren hebben we het 'New Edge Design' met groot succes gebruikt, om samenhang tot stand te brengen in het uiterlijk van onze Europese auto's", aldus Kuzak. "Met deze Design Study willen we bij autokopers reacties opwekken, die ons van dienst zullen zijn bij de vormgeving van de toekomstige generatie Fords."

De naam Visos duidt op de wens binnen Ford's Europese design team om iets met visie te creëren, dat het thema kan worden bij de toekomstige productplanning.