19-8-2003
Alles onthullend in Frankfurt 2003 - het Visos project van Ford Europa
Ter gelegenheid van de 2003 Frankfurt Motor Show, die volgende maand
plaats zal vinden, heeft het design team van Ford Europa een
spraakmakende 'Design Study' ontworpen, de Ford Visos. Bij Ford
bestaat het gevoel dat dit een van de meest belangrijke projecten is,
dat ooit werd uitgevoerd.
"We tonen iets dat voor ons van uitzonderlijk groot belang is", legt
Chris Bird, de Europese Design Director van Ford, uit. "We verzochten
het team een vormgeving na te streven, die niet alleen hun passie en
enthousiasme voor auto's zou tonen, maar die ook een duidelijke
aanwijzing zou geven hoe Ford Europa de ontwikkeling van haar
toekomstige modellering ziet."
Het resultaat wordt gevormd door een Design Study, Visos genaamd. Het
is een volledige luxueuze vierzits sportauto, die innovatieve
technologieën zal bevatten. De studie zal in belangrijke mate een
vingerwijzing zijn in de richting die het toekomstige design van
Europa zal volgen. Hij zal op de persdag van de Frankfurt Motor Show,
op 9 september, onthuld worden.
"De auto is indrukwekkend en ontleent inspiratie aan sommige van de zo
geliefde Fords uit het verleden", zegt Chris Bird. "Toch is het geen
retro-design. Het bezit elementen die de ontwerpen van toen de
emotionele lading gaven en steekt die een dynamisch vooruitziend
jasje, dat zo ontworpen is dat je er met een glimlach op je gezicht
naar kijkt."
De Ford Visos is ontworpen rond ruimte, prestatievermogen, luxe en
aanpassingsvermogen. Hij biedt een volledig aan de wensen aan te
passen instrumentarium, motorenprestatie -en ervaringskeuze die past
bij de voorkeur van iedere individuele bestuurder.
"Deze auto heeft tot doel te laten zien dat het blauwe Ford Ovaal in
staat is een sterke emotionele band te scheppen met consumenten",
aldus Derrick Kuzak, Vice President van de afdeling Product
Development van Ford. "Voor ons ontwerp-team, nog fris van de
uitvoering van een serie belangrijke productprogramma's leidend tot
verandering van het Ford merk in Europa, opende dit project de
mogelijkheid en de vrijheid, om een gedurfde, stoutmoedige en
opvallende toekomst te onderzoeken."
"Gedurende de laatste jaren hebben we het 'New Edge Design' met groot
succes gebruikt, om samenhang tot stand te brengen in het uiterlijk
van onze Europese auto's", aldus Kuzak. "Met deze Design Study willen
we bij autokopers reacties opwekken, die ons van dienst zullen zijn
bij de vormgeving van de toekomstige generatie Fords."
De naam Visos duidt op de wens binnen Ford's Europese design team om
iets met visie te creëren, dat het thema kan worden bij de toekomstige
productplanning.
AutoRai