De Unie
Iberia: CAO
18 augustus 2003 - Aan de leden is op 15 augustus jl. een gezamenlijk
schrijven door de bestuurders van FNV Bondgenoten en De Unie met
betrekking tot de arbeidsvoorwaarden aan de heer mr. F. Conte Garcia,
president-directeur van Iberia verzonden. Deze brief is tevens aan
mevrouw H. Booden (Iberia Nederland) en mevrouw S. Fleischmann (Iberia
Duitsland) in afschrift verzonden.
Allereerst hartelijk gefeliciteerd met uw benoeming tot
president-directeur van Iberia. Een moeilijke taak in moeilijke tijden
voor Iberia en de luchtvaart in het algemeen.
Ondanks de malaise in de bedrijfstak ontvangen wij positieve berichten
uit Spanje. Wij zijn blij van Iberia te mogen vernemen dat de winst
gemeten volgens het kengetal EBITBAR in 2002 behoorlijk is gestegen
ten opzichte van 2001. Vreugdevol lezen wij: In 2002 Iberia was
Europes most profitable scheduled carrier for second year running.
Gefeliciteerd!
Bij deze willen wij u echter ook op de hoogte brengen van de problemen
met de totstandkoming van de afspraken over de arbeidsvoorwaarden van
Iberia Nederland.
Vorig jaar (2002) was dat al een uiterst moeilijk proces waarbij
uiteindelijk vriiwel uitsluitend afpraken gemaakt zijn over het
salaris met de afspraak dat er in 2003 ruimte zou zijn om over de
andere door ons ingebrachte voorstellen te praten.
Dit jaar is het zo mogelijk nog moeilijker om te komen tot afspraken.
We zijn inmiddels 4 keer bij elkaar geweest om over de
arbeidsvoorwaarden van ongeveer 30 werknemers te praten. De kosten van
dit proces (delegatieleden uit Spanje, delegatielid uit Duitstand,
tolk, vergaderzaal huren) staan zo langzamerhand niet meer in
verhouding met de omvang van de CAO en staan bovendien in schril
contrast met hetgeen door Iberia geboden wordt bij deze
CAO-onderhandelingen. Tot heden hebben wij geen andere boodschap
ontvangen dan 0% salarisverhoging waarbij alleen een winstafhankelijke
bonus in het vooruitzicht gesteld wordt.
Ons werd meegedeeld dat dit het beleid zou zijn voor alle Iberia
vestigingen buiten Spanje. Volgens onze informatie hebben alle Spaanse
Iberia medewerkers een salarisverhoging ter grootte van de
prijscompensatie gekregen. Ons inziens kan het niet anders zijn dan
dat of:
alle Iberia werknemers worden gelijkelijk behandeld: ook minimaal
prijscompensatie voor Iberia Nederand, of
alle buitenlandse vestigingen worden apart beoordeeld op hun
winstgevendheid.
In dit laatste geval willen wij u erop attenderen dat het aantal
werknemers van Iberia Nederland in enkele jaren behoorlijk is
ingekrompen (van ongeveer 65 in 2000 tot 30 nu). Bovendien maakt voor
zover ons bekend de vestiging Iberia Nederland winst.
Wij komen er niet uit en verzoeken u dan ook om een reactie op deze
vraag.
We hebben de situatie inmiddels met onze leden besproken. Voor hen is
deze situatie niet langer acceptabel. Zo kan er niet langer gewerkt
worden. Indien de werknemers van Iberia Nederland om volstrekt
onduidelijke redenen op de 0-lijn gezet worden (let wel in Nederland
hebben de werknemers van vliegmaatschappijen Nederlandse en
buitenlandse- ook salarisverhoging gehad), zal dat onvermijdelijk
gevolgen hebben voor de motivatie van de werknemers. De kwaliteit en
de punctualiteit van de dienstverlening zal in het gedrang komen. De
altijd getoonde flexibiliteit van de werknemers komt zwaar onder druk
te staan. Indien deze situatie zal blijven voortbestaan zien wij ons
genoodzaakt om de benodigde acties te voeren.
Wij verzoeken u dringend te reageren op ons verzoek. Onze leden willen
zich graag volledig inzetten voor Iberia. Aan inschikkelijkheid en
dienstvaardigheid zijn echter wel grenzen.
Helen Smoor
bestuurder
dinsdag, 19 augustus 2003