Lidl; wie behartigt uw belangen?
18-08-2003
Regelmatig ontvangen wij signalen van onze leden bij Lidl dat de
arbeidsomstandigheden het moeilijk maken het werk goed en met plezier
uit te voeren. Zo zijn er vaak problemen met de belevering, is het
moeilijk personeel te vinden en verloopt de communicatie met het
hoofdkantoor niet altijd zoals men mag verwachten. Om dit soort
redenen is vaak sprake van een hoge werkdruk, structureel overwerk en
relatief veel ziekteverzuim. En dat maakt het er natuurlijk weer niet
gemakkelijker op.
Wij hebben deze problemen reeds eerder bij uw directie aan de orde
gesteld. Ook voor de toekomst willen wij met uw werkgever in gesprek
blijven om een verbetering van de arbeidsomstandigheden te
bewerkstelligen. Dat doen wij natuurlijk op de eigen CNV-wijze; met
aandacht voor alle factoren en betrokkenen en een actieve
opstelling als het gaat om het vinden van duurzame oplossingen.
Achterban
Ook uw stem willen wij daarbij overbrengen. In de handel, waar alles
draait om (omzet)cijfers en (winst)bedragen is de macht nog altijd aan
het getal. Het is onze ervaring dat werkgevers pas bereid zijn om
serieus mee te werken aan verbetering van de arbeidssituatie als zij
zien dat de bond gesteund wordt door een behoorlijke achterban. Een
achterban waar niet omheen te komen is. Daarom raden wij u dringend
aan lid te worden van CNV Dienstenbond, in het belang van u en uw
collegas!
Aanloopproblemen
De goede afspraken die wij in de CAO Levensmiddelen maken ten spijt,
merken wij immers regelmatig dat de discountsupermarkten het moeilijk
vinden om de CAO toe te passen. Daar komt nog eens bij dat Lidl een
jong bedrijf in Nederland is met veel aanloopproblemen, maar bovenal
met een 'van huis uit' andere cultuur. CNV Dienstenbond heeft
natuurlijk vaker met dit bijltje gehakt en kan u dan ook goed
bijstaan.
Platform
Vaak is het zo dat de filiaalleider, dus ook de filiaalleider bij
Lidl, er alleen voorstaat. Er is enkel contact met directe collegas.
Maar wie zegt dat uw collegas in andere filialen niet met dezelfde
problemen als u te maken hebben en hoe zit het eigenlijk met uw
arbeidsvoorwaarden in vergelijking met de andere vestigingen?
CNV Dienstenbond wil u daarom ook een platform bieden waarbij u uw
collegas kunt ontmoeten van andere vestigingen om zo problemen, ideeën
en informatie uit te wisselen. Twee (of meer) weten immers meer dan
één. Dit platform zal vooral een informeel karakter hebben en is niet
te vergelijken met hetgeen de ondernemingsraad (OR) doet. De OR heeft
namelijk een tweeledige verantwoordelijkheid; zij moet kijken wat goed
is voor de medewerkers én voor het bedrijf.
OR-verkiezingen
Overigens is het werk van de OR natuurlijk ook van belang. Binnenkort
zijn er weer verkiezingen voor de OR. Wij hebben onze leden hier al
over geïnformeerd. Wellicht dat u ook geïnteresseerd bent in het
OR-lidmaatschap. Als u lid wordt van CNV Dienstenbond, dan weet u zich
gesteund door een sterke bond met veel kennis van zaken. Zo bieden wij
diverse cursussen, hebben wij een OR Service en hebben wij contacten
met het OR-platform voor de levensmiddelen. Daar kunt u praten met
collega-OR-leden van andere concerns/bedrijven en kunt u horen met
welke problemen zij te maken hebben en welke beslissingen/oplossingen
zij hebben bedacht.
Dienstenpakket
Heeft u nog meer redenen nodig om lid te worden? Een greep uit ons
dienstenpakket:
1. Collectieve belangenbehartiging: wij komen op voor de collectieve
belangen van werknemers in allerlei sectoren inzake collectieve
arbeidsvoorwaardenregelingen (CAOs), alsook bij fusies of
reorganisaties.
2. Individuele belangenbehartiging: bij vragen/problemen rond werk of
uitkering kunt u op deskundige hulp en advies rekenen.
3. Juridische hulp: bij meningsverschillen met uw werkgever staan
onze juristen voor u klaar.
4. Financieel advies: hypotheken, pensioenen, lijfrentes, etc.: voor
een advies op maat bent u op het juiste adres bij ons Financieel
Adviesbureau.
5. Steun aan OR-leden: advies bij plannen van de directie, of
ondersteuning van uw OR-kandidatuur.
6. Cursussen: onze leden hebben de mogelijkheid om (vaak gratis)
CNV-cursussen te volgen.
7. Informatie: via ons maandblad Akkoord, Infos en vakbladen blijft u
op de hoogte van ontwikkelingen in uw bedrijf, bedrijfstak en de
samenleving.
8. Belastinghulp : tegen een symbolisch bedrag kunt u ieder voorjaar
bij u in de buurt uw belasting-aangifte laten verzorgen.
9. Loopbaanadvies: voor vragen en deskundig advies over uw loopbaan:
Bureau Kans.
10. Contributie: u betaalt naar draagkracht maandcontributie.
11. Rechtshulp Pluspakket: voor zowel juridische steun bij
arbeidsconflicten als bij juridische problemen kunt u de bond
inschakelen.
Samen sterk!
Voor een full-time medewerker bedraagt het lidmaatschap Euro 13,09.
Voor part-timers, gedeeltelijk arbeidsongeschikten en werknemers
jonger dan 24 jaar geldt een gereduceerd tarief. Overtuigd van de
noodzaak van een sterke belangenbehartiger? Geef u dan snel op. Dat
kan heel gemakkelijk hier. Zorg ook dat uw collegas in het filiaal lid
worden. Samen staan wij immers sterker! En, voor elk lid dat u
aanmeldt, krijgt u van ons een aardige attentie.
Vragen?
Heeft u nog vragen, neemt u dan contact op met de bestuurder van CNV
Dienstenbond in uw regio:
Provincies Friesland, Groningen en Drenthe:
Kantoor Drachten, G.J. Seffinga, tel: (0512)583440
of drachten@cnvdibo.nl.
Provincies Overijssel en Gelderland:
Kantoor Apeldoorn, A. Bulsink, tel: (055)5772640 of
apeldoorn@cnvdibo.nl.
Provincies Flevoland, Utrecht en Noord-Holland:
Kantoor Hilversum, N. Poelgeest, tel: (035)6460580 of
hilversum@cnvdibo.nl.
Provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limburg
Kantoor Eindhoven, K. Baelemans, tel: (040)2116674 of
eindhoven@cnvdibo.nl.
Provincie Zuid-Holland
Kantoor Rotterdam, H. de Vaan, tel: (010)2651111 of
rotterdam@cnvdibo.nl.
Dienstenbond CNV