Geen extra taxibaan op Schiphol
Mobiliteitsbeleid
Boris van der Ham
18-08-2003 - D66 vindt niet dat Schiphol een extra taxibaan mag
aanleggen ten noorden van de Polderbaan. Volgens kamerlid Boris van
der Ham is de baan ten zuiden van de Polderbaan voldoende om de
veiligheid te waarborgen; de extra taxibaan lijkt te zijn bedoeld om
in de nabije toekomst een verdere groei van het vliegverkeer mogelijk
te maken. Schiphol heeft inmiddels erkend de nieuwe baan ook te willen
inzetten voor extra vliegbewegingen.
Van der Ham: Veiligheid voor passagiers, personeel en omwonenden is en
blijft de eerste prioriteit, daarover is geen discussie. Maar
veiligheid is geen magisch wachtwoord waarmee Schiphol onbeperkt banen
kan aanleggen. Als de luchthaven kan aantonen dat de extra baan nodig
is om de veiligheid te waarborgen: prima. Maar dat is nog niet
gebeurd, terwijl de bewijslast bij de luchthaven zelf ligt.
Volgens Van der Ham is de extra baan er bij de opstelling van de
Schipholwet doorheen gegelipt. D66 heeft tegen de Schipholwet gestemd,
omdat hij te eenzijdig was gericht op de belangen van de luchthaven,
te weinig rekening hield met het milieu en de omgeving en onduidelijk
in elkaar stak. Maar ik vraag mij af of de partijen aan wie we de
Schipholwet te danken hebben zich wel hebben gerealiseerd dat deze
extra taxibaan ook nog weer kan leiden tot extra vliegbewegingen.
D66 vindt dat er voldoende reden is om de voor 2005 geplande evaluatie
van de wet naar voren te halen. Daarbij is nog onduidelijk welke
positie de PvdA zal innemen. De sociaal-democraten kwamen als
regeringspartij steeds op voor de belangen van de luchthaven, maar
kondigden aan om vanuit de oppositie juist een tegenovergestelde koers
te gaan varen.
D66