Gemeente Ubbergen
Regels voor het afvoeren van grofhuisvuil
Het komt vaak voor dat het aangeboden grofhuisvuil te groot, te zwaar
of slecht gebundeld wordt aangeboden. Ook andere regels blijken niet
altijd duidelijk te zijn. U kunt natuurlijk altijd de afvalkalender
raadplegen voor de regels voor het afvoeren van grofhuisvuil.
Het werkt als volgt
U kunt maximaal twee maal per jaar uw grofvuil gratis bij uw huisadres
laten ophalen. Daarnaast komen in het voor- en najaar twee aparte
rondes speciaal voor snoeiafval (april-mei en september-oktober).
Indien u meerdere keren uw grofvuil wilt laten ophalen zullen de
werkelijke kosten u in rekening worden gebracht. De grofvuilregels
zijn als volgt:
-Grofvuil is afval wat in principe te groot of te zwaar is voor de
gewone huisvuilcontainer.
-Opgehaald worden onder andere: elektrische apparaten als fornuizen,
(afwas)machines, diepvriezers en koelkasten, matrassen, meubilair,
snoeiafval.
-niet meegenomen worden: Restafval, huisvuilzakken, bouw- en
sloopafval, asbest, grond, potten, flessen, textiel, chemisch afval,
papier en karton.
-U kunt niet meer dan 2 m³ door de inzameldienst laten ophalen.
Bovendien moet het netjes en hanteerbaar gebundeld te zijn in bundels
met een maximum van 1,5 meter.
-Om misverstanden achteraf te voorkomen moet er iemand thuis zijn als
het grofvuil wordt opgehaald. Als er niemand thuis is wordt het
grofvuil niet meegenomen.
-U moet het grofvuil klaar te zetten in uw voortuin. Niet op openbaar
terrein. Als u in een flat woont legt u het klaar in de box van de
flat of in overleg met de huismeester op een andere plaats.
-Voor het maken van een afspraak belt u naar de inzamelaar, de DAR.
Dit kan van maandag tot en met vrijdag van 9 - 12 uur. U kunt hiervoor
de grofvuilplanning bellen onder nummer: 024-371 60 26.
-Tijdens het gesprek met de grofvuilplanning dient u op te geven om
welke afvalstromen het gaat. U wordt direct ingepland en wordt een
afspraak met u gemaakt wanneer het wordt opgehaald. Door de DAR wordt
bijgehouden hoeveel keer u een afspraak heeft gemaakt.
Praktische tips:
-Dek tapijt en ander grofvuil bij regenachtig weer zo af, dat het
droog blijft (een natte rol tapijt van 1,50 meter lang is bijna niet
meer te tillen voor de inzamelaars).
-Maak voor herbruikbare goederen een afspraak met één van de
organisaties welke op dit terrein actief zijn. De adressen en
telefoonnummers kunt u onder andere vinden in uw telefoongids.
Zelf wegbrengen
Inwoners van de gemeente Ubbergen kunnen het afval ook zelf wegbrengen
naar de vuilstraat van de DAR, Kanaalstraat 401 in Nijmegen. De kosten
hiervoor zijn EUR 5,00 per ¼ m³ afval. Er wordt dus niet gewogen.
Klein gevaarlijk afval kan gratis worden ingeleverd. Legitimatie is
verplicht. Bedrijven kunnen terecht tegen betaling van hogere
tarieven.
De werkwijze is als volgt :
-Legitimatie: via uw paspoort of identiteitskaart dient u zich te
legitimeren.
-Intake: aan de poort wordt een intakeformulier voor de gebrachte
stroom (m³ inschatting) ingevuld.
-Tekenen: u tekent het intakeformulier voor akkoord.
-Afrekening: dit gebeurt contant via de kassier van de milieustraat. U
kunt daar ook pinnen of chippen.
-Storten: u levert de verschillende afvalstromen gescheiden aan.
-Regels: de richtlijnen van de milieustraat zijn van toepassing en de
aanwijzingen van de medewerkers van de milieustraat dienen te worden
opgevolgd.
-Bundeling: bundelt u de verschillende soortenafval vooraf. Hiermee
voorkomt u vertraging bij het aanbieden van uw afval.
-Openingstijden: maandag tot en met zaterdag van 08.30 tot 18.00 uur.
Uitzonderingen worden tijdig bekend gemaakt.
Afvalkalender kwijt? Geen probleem!
Als u de afvalkalender kwijt bent kunt u een nieuwe afhalen bij de
receptie in de hal van het gemeentehuis in Beek.
De veegwagen komt er aan
o op woensdag 27 augustus in Kekerdom en Leuth
Als u er op die dagen voor zorgt dat uw auto elders wordt geparkeerd,
dan kan ook uw woonstraat een schoonmaakbeurt krijgen. Maar: er kunnen
zich onvoorziene omstandigheden voordoen. Daardoor kan de wagen op de
geplande dag soms niet het hele traject vegen. Wordt uw straat niet op
de aangekondigde dag geveegd? Dan komt uw straat een week later op
woensdag aan de beurt.
Luide sirenetest vanaf 1 september maandelijks
Vanaf maandag 1 september wordt in Nederland het landelijk sirenenet
maandelijks luid getest. Dit gebeurt op elke eerste maandag van de
maand om 12.00 uur. Dan zal de sirene éénmaal gedurende 1 minuut en 26
seconden hoorbaar zijn. De testdagen vallen dit jaar op maandag 1
september, maandag 6 oktober, maandag 3 november en maandag 1
december. Door het jaar heen wordt het sirenesysteem vaker getest,
maar dat gebeurt dan zonder geluid. In de regio Gelderland-Zuid staan
ongeveer 140 sirenes. Met de sirene wordt de bevolking gewaarschuwd
bij bijvoorbeeld een brand of zwaar ongeval waarbij gevaarlijke
stoffen vrijkomen.
Wat te doen als de sirene gaat?
Aangezien het op de eerste maandagen van de maand om een test van het
sirenenet gaat, hoeven burgers uiteraard geen actie te ondernemen. Er
is dan immers niets aan de hand. Als de sirenes gaan in geval van een
(potentiële) calamiteit, dan is het belangrijk te weten wat te doen.
Als de sirene gaat:
ga dan naar binnen, sluit ramen en deuren en zet radio en/of TV aan en
stem af op Omroep Gelderland. Via deze omroep krijgt u meer informatie
over het incident en wordt u verteld wat u verder moet doen.
Goede voorbereiding
De overheid en het bedrijfsleven doen er alles aan om te voorkomen dat
rampen en calamiteiten ons treffen. Toch kan zich onverhoopt een
calamiteit voordoen. Risico's zijn immers in onze samenleving nooit
voor 100% uit te sluiten. Gemeenten, andere overheden en bedrijven
zijn voorbereid op een optimale bestrijding van rampen en
calamiteiten. Zo heeft elke gemeente een rampenplan opgesteld waarin
staat op welke wijze de bestrijding van calamiteiten en zware
ongevallen plaatsvindt. Tevens zijn er speciale
rampbestrijdingsplannen voor ongevallen op de rivier en dijkdoorbraken
en/of overstromingen. Ook voor risicovolle bedrijven en locaties
(bijvoorbeeld LPG-tankstations) worden rampbestrijdingsplannen
opgesteld. In een dergelijk plan worden mogelijke incidenten die zich
kunnen voordoen beschreven en de benodigde aanpak en inzet van de
hulpverleningsdiensten vastgelegd.
Voor bedrijven die met grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen werken
gelden strenge veiligheidseisen. Zo zijn zij verplicht bepaalde
technische en organisatorische voorzieningen te treffen. Dergelijke
bedrijven moeten daarom een veiligheidsbeheerssysteem invoeren,
veiligheidsbeleid vaststellen en soms ook een veiligheidsrapport
presenteren. In een dergelijk rapport geven de bedrijven onder meer
informatie over het bedrijfsproces, de stoffen die gebruikt worden en
welke maatregelen het bedrijf heeft genomen om de risico's zoveel
mogelijk te beperken en te beheersen. Met deze belangrijke informatie
van de bedrijven kan de overheid zich vervolgens beter voorbereiden op
het bestrijden van eventuele rampen of zware ongevallen bij dergelijke
ondernemingen. Bovendien worden bedrijven die met gevaarlijke stoffen
werken regelmatig gecontroleerd en geïnspecteerd door de overheid.
Alleen plannen maken (op papier) is natuurlijk niet voldoende voor een
goede voorbereiding op mogelijke calamiteiten. Hulpdiensten
(brandweer, politie, geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen,
gemeente, rijkswaterstaat,etc.) oefenen zich dan ook regelmatig
individueel en gezamenlijk in het bestrijden van incidenten.
Afwijzing nachtwerkvergunning
Het college heeft in haar vergadering van 12 augustus besloten geen
nachtwerkvergunning te verlenen aan de firma Klok Druten Ontwikkeling
b.v. uit Druten voor het uitvoeren van nachtelijke werkzaamheden in
het centrum van Beek. Reden voor de afwijzing is dat het college van
mening is dat bouwwerkzaamheden verricht tussen 19.00 uur `s avonds en
07.00 uur `s ochtends in een woonwijk dusdanige geluidshinder oplevert
dat hiervoor geen ontheffing wordt verleend. Hierbij speelt mee dat er
reeds eerder klachten zijn ontvangen uit de buurt omtrent
geluidsoverlast van werkzaamheden verricht voor 07.00 uur. Het verzoek
voor een nachtwerkvergunning is afgewezen op grond van artikel 7.3.2,
onder b van de Bouwverordening waarin staat dat het verboden is in, op
of aan een bouwwerk, of op een open erf of terrein, voorwerpen of
stoffen te plaatsen, te werpen of te hebben, handelingen te verrichten
of na te laten, of werktuigen te gebruik waardoor op voor de omgeving
hinderlijke of schadelijke wijze stank, rook, roet, walm, stof of
vocht wordt verspreid of overlast wordt veroorzaakt door: geluid en
trilling, elektrische trilling daaronder begrepen, of door schadelijk
of hinderlijk gedierte, dan wel door verontreiniging van het bouwwerk,
open erf of terrein. Op grond van artikel 4.1.7. eerste lid van de
Algemene plaatselijke verordening is het verboden toestellen of
geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten op
een zodanige wijze dat voor een omwonende of overigens voor de
omgeving geluidshinder wordt veroorzaakt. Het college kan op grond van
het derde lid van het verbod ontheffing verlenen.