Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

HBD scriptieprijzen uitgereikt

18-08-2003

"Aanloopstraten en innovaties voor aantrekkelijker winkelcentra"

Op 12 augustus jl. werden voor de vijfde keer de HBD scriptieprijzen uitgeloofd aan twee studenten op het Hoofdbedrijfschap Detailhandel in Den Haag. Met het behalen van het lustrum kreeg de prijsuitreiking een extra feestelijk tintje.De winnende scripties Hoe lopen aanloopstraten van Monique Husslage (NHTV te Breda) en Bas Buvelôt (TU Eindhoven) Meer dan winkelen alleen werden unaniem verkozen tot winnaars. Beide winnaars hebben een geldbedrag overhandigd gekregen van 3.000,-. Daarnaast publiceert het HBD beide scripties.

Als kenniscentrum van en voor de detailhandel wil het HBD met de scriptieprijs onderzoek naar en interesse in de detailhandel bij studenten stimuleren. Jaarlijks wordt een prijs uitgeloofd voor de beste WO- en HBO scriptie die over de detailhandel gaat.

Gezien de hoge kwaliteit en diversiteit van de inzendingen dit jaar, sprak de jury van een succes. Tijdens een bijeenkomst bij het HBD reikte de voorzitter van de jury, prof. dr. J.G. Lambooy, emeritus hoogleraar in de ruimtelijke economie, de cheque uit aan de beide winnaars. De jury heeft bij het beoordelen van de scripties naast het wetenschappelijke gehalte vooral gelet op de praktische betekenis van het onderzoek voor de sector detailhandel.

Beoordeling jury
Ging de aandacht vanuit studenten vorig jaar vooral uit naar de e-commerce binnen de detailhandel, het accent is dit jaar duidelijk verschoven naar de ruimtelijke ordening. Met name onderwerpen over de functie van aanloopstraten, kwaliteit van wijk- en buurtcentra en huurprijzen waren graag gekozen onderwerpen door de studenten. De beoordelingen van de scripties waren bijzonder lovend. De jury vindt de geschetste problematiek van de scriptie Hoe lopen aanloopstraten zeer herkenbaar en relevant. Door de sterk toegenomen filialisering zijn de kernwinkelstraten in de Nederlandse stadscentra steeds meer gelijkenissen gaan vertonen. Aanloopstraten zijn de aangewezen staten geworden waarmee de binnensteden zich van elkaar kunnen onderscheiden, aldus de jury.
Het onderzoekskader is goed uitgewerkt. Het analysekarakter wordt consequent toegepast, wat de scriptie tot een gedegen geheel maakt. De jury was onder de indruk van de wijze waarop de ingewikkelde problematiek onder woorden is gebracht.

In de scriptie Meer dan winkelen alleen wordt gezocht naar innovatieve ondersteunende aanbodconcepten, die winkelcentra aantrekkelijker kunnen maken voor consumenten. Dit op basis van de afnemende besteding van de consument in de winkelcentra. Het rapport heeft volgens de jury een gedegen logische opbouw en is bovendien goed leesbaar. Structuur en analysekader zijn sterk en helder te volgen.

Publicatie
De scripties zijn als HBD-uitgave beschikbaar en tegen betaling van 7,50 per exemplaar te bestellen (exclusief BTW en verzend- en administratiekosten) per e-mail: bestel@hbd.nl via de HBD bestellijn: telefoon 0800 023 02 05 (gratis), of per fax 070 - 338 57 11.