Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
HBD scriptieprijzen uitgereikt
18-08-2003
"Aanloopstraten en innovaties voor aantrekkelijker winkelcentra"
Op 12 augustus jl. werden voor de vijfde keer de HBD scriptieprijzen
uitgeloofd aan twee studenten op het Hoofdbedrijfschap Detailhandel in
Den Haag. Met het behalen van het lustrum kreeg de prijsuitreiking een
extra feestelijk tintje.De winnende scripties Hoe lopen aanloopstraten
van Monique Husslage (NHTV te Breda) en Bas Buvelôt (TU Eindhoven)
Meer dan winkelen alleen werden unaniem verkozen tot winnaars. Beide
winnaars hebben een geldbedrag overhandigd gekregen van 3.000,-.
Daarnaast publiceert het HBD beide scripties.
Als kenniscentrum van en voor de detailhandel wil het HBD met de
scriptieprijs onderzoek naar en interesse in de detailhandel bij
studenten stimuleren. Jaarlijks wordt een prijs uitgeloofd voor de
beste WO- en HBO scriptie die over de detailhandel gaat.
Gezien de hoge kwaliteit en diversiteit van de inzendingen dit jaar,
sprak de jury van een succes. Tijdens een bijeenkomst bij het HBD
reikte de voorzitter van de jury, prof. dr. J.G. Lambooy, emeritus
hoogleraar in de ruimtelijke economie, de cheque uit aan de beide
winnaars. De jury heeft bij het beoordelen van de scripties naast het
wetenschappelijke gehalte vooral gelet op de praktische betekenis van
het onderzoek voor de sector detailhandel.
Beoordeling jury
Ging de aandacht vanuit studenten vorig jaar vooral uit naar de
e-commerce binnen de detailhandel, het accent is dit jaar duidelijk
verschoven naar de ruimtelijke ordening. Met name onderwerpen over de
functie van aanloopstraten, kwaliteit van wijk- en buurtcentra en
huurprijzen waren graag gekozen onderwerpen door de studenten. De
beoordelingen van de scripties waren bijzonder lovend. De jury vindt
de geschetste problematiek van de scriptie Hoe lopen aanloopstraten
zeer herkenbaar en relevant. Door de sterk toegenomen filialisering
zijn de kernwinkelstraten in de Nederlandse stadscentra steeds meer
gelijkenissen gaan vertonen. Aanloopstraten zijn de aangewezen staten
geworden waarmee de binnensteden zich van elkaar kunnen onderscheiden,
aldus de jury.
Het onderzoekskader is goed uitgewerkt. Het analysekarakter wordt
consequent toegepast, wat de scriptie tot een gedegen geheel maakt. De
jury was onder de indruk van de wijze waarop de ingewikkelde
problematiek onder woorden is gebracht.
In de scriptie Meer dan winkelen alleen wordt gezocht naar innovatieve
ondersteunende aanbodconcepten, die winkelcentra aantrekkelijker
kunnen maken voor consumenten. Dit op basis van de afnemende besteding
van de consument in de winkelcentra. Het rapport heeft volgens de jury
een gedegen logische opbouw en is bovendien goed leesbaar. Structuur
en analysekader zijn sterk en helder te volgen.
Publicatie
De scripties zijn als HBD-uitgave beschikbaar en tegen betaling van
7,50 per exemplaar te bestellen (exclusief BTW en verzend- en
administratiekosten) per e-mail: bestel@hbd.nl via de HBD bestellijn:
telefoon 0800 023 02 05 (gratis), of per fax 070 - 338 57 11.