Ingezonden persbericht
Van 18 augustus t/m 6 sept. expositie van zeefdrukken van de kunstenaars
Gertie Bierenbroodspot, Kenne Gregoire, Marta Jedrysko, Nico Vrielink,
Sjaak Korsten, Ad van Hassel, Bert Braam, Iris Slock.
BIOGRAFIE GRÉGOIRE KENNE
Het werk van Kenne Grégoire daarentegen schildert juist in realistische
stijl. Over het algemeen gebruikt hij een
17e eeuwse techniek, een grauwe kleur met daarover heen glacerend de
kleuren.
De onderwerpen zijn divers. In de jaren 1993- 1995 is de serie met als
thema Comedia dell'arte ontstaan. Theatraal uitgedoste mensen die
eenzaamheid, vertwijfeling en verlangen verraden. Hun gemoedstoestand
is in fel contrast met de feestelijke kleding. Andere uiteenlopend
onderwerpen zijn door de jaren heen in series ontstaan.
Situaties waarin de mens nadrukkelijk ontbreekt: beslapen bedden,
onafgeruimde tafels, ruïnes en arcades.
Maar ook desolate gebouwen, trompe l'oeuils met verroest emaillen,
romantische landschappen in pakpapier en stillevens in ongewoon
perspectief. In opdracht zijn ook een aantal portretten geschilderd.
Met zijn diverse keuze-onderwerp wil Kenne laten zien een traditionele
techniek niet per definitie om een traditionele
benadering vraagt.
Naam: Grégoire
Voornamen: Jean Josquin
Roepnaam: Kenne
Geboortedatum: 13-12-1951
Geboorteplaats: Teteringen
Kenne Grégoire heeft zijn opleiding genoten aan de Rijksacademie voor
Beeldende Kunsten te Amsterdam van 1967 tot 1973. Hij heeft les gehad
van o.a. Otto B. de Kat. In 1973 won hij de Zilveren Prix de Rome. Op
uitnodiging van het Italiaans Ministerie van Cultuur maakte hij in 1976
een studiereis naar ltalië.
Solo-exposities o.a.: Singer Museum, Laren
Amro Galerij, Amsterdam
Galerie de Sauveur, Ulestraten (L)
Holland Art Gallery, Eindhoven
Galerie Mokum, Amsterdam
Grote opdrachten o.a:
- Vrouwe Justitia (1984), acryl op doek voor
Caron en Stevens, Amsterdam
- Groei (1986), acryl op doek voor Duphar BV. Weesp
- Wereldkerstcircus (1988, 1994 en 1995), affiche voor
Stardust Circus International B.V.- Archief (1989), acryl op doek voor
Coaxis Software Leiderdorp i.o.v. Elisabeth Center B.V. Leiderdorp
- Cultuurkast (1991), acryl op doek voor Cultureel Centrum Diemen i.o.v.
HilIen en Roosen Amsterdam
- Chemokast (1992), olie op paneel voor VVM Terneuzen i.o.v.
NBM Den Haag
- Werklunch (1994), acryl op doek voor Nederlandse Orde van
Belastingadviseurs Amsterdam
- Diverse portretopdrachten
Bockprcsentaties: Portraits, The fine arts series
Honderd Hedendaagse Nederlandse Schilders, Living Art
Beurspresentaties: Barcelona International Art Forum, 1990 Lineart Gent,
1991
BIOGRAFIE JEDRYSKO MARTA
Marta Jedrysko (geb. 1959 in Nowy Targ, Polen) volgde een opleiding aan
de Academie voor Schone Kunsten in Krakau. Zij woont en werkt sinds 1985
in Nederland.Voor Marta Jedrysko is schilderen een manier van leven, de
spontaneìteit van haar kleurrijk geschilderde olieverfdoeken komt
overeen met de uitbundigheid en kracht van haar persoonlijkheid. Zonder
omwegen volgt zij haar intuìtie, vertrouwend op haar zekere hand voor
compositie en kleur, en geeft ze toe aan de verslaving die het
schilderen voor haar is. Het onderwerp doet er niet zo toe, het zijn
stillevens, fantasie figuren, of gezichten uit een sprookje, zo simpel
mogelijk weergegeven.
In 1985 verhuisde Marta Jedrysko van Polen naar Nederland. Sindsdien
leeft zij in gedachten in deze twee landen. Zij beschouwt het als een geluk in
Nederland, een land met een grote schilderstraditie, te zijn terecht
gekomen. Schilderen is voor haar een handschrift en een manier van
leven. Het is als het schrijven van een boek en maar gelukkig voor ons
is de taal van haar boek internationaal. In haar meest recente werk
staan personen centraal, vooral vrouwen, in vertraagde momenten van rust
en genot. Een ander thema is het stilleven, tafels beladen met gaven van
de natuur, sappige, kleurrijke vruchten die klaar liggen voor een
vreugdevolle maaltijd. En daarbij de zware, zoete geur van bloemen...
Nico Vrielink
Geboren in Reusel.
Opleiding
Kunstacademie in België
In 1985 ontmoette hij in Singapore zijn vrouw Jeane. Sindsdien heeft hij
meer dan 4000 schilderijen van haar gemaakt!
BIOGRAFIE SLOCK IRIS
De opmerkelijke beeldtaal van Iris Slock maakt de wereld wat zonniger
Iris Slock kwam in 1962 in het Zeeuws-Vlaamse Ossenisse ter wereld maar
groeide op in het Brabantse Roosendaal.Ze voelt zich dan ook meer een
Brabantse met een Zeeuwse nuchterheid over zich. Ze praat met een
Brabantse tongval terwijl ze in bijna alle Nederlandse provincies heeft
gewoond. Van grote invloed op haar werk zijn de jaren geweest die ze in
Italië woonde. Die zonnige sfeer wil ze graag om zich heen in het grijze
Nederland. "Ik hou van vrolijkheid", zegt ze over haar werk, "er is al
genoeg ellende in de wereld, waarom zou ik daar nog iets aan toevoegen"?
Met haar werk haalt Iris Slock de zon terug in haar eigen leven en
daarmee in het leven van anderen.
Haar grootvader was schilder, haar vader docent beeldende vorming en
haar moeder doceerde handvaardigheid. Ze groeide op met kunst en haar
keuze om zelf te gaan tekenen en schilderen is eigenlijk genetisch
bepaald. Maar er moet wel brood op de plank zijn dus ging Iris naar
Delft voor een studie lerares tekenen en handvaardigheid. Lesgeven was
niet haar steil. Ze wilde zelf creëren dus ging ze naar de kunstacademie
in Rotterdam en later naar Groningen. "Het lastige was dat ik niet deed
wat de docenten wilden. Als ik een schilderij had gemaakt, moest ik van
de docent wijzigingen aanbrengen die echter niet van mij waren. Kleur
gebruiken was bij haar in die tijd not done. Ik ben dan ook niet cum
laude geslaagd. Ik ken mensen die met vlag en wimpel slaagden maar na
hun diploma in een gat vielen. Er was immers geen docent meer die hen
zei wat ze moesten doen. Ik kreeg al vrij vlot opdrachten en ging me te
buiten aan kleuren. Ik was vrij"!
Eerlijk
Haar werk kenmerkt zich nog steeds door kleur. De vrolijkheid en de
gulle lach die haar eigen is, komen in haar werk ook tot uitdrukking. De
zachte pasteltinten zijn een Italiaanse erfenis. Zelfs als een thema
serieus is, blijft de humor aanwezig. "Natuurlijk heb ik ook moeilijke
momenten maar die hoef ik niet zo zeer te tonen. Mijn werk is niet mijn
psychiater alhoewel er natuurlijk wel mijn emoties in zijn verwerkt.
Maar ik doe dat liever op een humoristische manier." Pretenties zijn
Iris vreemd. "Ik ben heel aards. Doe maar gewoon. Waar het mij omgaat is
de eerlijkheid. Ik zoek de eerlijkheid in mijn werk." Het zijn vooral de
mensen die haar boeien en die dan ook veelvuldig terugkeren in haar
werk. "Ik kijk naar mensen. Ik ontleed ze en zet ze opnieuw in elkaar op
het doek."
Levenslust
Zo ontstaan de figuren van Iris als soms kwetsbare, soms vrolijke maar
altijd levenslustige mensen. Het zijn figuren waar je van gaat houden.
Als ik vraag of ze door andere schilders beïnvloed wordt, denkt ze even
na maar blijft een antwoord schuldig. Als ik dan zeg dat haar werk mij
soms aan Picasso doet denken, begrijpt ze wat ik bedoel. "Grappig dat je
dat zegt. Ik schilder Picasso niet na want dat zou ik niet kunnen en
niet willen maar ik bewonder hem wel zeer. Net als Dubuffet trouwens."
Het karikaturale en naïeve van Dubuffet en het lijnenspel van Picasso
passen echter bij het vrolijke en zonnige karakter van Iris Slock. Haar
levenslust en haar visie op de wereld heeft ze op volkomen eigen wijze
in haar werk geïntegreerd en maakt het voor de toeschouwer een feest om
naar een expositie van Iris Slock te kijken. Je gaat van haar werk
houden en het blijft nog heel lang bij je.
Beroep
Iris maakt zeefdrukken, werkt met gemengde technieken maar schilderen
met acryl heeft haar voorkeur. "Olieverf is eigenlijk ouderwets. Er zijn
tegenwoordig zulke goede acrylsoorten. Bovendien is het heel elastisch
en craquelleert niet. Trouwens ik kan niet tegen terpentijn. Ik ben erg
gevoelig voor Afrikaanse sferen. Ik heb ook een tijd Afrikaans gedanst
en draai nog steeds Afrikaanse muziek als ik werk. Het roept een
bepaalde sfeer op.Neen ik zou het geen trance willen noemen maar het
brengt me wel in een soort blanco staat. Van daaruit ga ik dan aan het
werk. Ik geef me zelf een opdracht of een probleemstelling en die wil ik
dan op het doek tot uitdrukking brengen. Ik kan soms wel drie uur met de
voorbereiding bezig zijn zonder één streek op het doek te hebben gezet,
maar dat hoort er allemaal bij. Mensen hebben soms een raar idee over
het kunstenaarsschap. Een kunstenaar moet lijden en afzien. Maar het is
gewoon mijn beroep hoor en het is soms keihard werken. Het is niet
altijd even leuk en ontspannend maar ik zou toch niet anders kunnen."
Goed of slecht?
De vrijheid is haar lief. "Ik schep mijn eigen vormentaal. Ook als ik in
opdracht werk, doe ik dat in mijn eigen beelden. Ik houd wel rekening
met de opdrachtgever maar het is mijn eigen werk dat ik schep. Pas als
ik zelf tevreden ben, is een werk klaar. In de kunst praat je ook niet
over mooi of vies. Dat zijn veel te beperkte begrippen voor een
kunstenaar. Een werk is goed of slecht. Voor mij is een werk goed als
het evenwichtig is en als ik heb bereikt wat ik wilde bereiken in mijn
eigen beeldtaal."
Een taal die aanspreekt en goed te verstaan is. Een taal vol levenslust
en dynamiek waarvoor je oog en oor niet sluiten kunt.
Biografie Ad van Hassel
Ad van Hassel is in 1953 in Roosendaal geboren.
Zijn opleiding tot beeldend kunstenaar volgde hij in het atelier van
Maarten Krabbe. Daar ontwikkelde hij vaardigheden in verschillende
technieken.
Stadsgezichten, landschappen en bloemstillevens zijn vaak het thema van
zijn werk. Zijn stadsgezichten getuigen van een buitengewoon scherp
inzicht in ruimtelijk perspectief. Met name in zijn etsen wordt met
gevoel voor detail en haast moeiteloze trefzekerheid een perspectivisch
lijnenspel afgebeeld.
In 1985 werd dan ook een ets van hem opgenomen in het
Rijksprentenkabinet van het Rijksmuseum in Amsterdam.
Tussen 1981 en 1986 heeft Ad van Hassel zijn eigen kunsthandel gedreven.
Maar ondanks het zakelijke succes heeft zijn werk als kunstenaar steeds
meer de overhand gekregen en heeft hij zich een aantal jaren geleden
opnieuw als vrij kunstenaar gevestigd.
Werkte hij voorheen voornamelijk naar de werkelijkheid, nu laat hij zijn
fantasie de vrije loop en concentreert hij zich op het zeefdrukken,
waarin zijn voorkeur voor kleurenspel alle ruimte krijgt. "Voortgang op
een ingeslagen weg is belangrijk. Ontwikkeling in plaats van stilstand.
Alleen dan is verjonging het resultaat van het voortschrijden van de
tijd, om R. Tagore (1895) te citeren: 'Man is like a born child. His
power is the ability to grow'".
BIOGRAFIE FAASSEN CASPER
Casper Faassen is een jong aanstormend talent in de Nederlandse
kunstwereld. Hij werd geboren op 23 december 1975 te Leidschendam en
groeide op in Leiden. Daar ontwikkelt hij al vroeg zijn fascinatie en
bewondering voor de grote meesters en zijn passie voor het "creëren". Op
zijn kinderkamer schildert hij tot verbazing van zijn ouders de
Nachtwacht van de "Leidenaar" Rembrandt op de muur. Dagelijkse
belevenissen vertaalt Casper in kasten vol striptekeningen, schetsen en
schilderijen. In deze periode echter altijd doordrenkt met een vleug
"realisme". Werk uit zijn jonge jaren laat nog zijn onbegrip zien voor
het abstracte, maar zijn nieuwsgierigheid naar kunst en zijn ambitie om
te creëren zijn tot op de dag van vandaag nog steeds de drijvers van
zijn werk. Na zijn middelbare school trekt Casper Faassen, op zoek naar
avontuur en inspiratie, door de Verenigde Staten. Zijn leven op straat
doordrenkt hem met de passie van de Amerikaanse multiculturele
samenleving: de keur en kleur aan indrukken beïnvloed het werk dat hij
in de Verenigde Staten produceert. Tegelijkertijd bezoekt hij waar
mogelijk de Musea en exposities om de werken van zijn grote voorbeelden
in het echt te kunnen bewonderen. Eenmaal terug in Nederland besluit
Faassen aan de Universiteit van Amsterdam de wetenschap achter Marketing
en Communicatie te gaan studeren. In zijn werk is het vooral emotie wat
hem drijft en dat is iets wat praktisch niet te onderwijzen, aldus
Casper over zijn beslissing om geen kunstopleiding te volgen. In plaats
daarvan betrekt hij een atelier in het beroemde kunstenaarscomplex
"Tussen de Bogen" in Amsterdam. Hier heeft hij de vrijheid om zijn
schilderkunst verder te ontwikkelen. Elke vrije minuut, vaak tot diep in
de nacht bevredigt Faassen zijn behoefte om te creëren: duidelijk
zwevend tussen impressionisme, realisme en meer abstracte stromingen.
Faassen experimenteert er goed op los. Verschillende technieken,
verschillende materialen, maar altijd met de gemene deler spontaniteit
en kleur. Naar verloop van tijd ontwikkeld Casper Faassen, met name
beïnvloed door zijn grote voorbeeld Pablo Picasso, een duidelijk
herkenbare eigen stijl en neemt de belangstelling voor zijn werk sterk
toe. Diverse exposities en tentoonstellingen volgen elkaar snel op. In
2002 verhuist Casper Faassen naar Den Haag. Met een atelier in huis
heeft hij eindelijk de mogelijkheid zijn onuitputtende drang om te
schilderen dagelijks in praktijk te brengen. Vanuit Den Haag vindt de
bijzondere kunst van de bevlogen kunstenaar Casper Faassen zijn weg naar
exposities, galeries en een snel groeiende groep bewonderaars.
Galerie Pictura,
Aijenseweg 16b
5854 PT Aijen (gem. Bergen L.)
0485-341970
open di. t/m za. 14.00 u. - 17.00 u.