Ingezonden persbericht


Van 18 augustus t/m 6 sept. expositie van zeefdrukken van de kunstenaars Gertie Bierenbroodspot, Kenne Gregoire, Marta Jedrysko, Nico Vrielink, Sjaak Korsten, Ad van Hassel, Bert Braam, Iris Slock.

BIOGRAFIE GRÉGOIRE KENNE

Het werk van Kenne Grégoire daarentegen schildert juist in realistische stijl. Over het algemeen gebruikt hij een 17e eeuwse techniek, een grauwe kleur met daarover heen glacerend de kleuren.
De onderwerpen zijn divers. In de jaren 1993- 1995 is de serie met als thema Comedia dell'arte ontstaan. Theatraal uitgedoste mensen die eenzaamheid, vertwijfeling en verlangen verraden. Hun gemoedstoestand is in fel contrast met de feestelijke kleding. Andere uiteenlopend onderwerpen zijn door de jaren heen in series ontstaan. Situaties waarin de mens nadrukkelijk ontbreekt: beslapen bedden, onafgeruimde tafels, ruïnes en arcades.
Maar ook desolate gebouwen, trompe l'oeuils met verroest emaillen, romantische landschappen in pakpapier en stillevens in ongewoon perspectief. In opdracht zijn ook een aantal portretten geschilderd. Met zijn diverse keuze-onderwerp wil Kenne laten zien een traditionele techniek niet per definitie om een traditionele benadering vraagt.
Naam: Grégoire
Voornamen: Jean Josquin
Roepnaam: Kenne
Geboortedatum: 13-12-1951
Geboorteplaats: Teteringen

Kenne Grégoire heeft zijn opleiding genoten aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam van 1967 tot 1973. Hij heeft les gehad van o.a. Otto B. de Kat. In 1973 won hij de Zilveren Prix de Rome. Op uitnodiging van het Italiaans Ministerie van Cultuur maakte hij in 1976 een studiereis naar ltalië.

Solo-exposities o.a.: Singer Museum, Laren
Amro Galerij, Amsterdam
Galerie de Sauveur, Ulestraten (L)
Holland Art Gallery, Eindhoven
Galerie Mokum, Amsterdam

Grote opdrachten o.a:
- Vrouwe Justitia (1984), acryl op doek voor Caron en Stevens, Amsterdam
- Groei (1986), acryl op doek voor Duphar BV. Weesp
- Wereldkerstcircus (1988, 1994 en 1995), affiche voor Stardust Circus International B.V.- Archief (1989), acryl op doek voor Coaxis Software Leiderdorp i.o.v. Elisabeth Center B.V. Leiderdorp
- Cultuurkast (1991), acryl op doek voor Cultureel Centrum Diemen i.o.v. HilIen en Roosen Amsterdam

- Chemokast (1992), olie op paneel voor VVM Terneuzen i.o.v. NBM Den Haag

- Werklunch (1994), acryl op doek voor Nederlandse Orde van Belastingadviseurs Amsterdam

- Diverse portretopdrachten

Bockprcsentaties: Portraits, The fine arts series
Honderd Hedendaagse Nederlandse Schilders, Living Art

Beurspresentaties: Barcelona International Art Forum, 1990 Lineart Gent, 1991

BIOGRAFIE JEDRYSKO MARTA

Marta Jedrysko (geb. 1959 in Nowy Targ, Polen) volgde een opleiding aan de Academie voor Schone Kunsten in Krakau. Zij woont en werkt sinds 1985 in Nederland.Voor Marta Jedrysko is schilderen een manier van leven, de spontaneìteit van haar kleurrijk geschilderde olieverfdoeken komt overeen met de uitbundigheid en kracht van haar persoonlijkheid. Zonder omwegen volgt zij haar intuìtie, vertrouwend op haar zekere hand voor compositie en kleur, en geeft ze toe aan de verslaving die het schilderen voor haar is. Het onderwerp doet er niet zo toe, het zijn stillevens, fantasie figuren, of gezichten uit een sprookje, zo simpel mogelijk weergegeven.
In 1985 verhuisde Marta Jedrysko van Polen naar Nederland. Sindsdien leeft zij in gedachten in deze twee landen. Zij beschouwt het als een geluk in Nederland, een land met een grote schilderstraditie, te zijn terecht gekomen. Schilderen is voor haar een handschrift en een manier van leven. Het is als het schrijven van een boek en maar gelukkig voor ons is de taal van haar boek internationaal. In haar meest recente werk staan personen centraal, vooral vrouwen, in vertraagde momenten van rust en genot. Een ander thema is het stilleven, tafels beladen met gaven van de natuur, sappige, kleurrijke vruchten die klaar liggen voor een vreugdevolle maaltijd. En daarbij de zware, zoete geur van bloemen...

Nico Vrielink
Geboren in Reusel.

Opleiding
Kunstacademie in België

In 1985 ontmoette hij in Singapore zijn vrouw Jeane. Sindsdien heeft hij meer dan 4000 schilderijen van haar gemaakt!

BIOGRAFIE SLOCK IRIS
De opmerkelijke beeldtaal van Iris Slock maakt de wereld wat zonniger

Iris Slock kwam in 1962 in het Zeeuws-Vlaamse Ossenisse ter wereld maar groeide op in het Brabantse Roosendaal.Ze voelt zich dan ook meer een Brabantse met een Zeeuwse nuchterheid over zich. Ze praat met een Brabantse tongval terwijl ze in bijna alle Nederlandse provincies heeft gewoond. Van grote invloed op haar werk zijn de jaren geweest die ze in Italië woonde. Die zonnige sfeer wil ze graag om zich heen in het grijze Nederland. "Ik hou van vrolijkheid", zegt ze over haar werk, "er is al genoeg ellende in de wereld, waarom zou ik daar nog iets aan toevoegen"? Met haar werk haalt Iris Slock de zon terug in haar eigen leven en daarmee in het leven van anderen.

Haar grootvader was schilder, haar vader docent beeldende vorming en haar moeder doceerde handvaardigheid. Ze groeide op met kunst en haar keuze om zelf te gaan tekenen en schilderen is eigenlijk genetisch bepaald. Maar er moet wel brood op de plank zijn dus ging Iris naar Delft voor een studie lerares tekenen en handvaardigheid. Lesgeven was niet haar steil. Ze wilde zelf creëren dus ging ze naar de kunstacademie in Rotterdam en later naar Groningen. "Het lastige was dat ik niet deed wat de docenten wilden. Als ik een schilderij had gemaakt, moest ik van de docent wijzigingen aanbrengen die echter niet van mij waren. Kleur gebruiken was bij haar in die tijd not done. Ik ben dan ook niet cum laude geslaagd. Ik ken mensen die met vlag en wimpel slaagden maar na hun diploma in een gat vielen. Er was immers geen docent meer die hen zei wat ze moesten doen. Ik kreeg al vrij vlot opdrachten en ging me te buiten aan kleuren. Ik was vrij"!

Eerlijk
Haar werk kenmerkt zich nog steeds door kleur. De vrolijkheid en de gulle lach die haar eigen is, komen in haar werk ook tot uitdrukking. De zachte pasteltinten zijn een Italiaanse erfenis. Zelfs als een thema serieus is, blijft de humor aanwezig. "Natuurlijk heb ik ook moeilijke momenten maar die hoef ik niet zo zeer te tonen. Mijn werk is niet mijn psychiater alhoewel er natuurlijk wel mijn emoties in zijn verwerkt. Maar ik doe dat liever op een humoristische manier." Pretenties zijn Iris vreemd. "Ik ben heel aards. Doe maar gewoon. Waar het mij omgaat is de eerlijkheid. Ik zoek de eerlijkheid in mijn werk." Het zijn vooral de mensen die haar boeien en die dan ook veelvuldig terugkeren in haar werk. "Ik kijk naar mensen. Ik ontleed ze en zet ze opnieuw in elkaar op het doek."

Levenslust
Zo ontstaan de figuren van Iris als soms kwetsbare, soms vrolijke maar altijd levenslustige mensen. Het zijn figuren waar je van gaat houden. Als ik vraag of ze door andere schilders beïnvloed wordt, denkt ze even na maar blijft een antwoord schuldig. Als ik dan zeg dat haar werk mij soms aan Picasso doet denken, begrijpt ze wat ik bedoel. "Grappig dat je dat zegt. Ik schilder Picasso niet na want dat zou ik niet kunnen en niet willen maar ik bewonder hem wel zeer. Net als Dubuffet trouwens." Het karikaturale en naïeve van Dubuffet en het lijnenspel van Picasso passen echter bij het vrolijke en zonnige karakter van Iris Slock. Haar levenslust en haar visie op de wereld heeft ze op volkomen eigen wijze in haar werk geïntegreerd en maakt het voor de toeschouwer een feest om naar een expositie van Iris Slock te kijken. Je gaat van haar werk houden en het blijft nog heel lang bij je.

Beroep
Iris maakt zeefdrukken, werkt met gemengde technieken maar schilderen met acryl heeft haar voorkeur. "Olieverf is eigenlijk ouderwets. Er zijn tegenwoordig zulke goede acrylsoorten. Bovendien is het heel elastisch en craquelleert niet. Trouwens ik kan niet tegen terpentijn. Ik ben erg gevoelig voor Afrikaanse sferen. Ik heb ook een tijd Afrikaans gedanst en draai nog steeds Afrikaanse muziek als ik werk. Het roept een bepaalde sfeer op.Neen ik zou het geen trance willen noemen maar het brengt me wel in een soort blanco staat. Van daaruit ga ik dan aan het werk. Ik geef me zelf een opdracht of een probleemstelling en die wil ik dan op het doek tot uitdrukking brengen. Ik kan soms wel drie uur met de voorbereiding bezig zijn zonder één streek op het doek te hebben gezet, maar dat hoort er allemaal bij. Mensen hebben soms een raar idee over het kunstenaarsschap. Een kunstenaar moet lijden en afzien. Maar het is gewoon mijn beroep hoor en het is soms keihard werken. Het is niet altijd even leuk en ontspannend maar ik zou toch niet anders kunnen."

Goed of slecht?
De vrijheid is haar lief. "Ik schep mijn eigen vormentaal. Ook als ik in opdracht werk, doe ik dat in mijn eigen beelden. Ik houd wel rekening met de opdrachtgever maar het is mijn eigen werk dat ik schep. Pas als ik zelf tevreden ben, is een werk klaar. In de kunst praat je ook niet over mooi of vies. Dat zijn veel te beperkte begrippen voor een kunstenaar. Een werk is goed of slecht. Voor mij is een werk goed als het evenwichtig is en als ik heb bereikt wat ik wilde bereiken in mijn eigen beeldtaal."
Een taal die aanspreekt en goed te verstaan is. Een taal vol levenslust en dynamiek waarvoor je oog en oor niet sluiten kunt.

Biografie Ad van Hassel

Ad van Hassel is in 1953 in Roosendaal geboren.
Zijn opleiding tot beeldend kunstenaar volgde hij in het atelier van Maarten Krabbe. Daar ontwikkelde hij vaardigheden in verschillende technieken.

Stadsgezichten, landschappen en bloemstillevens zijn vaak het thema van zijn werk. Zijn stadsgezichten getuigen van een buitengewoon scherp inzicht in ruimtelijk perspectief. Met name in zijn etsen wordt met gevoel voor detail en haast moeiteloze trefzekerheid een perspectivisch lijnenspel afgebeeld.
In 1985 werd dan ook een ets van hem opgenomen in het Rijksprentenkabinet van het Rijksmuseum in Amsterdam.

Tussen 1981 en 1986 heeft Ad van Hassel zijn eigen kunsthandel gedreven. Maar ondanks het zakelijke succes heeft zijn werk als kunstenaar steeds meer de overhand gekregen en heeft hij zich een aantal jaren geleden opnieuw als vrij kunstenaar gevestigd.
Werkte hij voorheen voornamelijk naar de werkelijkheid, nu laat hij zijn fantasie de vrije loop en concentreert hij zich op het zeefdrukken, waarin zijn voorkeur voor kleurenspel alle ruimte krijgt. "Voortgang op een ingeslagen weg is belangrijk. Ontwikkeling in plaats van stilstand. Alleen dan is verjonging het resultaat van het voortschrijden van de tijd, om R. Tagore (1895) te citeren: 'Man is like a born child. His power is the ability to grow'".

BIOGRAFIE FAASSEN CASPER

Casper Faassen is een jong aanstormend talent in de Nederlandse kunstwereld. Hij werd geboren op 23 december 1975 te Leidschendam en groeide op in Leiden. Daar ontwikkelt hij al vroeg zijn fascinatie en bewondering voor de grote meesters en zijn passie voor het "creëren". Op zijn kinderkamer schildert hij tot verbazing van zijn ouders de Nachtwacht van de "Leidenaar" Rembrandt op de muur. Dagelijkse belevenissen vertaalt Casper in kasten vol striptekeningen, schetsen en schilderijen. In deze periode echter altijd doordrenkt met een vleug "realisme". Werk uit zijn jonge jaren laat nog zijn onbegrip zien voor het abstracte, maar zijn nieuwsgierigheid naar kunst en zijn ambitie om te creëren zijn tot op de dag van vandaag nog steeds de drijvers van zijn werk. Na zijn middelbare school trekt Casper Faassen, op zoek naar avontuur en inspiratie, door de Verenigde Staten. Zijn leven op straat doordrenkt hem met de passie van de Amerikaanse multiculturele samenleving: de keur en kleur aan indrukken beïnvloed het werk dat hij in de Verenigde Staten produceert. Tegelijkertijd bezoekt hij waar mogelijk de Musea en exposities om de werken van zijn grote voorbeelden in het echt te kunnen bewonderen. Eenmaal terug in Nederland besluit Faassen aan de Universiteit van Amsterdam de wetenschap achter Marketing en Communicatie te gaan studeren. In zijn werk is het vooral emotie wat hem drijft en dat is iets wat praktisch niet te onderwijzen, aldus Casper over zijn beslissing om geen kunstopleiding te volgen. In plaats daarvan betrekt hij een atelier in het beroemde kunstenaarscomplex "Tussen de Bogen" in Amsterdam. Hier heeft hij de vrijheid om zijn schilderkunst verder te ontwikkelen. Elke vrije minuut, vaak tot diep in de nacht bevredigt Faassen zijn behoefte om te creëren: duidelijk zwevend tussen impressionisme, realisme en meer abstracte stromingen. Faassen experimenteert er goed op los. Verschillende technieken, verschillende materialen, maar altijd met de gemene deler spontaniteit en kleur. Naar verloop van tijd ontwikkeld Casper Faassen, met name beïnvloed door zijn grote voorbeeld Pablo Picasso, een duidelijk herkenbare eigen stijl en neemt de belangstelling voor zijn werk sterk toe. Diverse exposities en tentoonstellingen volgen elkaar snel op. In 2002 verhuist Casper Faassen naar Den Haag. Met een atelier in huis heeft hij eindelijk de mogelijkheid zijn onuitputtende drang om te schilderen dagelijks in praktijk te brengen. Vanuit Den Haag vindt de bijzondere kunst van de bevlogen kunstenaar Casper Faassen zijn weg naar exposities, galeries en een snel groeiende groep bewonderaars.

Galerie Pictura,
Aijenseweg 16b
5854 PT Aijen (gem. Bergen L.)
0485-341970
open di. t/m za. 14.00 u. - 17.00 u.