Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
17-8-2003; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Tsjechië, circuit Automotodrom Brno - 5,403 km
'TSJECHISCHE' PECHDUIVEL BLIJFT VAN DE LAGEMAAT (ELECTRONICA PROBLEMEN) ACHTERVOLGEN
VOORUITGANG KATJA POENSGEN (20E) ZET ZICH VOORT TIJDENS GP BRNO
Grand Prix nummer 10 na de korte zomerpauze werd door de Dark Dog Molenaar coureurs vol goede moed begonnen, maar mag voor Henk van de Lagemaat na 3 door pech achtervolgde dagen eigenlijk zo weer uit zijn gedachten worden geschrapt. De coureur uit Everdingen kende beide trainingsdagen al grote tegenslag met het mechaniek, krabbelde zondagmorgen na een goed verlopen warm up training uit een geestelijke dip omhoog, maar stortte tijdens de race weer in een diep gat nadat zijn motor al na 3 ronden op 1 cilinder begon te draaien. "Bij start ging het al mis en moest ik op 1 cilinder zien eg te komen. Daarna pakte de motor weer goed op, maar na 3 rondjes bemerkte ik dat bij iedere keer dat ik moest opschakelen 1 cilinder dienst weigerde. Het was onbegonnen werk en ik moest de machine vroegtijdig de pits inrijden. Waarschijnlijk is het de elektronica geweest die de problemen heeft veroorzaakt", mopperde Henk van de Lagemaat, die zijn vizier maar snel richt op de GP van Portugal over 3 weken. Zijn Duitse teamgenote Katja Poensgen verging het stukken beter. "Ik merk dat alles naar mate het seizoen vordert steeds beter gaat. Het kwalificeren kost me minder moeite, de motor draait steeds beter en het voornaamste ik ben zelf ook veel fanatieker dan in het begin van het seizoen en voel me lekker. Dat bij elkaar heeft me in een prima race tegen een andere Nederlander Arie Vos een fraaie 20e plaats opgeleverd, voor Arie. Het gevecht was leuk en het doet me goed voor hem te zijn gefinisht", aldus een verheugde Katja.
Henk van de Lagemaat miste door pech vrijwel de gehele eerste trainingsdag, toen in training 1 de linker en in training 2 op vrijdag de rechter cilinder de geest gaf. Op zaterdag was het daarna vechten tegen de bierkaai voor de coureur uit Everdingen, die een volle dag trainingsachterstand wilde wegwerken, maar daar voor zijn gevoel te geforceerd mee bezig was geweest. "In de warm up ging het eindelijk weer eens lekker. Ik kreeg het echte gevoel weer terug, het rijden ging goed, de tijden waren ondanks de koele ochtendtemperaturen al beter dan zaterdag. Ook de motor en vering voelden goed aan. In tegenstelling tot zaterdag, had ik er echt zin in, al was het vanaf de 30e startplaats. Maar in de race ging het al snel de verkeerde kant op. Niet met mezelf, maar met de machine. Bij de start haperde al een cilinder en na een paar rondjes hield de motor bij iedere keer accelereren enorm in omdat een cilinder het niet goed deed. Ik heb het nog een paar ronden langer volgehouden, maar na 8 ronden was het niet meer te doen en moest ik de pits in. Al met al is dit een weekeinde om snel te vergeten. Het is gewoon superslecht gelopen. Ik heb weinig kunnen rijden, werd steeds door pech achtervolgd en dan in de race ook nog eens zo'n tegenslag. Nee, laat mij maar alvast aan Estoril (Portugal) denken waar we op 7 september rijden. Daar testte ik begin dit seizoen heel erg goed. Als de pech dan wegblijft, kan ik daar best lekker rond gaan heb ik het gevoel. Ik kijk er nu al naar uit...", besloot Van de Lagemaat.
Anders was het voor Katja Poensgen. Voor het eerst in actie komend op de moeilijke piste in Brno nestelde de Duitse zich zonder problemen binnen de 107% kwalificatielimiet. "Met de 28e plaats was ik best tevreden, zeker omdat ik in verhouding veel verder beneden de limiet zat dan voorheen. In de race ging het ook super. Het was te gek dat ik een gevecht met Arie Vos kon uitvechten en ook winnen. Ik reed sterk en merk dat ik iedere dag op het circuit nog steeds een stap voorwaarts maak", meldde Katja, die duidelijk goed in haar vel zit. Teammanager Martin van Genderen is eveneens tevreden over de vooruitgang die zijn pupil maakt. "Ze traint hard, op de baan en er naast. Haar fysieke kracht is in de afgelopen maanden veel sterker geworden en dat merkt Katja ook op de motor. Ze kan de Honda makkelijker omleggen dan in het begin van het seizoen en zoals vandaag blijkt ook tot het einde van de race strijd leveren. Katja groeit!," vindt haar mentale begeleider.
Uitslag 250cc race:
Pl.
Naam
Land
Merk
Tijd
Achterstand
---
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA
41'45.354
---
---
Toni ELIAS
SPA
APRILIA
41'45.881
0.527
---
Manuel POGGIALI
RSM
APRILIA
41'46.305
0.951
---
Roberto ROLFO
ITA
HONDA
41'50.846
5.492
---
Sebastian PORTO
ARG
HONDA
41'55.761
10.407
---
Fonsi NIETO
SPA
APRILIA
41'56.229
10.875
---
Franco BATTAINI
ITA
APRILIA
42'00.632
15.278
---
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA
42'00.919
15.565
---
Naoki MATSUDO
JPN
YAMAHA
42'18.106
32.752
10
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA
42'21.521
36.167
---
Hugo MARCHAND
FRA
APRILIA
42'21.962
36.608
12
Eric BATAILLE
FRA
HONDA
42'36.054
50.700
13
Dirk HEIDOLF
GER
APRILIA
42'37.653
52.299
14
Chaz DAVIES
GBR
APRILIA
42'38.224
52.870
15
Christian GEMMEL
GER
HONDA
42'38.417
53.063
16
Joan OLIVE
SPA
APRILIA
42'44.257
58.903
17
Lukas PESEK
CZE
YAMAHA
42'53.547
1'08.193
18
Vesa KALLIO
FIN
YAMAHA
43'21.343
1'35.989
19
Michal FILLA
CZE
YAMAHA
43'29.584
1'44.230
20
Katja POENSGEN
GER
Dark Dog Molenaar HONDA
43'44.424
1'59.070
21
Arie VOS
NED
YAMAHA
43'47.153
2'01.799
---
Gabor RIZMAYER
HUN
HONDA
41'54.862
1 lap
NQ
Henk vd Lagemaat
NED
Dark Dog Molenaar HONDA
Uitgevallen met elektronische problemen
250cc WK-stand na 10 van de 16 GP's:
1. Poggiali, 145; 2. F. Nieto, 136; 3. Rolfo, 135; De Pubniet, 130; 5. Elias, 126; 6. Battaini, 107; 7. West, 104; 8. Porto, 98.
Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):
Pl.
Naam
Land
Merk
Tijd
Achterstand
---
Valentino ROSSI
ITA
HONDA
44'18.907
---
---
Sete GIBERNAU
SPA
HONDA
44'18.949
0.042
---
Troy BAYLISS
AUS
DUCATI
44'19.575
0.668
---
Carlos CHECA
SPA
YAMAHA
44'24.297
5.390
---
Max BIAGGI
ITA
HONDA
44'27.636
8.729
---
Nicky HAYDEN
USA
HONDA
44'29.950
11.043
---
Alex BARROS
BRA
YAMAHA
44'30.346
11.439
---
Tohru UKAWA
JPN
HONDA
44'32.481
13.574
---
Makoto TAMADA
JPN
HONDA
44'42.180
23.273
10
Marco MELANDRI
ITA
YAMAHA
44'45.311
26.404
---
Olivier JACQUE
FRA
YAMAHA
44'45.592
26.685
12
Colin EDWARDS
USA
APRILIA
44'49.635
30.728
13
Noriyuki HAGA
JPN
APRILIA
44'58.438
39.531
14
Shinya NAKANO
JPN
YAMAHA
45'00.147
41.240
15
Ryuichi KIYONARI
JPN
HONDA
45'03.530
44.623
16
Andrew PITT
AUS
KAWASAKI
45'14.406
55.499
17
John HOPKINS
USA
SUZUKI
45'14.584
55.677
18
Garry McCOY
AUS
KAWASAKI
45'19.607
1'00.700
19
Alex HOFMANN
GER
KAWASAKI
45'27.037
1'08.130
20
Kenny ROBERTS
USA
SUZUKI
45'33.431
1'14.524
MotoGP WK-stand na 10 van de 16 GP's:
1. Rossi, 212; 2. Gibernau, 178; 3. Biaggi, 141; 4. Capirossi, 97; 5. Bayliss, 96; 6. Checa, 78; 7. Ukawa, 74; 8. Barros, 71.
Uitslag 125cc klasse:
Pl.
Naam
Land
Merk
Tijd
Achterstand
---
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA
40'59.354
---
---
Stefano PERUGINI
ITA
APRILIA
41'03.335
3.981
---
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA
41'09.808
10.454
---
Mika KALLIO
FIN
KTM
41'10.406
11.052
---
Hector BARBERA
SPA
APRILIA
41'11.705
12.351
---
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA
41'12.322
12.968
---
Mirko GIANSANTI
ITA
APRILIA
41'20.463
21.109
---
Gino BORSOI
ITA
APRILIA
41'20.867
21.513
---
Youichi UI
JPN
APRILIA
41'24.195
24.841
10
Gioele PELLINO
ITA
APRILIA
41'34.296
34.942
125cc WK-stand na 10 van de 16 GP's:
1. Pedrosa, 162; 2. Perugini, 137; 3. Dovizioso, 112; 4. De Angelis, 108; 5. Cecchinello, 105; 6. Jenkner, 98; 7. P. Nieto, 88. 8. Barbera, 78.
DARK DOG HONDA MOLENAAR
Official Sponsors
DARK DOG ENERGY DRINKS - DUTCH ORIGINALS FURNITURE - VOLVO VAN DIJK - SENT WANINGE TRUCK SERVICE - VENICE BEACH CLOTHING - LUMEN EYEWEAR - HONDA
Technical Sponsors
HRC - DUNLOP - MOTUL - PVM - BRAKING - CASE - CARBONE LORRAINE
Official Suppliers
VOLVO - VERHEIJDEN HUNTJES ADVOCATEN - EPPING HOTEL & CATERING - A&R TRANSMISSION - LDP LEE VAN DAM PRODUCTIONS
************
Ingezonden persbericht