Ingezonden persbericht


Horeca Nederlek vraagt: WIE IS DE BOB VANDAAG?

- 8/14/2003

PERSBERICHT Afdeling Groene Hart, Koninklijk Horeca Nederland

NEDERLEK, 10 augustus 2003- "Wie is de BOB vandaag?" Dit vragen horecaondernemers in Lekkerkerk en Krimpen aan de Lek vanaf 16 augustus 2003 aan hun gasten. "Het is niet de bedoeling dat de BOB, degene die nog moet rijden, alcohol drinkt," legt Ad Scheer uit, penningmeester van de afdeling Het Groene Hart van Koninklijk Horeca Nederland. "We zijn gastheer van de samenleving, en zien zoveel mogelijk toe op naleving van de spelregels: alcohol en het verkeer gaan niet samen. Maar de bestuurder van de auto is zelf verantwoordelijkheid." De BOB-actie wordt tijdens het Midzomernachtfeest op 16 augustus 2003 door de horecaondernemers gestart.

In december 2001 werd begonnen met de landelijke BOB-campagne, die afkomstig is uit België. De campagne om alcoholgebruik in het verkeer een halt toe te roepen is bij onze zuiderburen al sinds 1995 een groot succes. BOB is degene die na een gezellige avond nuchter in de auto stapt en zijn vrienden veilig thuisbrengt. De horecabedrijven in de gemeente Nederlek hebben de actie nu onderdeel gemaakt van de campagne de horeca, gastheer van de amenleving. "Wij zien onze gasten graag weer heelhuids terug", vertelt Ad Scheer van Koninklijk Horeca Nederland. "Veiligheid houdt voor ons niet op bij de deuren van onze cafés of restaurants. We nemen graag onze maatschappelijke verantwoordelijkheid ten opzichte van alcoholgebruik en het verkeer. De bestuurder, de BOB, is in de eerste plaats zelf verantwoordelijk, dat hij niet achter het stuur kruipt als hij gedronken heeft. Maar wij maken onze klanten, waaronder de bestuurder, daar dan wel op attent."

De slogan "BOB jij of BOB ik" is een schot in de roos gebleken. Zo'n 80 procent van alle bezitters van een rijbewijs is wel eens de BOB geweest en 95% van de Nederlanders kent de campagne. Bij 1 op de 5 verkeersongelukken in Nederland is alcohol in het spel. Jaarlijks vallen er 200 tot 250 doden en 3000 tot 3500 ernstig gewonden, waarvan tweederde deel in het weekend. "BOB wil daar wat aan doen door de automobilist direct aan te spreken," aldus Ad Scheer.

Onderdeel van deze BOB campagne is een horecapakket dat gratis aan alle horecaondernemers die lid zijn van Koninklijk Horeca Nederland wordt verstrekt door de afdeling Het Groene Hart en bestaat uit: sleutelhangers, bierviltjes, freecards, biertrays, raamsticker en 2 T- shirts.

Noot voor de redactie -