PENSIOENDESK NEDERLAND BV

MKB laks met wettelijke aanpassing pensioenregeling

Onderzoek Pensioendesk: MKB loopt niet warm voor wettelijke aanpassing pensioenregeling

De laatste jaren is er onder andere door de Wet fiscale behandeling pensioenen enorm veel veranderd in pensioenland. Dit heeft consequenties voor de werkgever die zijn werknemer een pensioenregeling heeft toegezegd. Niet alleen op fiscaal-juridisch terrein maar ook heeft het financiële gevolgen want veel maatregelen houden in dat de pensioenpremies omhoog zullen gaan.

In de maanden april en mei 2003 heeft Pensioendesk Nederland BV een onderzoek uitgevoerd naar het pensioenbewustziijn van werkgevers met minimaal vijf werknemers. Dit onderzoek is uitgevoerd onder ruim 1800 bedrijven actief als notariskantoor, advocatenkantoor, rechtskundig adviesbureau architecten-en ingenieursbureau of reclamebureau. Naar schatting zijn er in totaal in Nederland circa 6500 bedrijven in deze branches actief.

Het doel van het onderzoek was om te bepalen in hoeverre werkgevers op de hoogte zijn van de nieuwe regelgeving op het gebied van pensioenen. Weet de werkgever dat hij vóór 1 juni 2004 zijn pensioenreglement moet aanpassen aan de nieuwe wettelijke eisen die zijn voortgekomen uit de Wet Fiscale behandeling pensioenen? Weet de werkgever dat hij een informatie- en communicatieplicht heeft naar zijn werknemer als het gaat over pensioenen? En wat houdt deze plicht dan in? Is men op de hoogte van mogelijke sancties die door de fiscus kunnen worden opgelegd? Weet men dat men aansprakelijk kan worden gesteld door een werknemer als de regeling niet aan de nieuwe eisen voldoet.

De resultaten laten zien dat 75,8% (1384) van deze bedrijven een pensioenregeling aanbiedt aan haar werknemers. Een ruime meerderheid van deze bedrijven heeft zijn pensioenregeling ondergebracht bij een verzekeraar (55,5%) gevolgd door een ondernemingspensioenfonds of een bedrijfstakpensioenfonds (15,1%). Van deze bedrijven heeft 25,8% (357) de laatste vijf jaar geen wijzigingen aangebracht in het pensioenreglement. Indien een werkgever zijn pensioenregeling de laatste vijf jaren niet heeft aangepast, betekent dit vaak dat de kans op fiscale claims toeneemt. Indien de pensioenregeling niet voldoet, kan de werknemer de werkgever bovendien aansprakelijk stellen.

Er is echter ook een groot aantal werkgevers (ruim 74%, 1027) dat al wel is begonnen met het aanpassen van het pensioenreglement. Als we deze groep in ogenschouw nemen, zien we dat de pensioenregelingen op punten zijn aangepast om aan de onderstaande wetswijzigingen tegemoet te komen:
Wet gelijke behandeling: 18,0%
Artikel 2b Pensioen- en Spaarfondsenwet: 6,7%
Afschaffing Brutering overhevelingstoeslag: 0,4% Alle bovenstaande wetswijzigingen: 21,3%

In de praktijk zien we echter nog heel vaak dat er in het pensioenreglement nog wel een bepaling staat waarin werknemers met een contract voor onbepaalde tijd anders worden behandeld dan werknemers met een contract voor bepaalde tijd. En ook dat is niet meer toegestaan.

Opmerkelijk is dat van de 1027 ondernemers die een begin hebben gemaakt met de aanpassing van het pensioenreglement 305 (29,6%) niet weten waarom het pensioenreglement is aangepast. Verder blijkt uit het onderzoek dat ondanks aanpassingen van het pensioenreglement in veel gevallen toch nog blijkt dat de pensioenregeling niet voldoet.

Vóór 1 juni 2004 moeten alle pensioenregelingen zijn aangepast aan Wet fiscale behandeling van pensioenen. Bovendien zouden pensioenregelingen al moeten voldoen aan de wijzigingen in de Pensioen- en Spaarfondsenwet. Wij zien echter vaak dat ook hieraan nog geen gevolg is gegeven. In situaties waarin inhoudingsplichtigen zekerheid wensen of de bestaande pensioenregeling voldoet aan het Witteveenkader is het van belang dat zij verzoeken om een beschikking tijdig en ruim vóór 1 juni 2004 inzenden aan de bevoegde inspecteur.