NFO TRENDBOX BV
Ajax of PSV wordt kampioen; al dan niet op kunstgras.
Volgens 30% van de Nederlanders wordt Ajax kampioen van het voetbalseizoen 2003-2004. Ruim een kwart van de inwoners verwacht dat de kampioensschaal in handen van PSV blijft. Weinigen tippen Feyenoord als winnaar: slechts 7% verwacht een kampioensfeest op de Coolsingel in 2004. Ruim eenderde van de Nederlanders waagt zich niet aan een voorspelling: op de vraag 'welke club uit de Eredivisie wordt kampioen van Nederland volgens u?' blijven zij het antwoord schuldig. Dit blijkt uit een onderzoek dat NFO Trendbox heeft verricht onder een representatieve steekproef van bijna 350 Nederlanders in de leeftijd van 16 jaar en ouder.
Binnen de PSV en Ajax gelederen heerst het grootste enthousiasme omtrent de kansen van de eigen club. Van alle PSV-aanhangers voorspelt meer dan 90% dat hun club landskampioen blijft. Onder de Ajax-fans is dit percentage ook hoog: 84% van hen verwacht in 2004 het landskampioenschap in Amsterdam te kunnen vieren. Onder de Feyenoord-supporters is de mening verdeeld: 31% van hen denkt dat de kampioensschaal in Rotterdam terecht zal komen, 47% ziet de prijs in Eindhoven blijven en volgens 22% valt deze in Amsterdamse handen.
Valt er nog wat te juichen?
Ongeveer 40% van alle Nederlanders irriteert zich in toenemende mate aan het uitgebreide juichen na een doelpunt. Onder geïnteresseerden in het voetbal, ligt dit percentage nog een fractie hoger. Toch ziet men Amerikaanse maatregelen, die het bij sommige sporten verbieden om uitgebreid te juichen na een doelpunt, niet zitten. Slechts 6% van de Nederlanders zou een voorstander zijn van een dergelijke spelregel in het Nederlandse voetbal.
Het spel en de knikkers
Zes van de tien Nederlanders vinden voetbal niet meer zo leuk als vroeger. Onder voetballiefhebbers ligt dit percentage iets lager (56%) maar is nog steeds hoog te noemen. Er is teveel voetbal op televisie, vindt 45% van alle Nederlanders en bijna 30% van de voetballiefhebbers. Zeven van de tien Nederlanders/voetballiefhebbers ervaart het voetbal als een commerciële aangelegenheid. Een aantal van hen doet daar nog een schepje bovenop: volgens ruim 40% zijn voetballers maar zakkenvullers.
Buitenspel?
De overgrote meerderheid, 63% van alle Nederlanders en 81% binnen de voetballiefhebbers, is van mening dat scheidrechters de beschikking moeten hebben over elektronische hulpmiddelen bij twijfelgevallen. Zoals wel of geen buitenspel, een doelpunt of niet enzovoorts.
Er zouden eigenlijk meer scheidsrechters in het veld moeten staan, vindt bijna 50% van de Nederlanders. Onder de voetballiefhebbers is dit aantal 58%.
In de blessuretijd
Tot slot nog een paar kengetallen. Van alle Nederlanders: voelt 3% zich mistroostig wanneer de competitie afgelopen is (van een post-competitie blues, zoals in Engeland, is dus geen sprake), vindt 20% het prima dat sommige clubs een financiële injectie van hun gemeente krijgen, weet 14% spontaan dat de Eredivisie door Holland Casino wordt gesponsord (13% noemt nog steeds KPN in dit verband) en verwacht slechts een kleine 20% dat het Nederlands Elftal wereldkampioen zal worden bij het komende WK.
Na het fluitsignaal
Ruim eenderde van alle Nederlanders/voetballiefhebbers vindt voetbal niet thuishoren op kunstgras. Volgens eveneens eenderde van alle inwoners (43% onder voetballiefhebbers) horen kunstgras en voetbal prima bij elkaar.
Over NFO Trendbox en NFO Worldgroup
NFO Trendbox heeft vanaf de oprichting in 1990 een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft NFO Trendbox zich een stabiele en onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven.
Sinds 1998 is NFO Trendbox onderdeel van NFO Worldgroup, een van de toonaangevende aanbieders van research-based marketing informatie en consultancy. Met meer dan 15.000 medewerkers in 38 landen voorziet NFO opdrachtgevers wereldwijd van betrouwbare inzichten in het gedrag, attitudes en opinies van hun klanten. NFO is de grootste aanbieder van op maat gesneden marktonderzoek in Noord-Amerika, en behoort wereldwijd tot de top drie op dit gebied. Meer dan 4000 opdrachtgevers worden bediend in branches als FMCG, gezondheid, financiële dienstverlening, IT/telecom, reizen & vrije tijd, automotive en business-to-business marketing. Tezamen met geassocieerde bedrijven is NFO 's werelds grootste aanbieder van op maat gesneden internetonderzoek. NFO is onderdeel van The Interpublic Group of Companies (NYSE:IPG). Bezoek NFO Worldgroup op http://www.nfow.com
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
NFO Trendbox
tel: 020 669 44 14
Lex de Witt
onderzoeksdirecteur
lex.dewit@nfoeurope.com
Of een bezoek brengen aan onze website: www.trendbox.nl
15 aug 03 12:01