Socialistische Partij
SP steunt fietspromotie met zesdaagse `Brussel-Straatsburg'
14-08-2003 * Van 27 augustus tot 1 september augustus rijden
Europarlementariers in een zesdaagse toer van Brussel naar Straatsburg
om op Europees niveau de fiets te promoten. In zes etappes worden
achterenvolgens Namen, Champion-Bouillion, Luxemburg, Saarbrucken en
Saverne aangedaan. Onderweg wordt op diverse manieren de fiets onder
de aandacht gebracht. Het startschot wordt gegeven door de voorzitter
van het Europees Parlement Pat Cox.
Door mee te doen aan deze toer wil de Eurofractie van de SP aandacht
vragen voor een beter vervoersbeleid. "De fiets moet in het
vervoersbeleid een veel prominente rol vervullen," vindt
fiets-enthousiasteling en Eurofractiemedewerker René Roovers. "Ik
fiets in heel Europa en ondervind aan den lijve dat er zowel op de
doorgaande als de stedelijke routes nog veel te verbeteren is. Dat het
wel degelijk kan, blijkt uit de fietsprojecten waar wel veel aandacht
aan besteed is. Je merkt dan meteen dat er in die steden of gebieden
veel meer gefietst wordt."
De deelnemers aan de Euro-fietspromotietoer roepen in een Manifest de
Europese Commissie op meer actie te ondernemen en betere condities te
scheppen om meer gebruik te kunnen maken van de fiets. Fietsen is een
milieuvriendelijke vorm van vervoer en kan zeker op kleinere schaal
veel van de huidige congestie in de steden opvangen. Er moet veel meer
geld in gestoken worden om fietsen attractiever te maken. Ook het
grensoverschrijdende recreatieve of lokale en lange afstandsfietsen
moet meer steun krijgen. Dat leidt tot meer samenwerking van onderop
en dat is wat Europa net nodig heeft.
Met de deelname aan de toer wil de SP ook kritiek uiten op het huidige
Europese vervoersbeleid dat voornamelijk bestaat uit megaprojecten ten
behoeve van de economie. Om een voorbeeld te noemen: de nieuwste
megacontainerhaven in Rotterdam heeft een grote concentratie van
goederenstromen tot gevolg en roept juist veel vrachtverkeer op. Een
dergelijk vervoerspolitiek leidt tot het voortdurend heen en weer
slepen van grondstoffen, halffabrikaten, eindproducten en slachtvee.
Ook laat de Europese Commissie nog veel te veel de oren hangen naar
pro-autolobbygroepen terwijl 73 procent van de Europeanen vindt dat
fietsen een voorkeursbehandeling moet krijgen. Daar moeten we vanaf,
aldus de SP'ers. De fiets kan natuurlijk niet alle problemen oplossen
maar kan wel een veel grote rol spelen dan veel Europese beleidsmakers
tot nu toe veronderstellen. Verder is het gewoon een prettige en
gezonde manier van jezelf verplaatsen. Zeker als de veiligheid is
gegarandeerd. Ook dat laatste punt moet meer aandacht krijgen.
---
Een aantal feiten over fietsen op een rij
73 procent van de Europeanen vindt dat fietsen een
voorkeursbehandeling moet krijgen in vergelijking met de auto. Zij
zijn zich niet bewust van de grote unanimiteit op dit punt. Waarom
krijgt de auto dan toch iedere keer weer prioriteit? Pro autolobby- en
actiegroepen, die een minderheid van de bevolking vertegenwoordigen,
zijn zeer actief en zeer goed georganiseerd en drukken hun
(economische) belangen door.
* Op een bepaald moment in de geschiedenis was de Fiets Koning van
Noord tot Zuid Europa.
* De redenen voor verminderd fietsgebruik zijn: afwezigheid van
fietsfaciliteiten, hoge snelheid en gebrek aan rekening houden met
fietsers door auto's en de angst voor diefstal. 70 procent van de
mensen zegt een fiets te kopen als de fietsfaciliteiten beter
worden. 58 procent zegt de fiets dan ook daadwerkelijk te willen
gebruiken
* Moderne fietsen zijn efficiënt en gemakkelijk te gebruiken. Ze
veroorzaken geen vervuiling of lawaai en nagenoeg voor iedereen
betaalbaar.
* Meer dan 30 procent van de autoritten zijn niet langer dan 3
kilometer en 50 procent niet langer dan 5 kilometer. De fiets is
in de stad over een afstand van 5 kilometer sneller dan de auto.
* We kunnen ons niet veroorloven het potentieel van de fiets in de
mobiliteit te veronachtzamen: 40 procent van de dagelijkse reizen
gaat naar school of werk, 60 procent hebben te maken met winkelen,
vrije tijd of sociale activiteiten.
* Tussen 1990 en 1997 is de CO2 uitstoot in alle sectoren
teruggedrongen met uitzondering van de sector transport. Vooral de
auto is hier voor verantwoordelijk. Het gebruik van de auto stijgt
overal behalve in steden waar men het mobiliteitsprobleem actief
heeft aangepakt.
* De vitaliteit van commerciële centra hangt nauw samen met de
kwaliteit van de omgeving. Automobilisten zijn geen betere klanten
dan fietsers, voetgangers of gebruikers van het openbaar vervoer.
Slechts 25 procent van de automobilisten verlaat een winkel met
meer dan twee goederen.
* Is fietsen alleen mogelijk in vlakke gebieden?: in een
`zuidelijke' stad als Parma wordt evenveel gefietst als in
Amsterdam, in het `koude' Zweedse Vasteras wordt 33 procent van
alle ritten op de fiets gemaakt, in het `bergachtige' Zwitserse
Basel een kwart, in het `natte' Engelse Cambridge wordt een kwart
van de ritten op de fiets gemaakt.
* Fietsers hebben en betere fysieke en mentale gezondheid dan
niet-fietsers.
Bron: rapport Europese Commissie