Socialistische Partij



SP steunt fietspromotie met zesdaagse `Brussel-Straatsburg'

14-08-2003 * Van 27 augustus tot 1 september augustus rijden Europarlementariers in een zesdaagse toer van Brussel naar Straatsburg om op Europees niveau de fiets te promoten. In zes etappes worden achterenvolgens Namen, Champion-Bouillion, Luxemburg, Saarbrucken en Saverne aangedaan. Onderweg wordt op diverse manieren de fiets onder de aandacht gebracht. Het startschot wordt gegeven door de voorzitter van het Europees Parlement Pat Cox.

Door mee te doen aan deze toer wil de Eurofractie van de SP aandacht vragen voor een beter vervoersbeleid. "De fiets moet in het vervoersbeleid een veel prominente rol vervullen," vindt fiets-enthousiasteling en Eurofractiemedewerker René Roovers. "Ik fiets in heel Europa en ondervind aan den lijve dat er zowel op de doorgaande als de stedelijke routes nog veel te verbeteren is. Dat het wel degelijk kan, blijkt uit de fietsprojecten waar wel veel aandacht aan besteed is. Je merkt dan meteen dat er in die steden of gebieden veel meer gefietst wordt."

De deelnemers aan de Euro-fietspromotietoer roepen in een Manifest de Europese Commissie op meer actie te ondernemen en betere condities te scheppen om meer gebruik te kunnen maken van de fiets. Fietsen is een milieuvriendelijke vorm van vervoer en kan zeker op kleinere schaal veel van de huidige congestie in de steden opvangen. Er moet veel meer geld in gestoken worden om fietsen attractiever te maken. Ook het grensoverschrijdende recreatieve of lokale en lange afstandsfietsen moet meer steun krijgen. Dat leidt tot meer samenwerking van onderop en dat is wat Europa net nodig heeft.

Met de deelname aan de toer wil de SP ook kritiek uiten op het huidige Europese vervoersbeleid dat voornamelijk bestaat uit megaprojecten ten behoeve van de economie. Om een voorbeeld te noemen: de nieuwste megacontainerhaven in Rotterdam heeft een grote concentratie van goederenstromen tot gevolg en roept juist veel vrachtverkeer op. Een dergelijk vervoerspolitiek leidt tot het voortdurend heen en weer slepen van grondstoffen, halffabrikaten, eindproducten en slachtvee. Ook laat de Europese Commissie nog veel te veel de oren hangen naar pro-autolobbygroepen terwijl 73 procent van de Europeanen vindt dat fietsen een voorkeursbehandeling moet krijgen. Daar moeten we vanaf, aldus de SP'ers. De fiets kan natuurlijk niet alle problemen oplossen maar kan wel een veel grote rol spelen dan veel Europese beleidsmakers tot nu toe veronderstellen. Verder is het gewoon een prettige en gezonde manier van jezelf verplaatsen. Zeker als de veiligheid is gegarandeerd. Ook dat laatste punt moet meer aandacht krijgen.
---

Een aantal feiten over fietsen op een rij

73 procent van de Europeanen vindt dat fietsen een voorkeursbehandeling moet krijgen in vergelijking met de auto. Zij zijn zich niet bewust van de grote unanimiteit op dit punt. Waarom krijgt de auto dan toch iedere keer weer prioriteit? Pro autolobby- en actiegroepen, die een minderheid van de bevolking vertegenwoordigen, zijn zeer actief en zeer goed georganiseerd en drukken hun (economische) belangen door. * Op een bepaald moment in de geschiedenis was de Fiets Koning van Noord tot Zuid Europa. * De redenen voor verminderd fietsgebruik zijn: afwezigheid van fietsfaciliteiten, hoge snelheid en gebrek aan rekening houden met fietsers door auto's en de angst voor diefstal. 70 procent van de mensen zegt een fiets te kopen als de fietsfaciliteiten beter worden. 58 procent zegt de fiets dan ook daadwerkelijk te willen gebruiken * Moderne fietsen zijn efficiënt en gemakkelijk te gebruiken. Ze veroorzaken geen vervuiling of lawaai en nagenoeg voor iedereen betaalbaar. * Meer dan 30 procent van de autoritten zijn niet langer dan 3 kilometer en 50 procent niet langer dan 5 kilometer. De fiets is in de stad over een afstand van 5 kilometer sneller dan de auto. * We kunnen ons niet veroorloven het potentieel van de fiets in de mobiliteit te veronachtzamen: 40 procent van de dagelijkse reizen gaat naar school of werk, 60 procent hebben te maken met winkelen, vrije tijd of sociale activiteiten. * Tussen 1990 en 1997 is de CO2 uitstoot in alle sectoren teruggedrongen met uitzondering van de sector transport. Vooral de auto is hier voor verantwoordelijk. Het gebruik van de auto stijgt overal behalve in steden waar men het mobiliteitsprobleem actief heeft aangepakt. * De vitaliteit van commerciële centra hangt nauw samen met de kwaliteit van de omgeving. Automobilisten zijn geen betere klanten dan fietsers, voetgangers of gebruikers van het openbaar vervoer. Slechts 25 procent van de automobilisten verlaat een winkel met meer dan twee goederen. * Is fietsen alleen mogelijk in vlakke gebieden?: in een `zuidelijke' stad als Parma wordt evenveel gefietst als in Amsterdam, in het `koude' Zweedse Vasteras wordt 33 procent van alle ritten op de fiets gemaakt, in het `bergachtige' Zwitserse Basel een kwart, in het `natte' Engelse Cambridge wordt een kwart van de ritten op de fiets gemaakt. * Fietsers hebben en betere fysieke en mentale gezondheid dan niet-fietsers.

Bron: rapport Europese Commissie