Persbericht: 14 augustus 2003, no. 145
Cliënten zeer tevreden over dienstverlening WZI
WZI pakt verbeterpunten gehandicapten op
Uit een onlangs gehouden onderzoek onder Wvg-cliënten van de dienst
Werk, Zorg en Inkomen (WZI) van de gemeente Eindhoven blijkt dat een
ruime meerderheid tevreden is over de dienstverlening van WZI.
Ook is een aantal verbeteringen in de dienstverlening mogelijk. Dit
zijn de belangrijkste conclusies uit het onderzoeksrapport
Tevredenheidsonderzoek cliënten Wet voorzieningen gehandicapten dat
dinsdag 12 augustus aan het college is gepresenteerd.
Het is de derde keer dat WZI een dergelijk onderzoek houdt onder
Eindhovenaren die een beroep doen op de Wvg. De peiling past in het
streven van de dienst naar een klantgerichte en efficiënte
dienstverlening. Op basis van de uitkomsten gaat de dienst aan de slag
met het doorvoeren van een aantal verbeteringen.
De afdeling Bestuursinformatie en Onderzoek van de gemeente Eindhoven
heeft in opdracht van WZI een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd onder
een groot aantal Wvg-cliënten. Van de 940 cliënten van de Wvg die een
vragenlijst thuisgestuurd hebben gekregen, hebben er 380 de
vragenlijst ingevuld teruggestuurd, een respons van bijna 39%.
Resultaten
Positieve punten die uit het onderzoek naar voren komen, zijn onder
meer:
* 1. Een overgrote meerderheid van de Wvg-cliënten is tevreden over
de telefonische bereikbaarheid en het telefonisch contact, evenals
over het persoonlijk onderhoud en de procedure als geheel. Over de
manier waarop men te woord is gestaan door zowel baliemedewerkers
als casemanagers is ruim 90% tevreden.
* 2. Een grote meerderheid is zeer te spreken over de voorzieningen
(woon-, rolstoel en vervoersvoorzieningen) van de Wet
voorzieningen gehandicapten en de gang van zaken eromheen.
* 3. Ruim de helft van de Wvg-cliënten vindt dat ze binnen de
geboden mogelijkheden voldoende keuze hadden bij de aanvraag van
een voorziening.
* 4. Formulieren en beschikkingen worden door een overgrote
meerderheid duidelijk gevonden, 84% van de cliënten die een
aanvraagformulier of beschikking heeft gekregen vond deze goed
leesbaar.
Verbeterpunten
Uit het onderzoek zijn ook verbeterpunten naar voren gekomen. Deze
zijn opgenomen in een adviesnota, die 12 augustus jongstleden is
vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders. Ook
hebben belangenorganisaties voor gehandicapten en ouderen een positief
advies uitgebracht over deze nota en enkele suggesties gedaan ter
verbetering.
Het gaat om een aantal verbeteracties die op korte termijn uitgevoerd
kunnen worden of nader onderzoek vragen. Aandacht krijgen onder meer
het natrekken van klachten over onderhoud en reparatie, meer
persoonlijk contact en persoonlijke begeleiding, verdere
vereenvoudiging van aanvraagprocedures, het verbeteren van de
communicatie rondom inkomenseisen en weigeringsgronden en het
vergroten van de aandacht voor keuzemogelijkheden.
Cliënten van de unit Wvg van de dienst WZI kunnen een overzicht van de
resultaten en de verbeteracties lezen in de Cliëntenkrant. Deze wordt
eind september per post naar alle cliënten verstuurd.
Het onderzoeksrapport kunt u ook hier vinden.
© 2003 Gemeente Eindhoven
Gemeente Eindhoven