Gemeente Eindhoven

Persbericht: 14 augustus 2003, no. 145

Cliënten zeer tevreden over dienstverlening WZI

WZI pakt verbeterpunten gehandicapten op

Uit een onlangs gehouden onderzoek onder Wvg-cliënten van de dienst Werk, Zorg en Inkomen (WZI) van de gemeente Eindhoven blijkt dat een ruime meerderheid tevreden is over de dienstverlening van WZI.

Ook is een aantal verbeteringen in de dienstverlening mogelijk. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het onderzoeksrapport Tevredenheidsonderzoek cliënten Wet voorzieningen gehandicapten dat dinsdag 12 augustus aan het college is gepresenteerd.

Het is de derde keer dat WZI een dergelijk onderzoek houdt onder Eindhovenaren die een beroep doen op de Wvg. De peiling past in het streven van de dienst naar een klantgerichte en efficiënte dienstverlening. Op basis van de uitkomsten gaat de dienst aan de slag met het doorvoeren van een aantal verbeteringen.

De afdeling Bestuursinformatie en Onderzoek van de gemeente Eindhoven heeft in opdracht van WZI een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd onder een groot aantal Wvg-cliënten. Van de 940 cliënten van de Wvg die een vragenlijst thuisgestuurd hebben gekregen, hebben er 380 de vragenlijst ingevuld teruggestuurd, een respons van bijna 39%.

Resultaten
Positieve punten die uit het onderzoek naar voren komen, zijn onder meer:

* 1. Een overgrote meerderheid van de Wvg-cliënten is tevreden over de telefonische bereikbaarheid en het telefonisch contact, evenals over het persoonlijk onderhoud en de procedure als geheel. Over de manier waarop men te woord is gestaan door zowel baliemedewerkers als casemanagers is ruim 90% tevreden.

* 2. Een grote meerderheid is zeer te spreken over de voorzieningen (woon-, rolstoel en vervoersvoorzieningen) van de Wet voorzieningen gehandicapten en de gang van zaken eromheen.
* 3. Ruim de helft van de Wvg-cliënten vindt dat ze binnen de geboden mogelijkheden voldoende keuze hadden bij de aanvraag van een voorziening.

* 4. Formulieren en beschikkingen worden door een overgrote meerderheid duidelijk gevonden, 84% van de cliënten die een aanvraagformulier of beschikking heeft gekregen vond deze goed leesbaar.

Verbeterpunten
Uit het onderzoek zijn ook verbeterpunten naar voren gekomen. Deze zijn opgenomen in een adviesnota, die 12 augustus jongstleden is vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders. Ook hebben belangenorganisaties voor gehandicapten en ouderen een positief advies uitgebracht over deze nota en enkele suggesties gedaan ter verbetering.

Het gaat om een aantal verbeteracties die op korte termijn uitgevoerd kunnen worden of nader onderzoek vragen. Aandacht krijgen onder meer het natrekken van klachten over onderhoud en reparatie, meer persoonlijk contact en persoonlijke begeleiding, verdere vereenvoudiging van aanvraagprocedures, het verbeteren van de communicatie rondom inkomenseisen en weigeringsgronden en het vergroten van de aandacht voor keuzemogelijkheden.

Cliënten van de unit Wvg van de dienst WZI kunnen een overzicht van de resultaten en de verbeteracties lezen in de Cliëntenkrant. Deze wordt eind september per post naar alle cliënten verstuurd.

Het onderzoeksrapport kunt u ook hier vinden.

© 2003 Gemeente Eindhoven