huisartsenzorg voor asielzoekers
Kamerstuk, 14-08-2003
Om het kamerstuk op te halen:
Zie het origineel
http://www.minvws.nl/document...er=393&page=20039
Inspectierapport over toegankelijkheid huisartsenzorg voor asielzoekers
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ/EZ-2402062
14 augustus 2003
In 2002 verzocht mijn ambtsvoorganger de Inspectie voor de
Gezondheidszorg (hierna: Inspectie) om nader onderzoek naar de
toegankelijkheid van de huisartsenzorg voor asielzoekers. Na enkele
tragische incidenten was namelijk twijfel ontstaan over de wijze
waarop die toegang functioneerde: de asielzoeker-patiënt zou van de
huisarts weggehouden worden. Uit het toenmalige incidentenonderzoek
bleek dat dit niet het geval was. Het nadere onderzoek van de
Inspectie is afgerond en bevestigt de uitkomsten van het eerdere
incidentenonderzoek. Het rapport is onlangs aan mij verzonden en bij
deze bied ik het u aan. In deze brief schets ik verder kort de inhoud
van het rapport en geef ik aan hoe de conclusies en aanbevelingen
inmiddels zijn opgepakt.
Inhoud rapport
In het rapport van de Inspectie staat kort beschreven hoe de toegang
tot de huisartsenzorg voor asielzoekers is opgezet. In
asielzoekerscentra (AZC) is de huisarts niet rechtstreeks
toegankelijk. Tijdens kantooruren (8.30 - 17.00) verzorgt de
praktijkverpleegkundige van de Medische Opvang Asielzoekers (MOA) de
toegeleiding naar de huisartsenzorg. Na kantoortijd wordt gebruik
gemaakt van een centrale meldkamer in Amsterdam. Deze beoordeelt of de
dienstdoende huisarts/huisartsenpost in de regio ingeschakeld moet
worden.
In haar rapport beoordeelt de Inspectie deze wijze van toegang tot de
huisartsenzorg positief, maar plaatst kanttekeningen bij de borging
van de toegankelijkheid. Procedures en werkafspraken blijken vaak niet
schriftelijk te zijn vastgelegd. De sterke daling van het aantal
asielverzoeken maakt deze eis nog belangrijker, vanwege het grote
verloop van personeel en de vele wijzigingen in locatie. De Inspectie
noemt in haar rapport maatregelen om de toegankelijkheid van de
huisartsenzorg voor asielzoekers beter te borgen.
De meeste van de door de Inspectie geadviseerde maatregelen zijn
meegenomen in de ontwikkeling van een Harmonisatie
kwaliteitsbeoordeling in de zorgsector-certificatieschema
(HKZ-certificatieschema). Daarnaast is door het Landelijk
Servicebureau samen met de Landelijke Huisartsen Vereniging een
instrumentenset voor de toegeleiding naar de huisarts ontwikkeld. Met
het HKZ-certificatieschema en de instrumentenset beschikt de MOA
binnenkort over een goed kwaliteitssysteem. De Inspectie zal de
implementatie van de protocollering actief volgen en toezicht blijven
houden op het kwaliteitssysteem. Als het gaat om de aanbeveling van de
Inspectie om te voorzien in voldoende huisartsen, dan verwijs ik u
naar de afspraken die in het Algemeen Overleg van 4 juni jl. zijn
gemaakt. Ik verwacht dan ook dat met bovenstaande maatregelen de
toegang tot de huisartsenzorg voor asielzoekers in de toekomst beter
wordt gewaarborgd.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
H. Hoogervorst