14-8-2003
Audi A8 reeks uitgebreid met sportieve zescilinder
Het leveringsprogramma van de Audi A8 wordt uitgebreid met een vierde
motorvariant. De sportlimousine zal voortaan ook verkrijgbaar zijn met
een 3,0 liter zescilinder benzinekrachtbron, in combinatie met
voorwielaandrijving en een voor dit segment unieke traploze automaat:
de multitronic transmissie.
Dankzij de lichtgewicht aluminium carrosserie accelereert de 162 kW
(220 pk) sterke A8 3.0 in slechts 7,9 seconden naar 100 km/h, terwijl
de topsnelheid 242 km/h bedraagt. Voor het eerst is de zescilinder
versie van de A8 in twee carrosserievarianten leverbaar: met normale
en lange wielbasis. De Audi A8 3.0 wordt in het najaar verwacht. De
prijs voor de A8 3.0 multitronic bedraagt 82.600,--. De versie met
lange wielbasis kost 87.100,--. Genoemde prijzen zijn inclusief BPM en
BTW.
3.0 V6: krachtig, zuinig, schoon
De vorige generatie van de Audi A8 was ook met een soepele en
krachtige zescilinder verkrijgbaar. Doordat Audi destijds eveneens
volop gewichtsbesparende constructies toepaste, leverde deze
benzineversie ondanks de relatief geringe cilinderinhoud ook al
prestaties die het topsegment waardig zijn. Dat het altijd beter kan,
bewijst Audi met de nieuwe A8 3.0. De aluminium V6 met
vijfkleppentechniek haalt uit 2.976 cc cilinderinhoud een vermogen van
162 kW (220 pk) bij 6.300 t/min. Het maximum draaimoment bedraagt 300
Nm en wordt bereikt bij 3.200 t/min. Ook deze nieuwe krachtbron
springt zuinig met brandstof om. Ondanks het forse vermogen en het
formaat van de auto bedraagt het gemiddelde verbruik van de A8 3.0
multitronic slechts 9,6 liter op 100 km. De kracht van de motor komt
tevens tot uitdrukking in het zorgvuldig gecomponeerde, sportieve
motorgeluid. Het fraaie under-bonnet-design geeft blijk van het
innovatieve karakter van dit Audi-aggregaat. Twee dicht bij de motor
geplaatste 2-traps metaalkatalysatoren breken schadelijke emissies
vrijwel direct af op de plaats waar ze ontstaan. Alle
uitvoeringsvarianten van de 3.0 V6 voldoen dan ook aan de
EU4-emissienorm.
Unicum: multitronic
De nieuwe Audi A8 3.0 wordt geleverd met de geavanceerde traploze
multitronic transmissie, een primeur voor het topsegment. Deze
transmissie biedt vrijwel dezelfde sportiviteit en efficiency als een
handgeschakelde versnellingsbak. Vermogensverliezen worden tot een
minimum beperkt en de multitronic transmissie verbruikt minder dan een
traditionele automaat, terwijl hetzelfde comfort wordt geboden. Uniek
aan de multitronic versnellingsbak is de traploos variabele
overbrenging, waardoor de A8 3.0 gevrijwaard blijft van schokken die
vaak optreden wanneer een conventionele automaat op- of terugschakelt.
Het toerental neemt gelijkmatig toe met de acceleratie, waardoor de A8
3.0 bijzonder dynamisch rijdt. Het elektronische regelprogramma van de
transmissie signaleert bovendien of de bestuurder een snelle,
sportieve rijstijl heeft, of juist een rustigere, economische rijstijl
en selecteert op basis van die informatie de juiste
overbrengingsverhouding. Nog een voordeel van de multitronic
transmissie is de handmatige schakelmodus, die tevens bijdraagt aan de
sportiviteit van de Audi A8. Door de transmissiehendel in de tweede
schakelsleuf te plaatsen en deze naar voren of naar achteren te
bewegen, kan de bestuurder handmatig zes vaste
overbrengingsverhoudingen selecteren. Als optie is een
multifunctioneel stuurwiel met schakelfunctie verkrijgbaar, waarmee de
bestuurder vanaf het stuurwiel kan schakelen.
Net als de andere versies van de Audi A8 beschikt ook de nieuwe 3.0
over een rijke standaarduitrusting met diverse innovatieve
voorzieningen. Zo wordt iedere A8 geleverd met een luchtgeveerd
onderstel met traploos verstelbare demping Audis adaptive air
suspension en het gebruiksvriendelijke MMI-bedieningsconcept.
AutoRai