AutoRai

14-8-2003

Audi A8 reeks uitgebreid met sportieve zescilinder

Het leveringsprogramma van de Audi A8 wordt uitgebreid met een vierde motorvariant. De sportlimousine zal voortaan ook verkrijgbaar zijn met een 3,0 liter zescilinder benzinekrachtbron, in combinatie met voorwielaandrijving en een voor dit segment unieke traploze automaat: de multitronic transmissie.

Dankzij de lichtgewicht aluminium carrosserie accelereert de 162 kW (220 pk) sterke A8 3.0 in slechts 7,9 seconden naar 100 km/h, terwijl de topsnelheid 242 km/h bedraagt. Voor het eerst is de zescilinder versie van de A8 in twee carrosserievarianten leverbaar: met normale en lange wielbasis. De Audi A8 3.0 wordt in het najaar verwacht. De prijs voor de A8 3.0 multitronic bedraagt 82.600,--. De versie met lange wielbasis kost 87.100,--. Genoemde prijzen zijn inclusief BPM en BTW.

3.0 V6: krachtig, zuinig, schoon
De vorige generatie van de Audi A8 was ook met een soepele en krachtige zescilinder verkrijgbaar. Doordat Audi destijds eveneens volop gewichtsbesparende constructies toepaste, leverde deze benzineversie ondanks de relatief geringe cilinderinhoud ook al prestaties die het topsegment waardig zijn. Dat het altijd beter kan, bewijst Audi met de nieuwe A8 3.0. De aluminium V6 met vijfkleppentechniek haalt uit 2.976 cc cilinderinhoud een vermogen van 162 kW (220 pk) bij 6.300 t/min. Het maximum draaimoment bedraagt 300 Nm en wordt bereikt bij 3.200 t/min. Ook deze nieuwe krachtbron springt zuinig met brandstof om. Ondanks het forse vermogen en het formaat van de auto bedraagt het gemiddelde verbruik van de A8 3.0 multitronic slechts 9,6 liter op 100 km. De kracht van de motor komt tevens tot uitdrukking in het zorgvuldig gecomponeerde, sportieve motorgeluid. Het fraaie under-bonnet-design geeft blijk van het innovatieve karakter van dit Audi-aggregaat. Twee dicht bij de motor geplaatste 2-traps metaalkatalysatoren breken schadelijke emissies vrijwel direct af op de plaats waar ze ontstaan. Alle uitvoeringsvarianten van de 3.0 V6 voldoen dan ook aan de EU4-emissienorm.

Unicum: multitronic
De nieuwe Audi A8 3.0 wordt geleverd met de geavanceerde traploze multitronic transmissie, een primeur voor het topsegment. Deze transmissie biedt vrijwel dezelfde sportiviteit en efficiency als een handgeschakelde versnellingsbak. Vermogensverliezen worden tot een minimum beperkt en de multitronic transmissie verbruikt minder dan een traditionele automaat, terwijl hetzelfde comfort wordt geboden. Uniek aan de multitronic versnellingsbak is de traploos variabele overbrenging, waardoor de A8 3.0 gevrijwaard blijft van schokken die vaak optreden wanneer een conventionele automaat op- of terugschakelt. Het toerental neemt gelijkmatig toe met de acceleratie, waardoor de A8 3.0 bijzonder dynamisch rijdt. Het elektronische regelprogramma van de transmissie signaleert bovendien of de bestuurder een snelle, sportieve rijstijl heeft, of juist een rustigere, economische rijstijl en selecteert op basis van die informatie de juiste overbrengingsverhouding. Nog een voordeel van de multitronic transmissie is de handmatige schakelmodus, die tevens bijdraagt aan de sportiviteit van de Audi A8. Door de transmissiehendel in de tweede schakelsleuf te plaatsen en deze naar voren of naar achteren te bewegen, kan de bestuurder handmatig zes vaste
overbrengingsverhoudingen selecteren. Als optie is een multifunctioneel stuurwiel met schakelfunctie verkrijgbaar, waarmee de bestuurder vanaf het stuurwiel kan schakelen.

Net als de andere versies van de Audi A8 beschikt ook de nieuwe 3.0 over een rijke standaarduitrusting met diverse innovatieve voorzieningen. Zo wordt iedere A8 geleverd met een luchtgeveerd onderstel met traploos verstelbare demping Audis adaptive air suspension en het gebruiksvriendelijke MMI-bedieningsconcept.