Gemeente Amsterdam

Witsen in het Gemeentearchief
Gemeentearchief en Rijksmuseum

14 augustus 2003 - Johanneke Helmers

Het Gemeentearchief Amsterdam toont vanaf 15 augustus tot en met 26 oktober de tentoonstelling Witsen en Amsterdam. Deze tentoonstelling is samengesteld door conservatoren van het Rijksmuseum. Naast honderdvijftig schilderijen, tekeningen, etsen, foto's en documenten bestaat het project uit nog twee onderdelen:
* de publicatie van vier boeken,

* de tentoonstelling in Dordrechts Museum.

De tentoonstelling in het Gemeentearchief

Witsen Montelbaanstoren

De kunstenaar Willem Witsen (1860-1923) was zijn leven lang gefascineerd door de nog ongerepte schoonheid van zijn geboortestad Amsterdam. Niet zozeer de monumentale grachtenpanden, maar vooral de volksbuurten trokken zijn aandacht. Vanuit zijn atelier aan het Oosterpark tekende hij de verstilde straten, gevels en grachten. De oude binnenstad was jarenlang het onderwerp van zijn werken. Hij ging daarbij zelfs zover dat hij in 1911 een boot huurde. Daarop liet hij een atelier bouwen van waaruit hij de omgeving op vele manieren in beeld heeft gebracht. Hij kon er werken vanuit een laag gezichtspunt. Vooral de buurt rond de Oude Schans met de Montelbaanstoren, de Binnenkant, het Kolkje en de Oudezijds Achterburgwal, Uilenburg, de boten op het IJ en de omgeving van Damrak en Rokin heeft hij uitvoerig in beeld gebracht. In ruim twintig jaar maakte hij vele tientallen artistieke impressies van de stad waar hij zoveel van hield. Te zien zijn de prachtige schilderijen, etsen, aquarellen en tekeningen met zijn typische kijk op het Amsterdamse stadsgezicht rond 1900.

Rijksacademie en Witsenhuis

De tentoonstelling besteedt ook aandacht aan zijn opleiding aan de Rijksacademie, zijn rol in de kunstenaarswereld en natuurlijk het Witsenhuis. Tal van kunstenaars, dichters, schrijvers en toneelspelers waren hier kind aan huis. De foto's die Witsen zelf maakte van zijn vriendenkring en egodocumenten illustreren het verhaal van Willem Witsen en Amsterdam.

Tachtiger esthetiek

Witsens etsen waren vernieuwend door zijn subtiele toepassing van aquatint en vernis mou. Hiermee maakte hij mooie nuances van toon in de zwarte vlakken. Datzelfde gevoel voor tonaliteit en stemmigheid, een typisch kenmerk van de Tachtiger esthetiek, is terug te vinden in zijn schilderijen van stadsgezichten en sneeuwlandschappen.

De Nieuwe Gids

Mensen zijn er op deze verstilde, ingetogen schilderijen weinig te zien. Toch blijkt Witsen gedurende zijn hele carrière een begenadigd portrettist, zowel in zijn fotoportretten als in andere media. In de vroege jaren negentig ontstond een hele reeks van getekende, geschilderde, gefotografeerde en geëtste portretten van schrijvers en schilders rondom het tijdschrift De Nieuwe Gids. Deze getuigen van een nieuwe beweging vol élan en tevens van de vele vriendschappen die Witsen onderhield.

Publicaties

Bij de tentoonstellingen verschijnen de volgende publicaties:
* Willem Witsen 1860-1923, Schilderijen, tekeningen, prenten, fotos door Irene de Groot, .J.F. Heijbroek, Moniek Peters en Jenny Reynaerts e.a. ,

* Willem Witsen, Wandelen en varen door Dordrecht rond 1900 door J.F. Heijbroek,

* Willem Witsen, Twee wandelingen door Amsterdam rond 1900 door J.F. Heijbroek,

* Het Huis aan het park, geschiedenis van het Witsenhuis aan het Amsterdamse Oosterpark door Jessica Voeten, (verschijnt dit najaar).

Gegevens Gemeentearchief

Adres: Amsteldijk 67, 1074 HZ Amsterdam
Toegang tentoonstelling: Tolstraat 129 (Asschergebouw), 1074 VJ Amsterdam
Periode: 15 augustus t/m 26 oktober 2003
Openingstijden: Ma t/m zo 11.00-17.00 uur
Toegangsprijs: Volwassenen EUR 3,-; Stadspas, Pas-65+, CJP EUR 1.50; groepen vanaf 10 personen EUR 1,50
Op vertoon van het toegangsbewijs van de tentoonstelling in het Dordrechts Museum ontvangen bezoekers EUR 1,50 korting op de volle prijs.
Rondleiding: Op aanvraag EUR 25,--, toegangsprijs niet inbegrepen Te bereiken met: tram 3 halte / hoek Amsteldijk; tram 4 halte Lutmastraat; metro/sneltram Station Wibautstraat.

© Gemeente Amsterdam