Stichting Wakker Dier

EERSTE GROOTHANDELS IN 2004 LEGBATTERIJEI VRIJ

Persbericht - 14 augustus 2003

In een brief aan Wakker Dier hebben 3 van de 5 grote horecagroothandels Makro, Sligro en Lucas Klamer aangegeven te stoppen met de verkoop van legbatterijeieren. Wakker Dier directeur, Bleijenberg is verheugd "Na een jaar actievoeren wisten we de supermarkten reeds legbatterijvrij te maken. Nu de eerste groothandels omgaan zullen jaarlijks een miljard batterijeitjes minder worden verkocht en zullen 4 miljoen kippen erop vooruit gaan". Omdat veel restaurants en eetcafés hun inkopen doen bij groothandels wordt het uit eten gaan nu ook diervriendelijker. Het succes is opmerkelijk omdat onderzoeksinstituut LEI onlangs nog had voorspeld dat eiverwerkende bedrijven niet zouden omschakelen naar diervriendelijkere scharreleieren . Wakker Dier ziet in het besluit een nieuw bewijs dat ook op de markt voor verwerkte eieren het batterijei zijn langste tijd heeft gehad. Jaarlijks worden er in Nederland rond de 3 miljard batterijeieren verwerkt in gerechten, koekjes of cake. Dit zijn bijna allemaal legbatterijeieren. Hiervoor zitten 12 miljoen kippen in legbatterijen. ISPC en Hanos hebben het verzoek van Wakker Dier nog in overweging.

In Nederland worden jaarlijks 10 miljard eieren geproduceerd door 39 miljoen legkippen. Hiervan zit nog altijd 73% in legbatterijen. Door de omschakeling van de supermarkten zullen er op korte termijn meer dan 4 miljoen kippen (die meer dan 1 miljard eieren leggen per jaar) van de legbatterijkooi naar scharrelhuisvesting verhuizen. Wakker Dier richt zich daarom nu in haar meerjarencampagne tegen de legbatterij op de export-eieren en de ei-productenhandel. In Nederland zal Wakker Dier actie voeren tegen de verwerking van batterij-eieren in producten als koekjes en mayonaise en het gebruik in de horeca.

Wakker Dier startte in 2002 een meerjarencampagne tegen de legbatterij. Supermarkten werden benaderd met het verzoek over te schakelen op een volledig scharrelschap. Nadat eerst C1000 en Laurus maatregelen namen om de verkoop van scharreleieren te stimuleren namen de eerste supermarkten het batterij-ei uit de schappen; Dirk van de Broek, Plus, Garantmarkt, Bas van der Heijden. Daarna volgden ook de rest in het voorjaar van 2003. Uiteindelijk zijn alle supermarkten om en worden er vanaf 2004 geen batterij-eieren meer verkocht in Nederlandse supermarkten. Bij elkaar worden er jaarlijks ongeveer 2 miljard eieren verkocht in supermarkten in Nederland. Voorafgaand aan de start van de campagne van Wakker Dier in 2002 waren hiervan nog meer dan 1 miljard eieren afkomstig uit de legbatterij.