EERSTE GROOTHANDELS IN 2004 LEGBATTERIJEI VRIJ
Persbericht - 14 augustus 2003
In een brief aan Wakker Dier hebben 3 van de 5 grote
horecagroothandels Makro, Sligro en Lucas Klamer aangegeven te stoppen
met de verkoop van legbatterijeieren. Wakker Dier directeur,
Bleijenberg is verheugd "Na een jaar actievoeren wisten we de
supermarkten reeds legbatterijvrij te maken. Nu de eerste groothandels
omgaan zullen jaarlijks een miljard batterijeitjes minder worden
verkocht en zullen 4 miljoen kippen erop vooruit gaan". Omdat veel
restaurants en eetcafés hun inkopen doen bij groothandels wordt het
uit eten gaan nu ook diervriendelijker.
Het succes is opmerkelijk omdat onderzoeksinstituut LEI onlangs nog
had voorspeld dat eiverwerkende bedrijven niet zouden omschakelen naar
diervriendelijkere scharreleieren . Wakker Dier ziet in het besluit
een nieuw bewijs dat ook op de markt voor verwerkte eieren het
batterijei zijn langste tijd heeft gehad. Jaarlijks worden er in
Nederland rond de 3 miljard batterijeieren verwerkt in gerechten,
koekjes of cake. Dit zijn bijna allemaal legbatterijeieren. Hiervoor
zitten 12 miljoen kippen in legbatterijen. ISPC en Hanos hebben het
verzoek van Wakker Dier nog in overweging.
In Nederland worden jaarlijks 10 miljard eieren geproduceerd door 39
miljoen legkippen. Hiervan zit nog altijd 73% in legbatterijen. Door
de omschakeling van de supermarkten zullen er op korte termijn meer
dan 4 miljoen kippen (die meer dan 1 miljard eieren leggen per jaar)
van de legbatterijkooi naar scharrelhuisvesting verhuizen. Wakker Dier
richt zich daarom nu in haar meerjarencampagne tegen de legbatterij op
de export-eieren en de ei-productenhandel. In Nederland zal Wakker
Dier actie voeren tegen de verwerking van batterij-eieren in producten
als koekjes en mayonaise en het gebruik in de horeca.
Wakker Dier startte in 2002 een meerjarencampagne tegen de
legbatterij. Supermarkten werden benaderd met het verzoek over te
schakelen op een volledig scharrelschap. Nadat eerst C1000 en Laurus
maatregelen namen om de verkoop van scharreleieren te stimuleren namen
de eerste supermarkten het batterij-ei uit de schappen; Dirk van de
Broek, Plus, Garantmarkt, Bas van der Heijden. Daarna volgden ook de
rest in het voorjaar van 2003. Uiteindelijk zijn alle supermarkten om
en worden er vanaf 2004 geen batterij-eieren meer verkocht in
Nederlandse supermarkten. Bij elkaar worden er jaarlijks ongeveer 2
miljard eieren verkocht in supermarkten in Nederland. Voorafgaand aan
de start van de campagne van Wakker Dier in 2002 waren hiervan nog
meer dan 1 miljard eieren afkomstig uit de legbatterij.
Stichting Wakker Dier