Ingezonden persbericht
Persbericht
Mailbox overstroomt tijdens vakantie
Bijna een dag nodig om mail door te spitten bij terugkomst
14 augustus 2003 - Na twee weken vakantie hebben professionele gebruikers bij terugkomst meer dan 100 nieuwe mails in hun inbox en voicemails op hun antwoordapparaat. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van Oracle uitgevoerd werd onder 4.500 professionele e-mail gebruikers in Europa, de Verenigde Staten en Canada. E-mail blijkt dusdanig veel gebruikt te worden als communicatiemiddel, dat mailboxen ook tijdens de vakantie bedolven worden onder nieuwe berichten. Het kost gemiddeld bijna een hele dag om door de nieuwe berichten heen te ploeteren en weer productief te kunnen zijn.
Een vijfde van de respondenten treft na twee weken verlof meer dan 100 nieuwe e-mail- en voicemailberichten aan. 7% van de respondenten zegt zelfs meer dan 300 berichten door te moeten worstelen. Amerikaanse mailboxen worden erger getergd dan Europese; maar liefst 45% van de mailboxen in de VS bevat meer dan 100 berichten, tegen 19% van de Europese.
Op de vraag hoe lang het duurt om al die berichten door te nemen en zonodig te beantwoorden geeft 42% van de respondenten aan meer dan een halve dag nodig te hebben. Maar liefst 30% van de respondenten is daar zelfs één tot twee hele dagen mee bezig. Zoals te verwachten vanwege hun overvolle mailboxen, blijken Amerikaanse vakantiegangers daar duidelijk langer over te doen; er zijn tweemaal zoveel Amerikanen dan Europeanen die bij terugkomst meer dan een hele dag besteden aan het opschonen van hun mailbox.
"In een korte tijd is de hoeveelheid berichten die mensen te verwerken krijgen enorm toegenomen en daarmee de afhankelijkheid van dit communicatiemiddel voor bedrijven", aldus Hans Bos, Oracle Nederland. "Het is dan ook essentieel voor organisaties om te kijken naar hoe al die berichten met belangrijke en minder bedrijfskritische informatie opgeslagen en ook weer teruggevonden moeten worden, om een ware overstroming van mailboxen en voicemailboxen in de toekomst te voorkomen."
* Onderzoek in opdracht van Oracle en uitgevoerd door KRC Research onder 4.500 professionele e-mailgebruikers in Europa, de Verenigde Staten en Canada.
Oracle
Oracle is 's werelds grootste leverancier van bedrijfssoftware.