Utrecht, 04-08-2003
Landelijke Melddag Scootmobiel
Is de scootmobiel nu een gemobiliseerde rollator of een brommer op
drie wielen? Kortom: wat zijn de ervaringen bij aanschaf en gebruik.
Welke problemen zijn er in het verkeer, met verzekeren en stallen, en
hoe verloopt een vergoeding via de WVG?
ANBO voor 50-plussers organiseert op de landelijke meldactie
scootmobiel op donderdag 14 augustus. De meldlijn is bereikbaar op
(030) 233 00 66, van 9.00 en 17.00 uur. Melden kan ook via deze
website.
De meldlijn wordt geopend door Hans Demon (57) die onlangs met zijn
scootmobiel 6.000 km naar de Noordkaap heeft afgelegd. Vanwege zijn
halfzijdige verlamming een bijzondere prestatie voor deze
ex-vrachtwagenchauffeur.
De scootmobiel is een elektrisch aangedreven scooter op drie wielen
met doorgaans een maximum snelheid van 8/9 km per uur. Jaarlijks komen
er in Nederland 10.000 scootmobielen bij en het totale park is de
laatste tien jaar vervijfvoudigd. Een bromfietscertificaat of
rijvaardigheidsbewijs is niet verplicht. Het voertuig wordt vooral
gebruikt voor korte afstanden en heeft als voordeel dat er zowel op
straat als binnen mee kan worden gereden. Maar er zijn ouderen en
gehandicapten die door de beperkte begeleiding en onduidelijke
verkeersregels hun scootmobiel nauwelijks durven te gebruiken.
Op de stoep
In de verkeersregels is een scootmobiel gelijk aan bromfietsen en
invalidenwagens met een maximum snelheid van 45 km per uur. Een
scootmobiel mag ook op trottoirs en voetpaden rijden. Parkeren mag op
een invalidenparkeerplaats en op de stoep. En daar wringt vaak de
schoen: een scootmobiel is eerder geschikt voor het voetpad, dan het
fietspad of de rijbaan. De gedragsregels voor de scootmobiel zouden
dus eigenlijk gelijk moeten zijn aan die van voetgangers.
Niets vastgelegd
Voor een scootmobiel kan een beroep worden gedaan op de WVG (Wet
voorzieningen gehandicapten). De WVG-regeling en -uitvoering is echter
niet overal even transparant. De gemeente koopt of least de
scootmobiel van de leverancier. Er zijn gemeenten na overlijden van de
bezitter, scootmobielen aan anderen beschikbaar stellen. Over
rijvaardigheidstrainingen is niets geregeld en nazorg ontbreekt. De
helft van de gemeenten zorgt voor vier tot vijf rijvaardigheidslessen.
Daarna is er geen nazorg en het wordt aan de leverancier overgelaten
of en hoe uitgebreid een training plaatsvindt. Soms blijft het bij een
enkel proefritje bij aflevering. Het echt ermee leren rijden moet dan
nog beginnen.
Slachtoffers
Het aantal slachtoffers onder berijders van een scootmobiel neemt toe
en telt de laatste vijf jaar gemiddeld 4 doden en 20
ziekenhuisgewonden. Bij veel aanrijdingen is een auto betrokken. Bijna
de helft van de ongevallen gebeurt op de rijbaan. Belangrijkste
oorzaken zijn het geen voorrang verlenen en het ontbreken van een
fietspad. Te smalle en oneffen voetpaden en trottoirs maken dat veel
scootmobielers kiezen voor fietspad of rijbaan. Belangrijke hindernis
is ook, dat bij kruispunten vaak niet goed het trottoir opgereden kan
worden.
De ANBO komt op 14 augustus met een speciale uitgave over de
scootmobiel en zal najaar 2003 een scootmobielcursus opzetten.
ANBO