ANBO

Utrecht, 04-08-2003
Landelijke Melddag Scootmobiel
Is de scootmobiel nu een gemobiliseerde rollator of een brommer op drie wielen? Kortom: wat zijn de ervaringen bij aanschaf en gebruik. Welke problemen zijn er in het verkeer, met verzekeren en stallen, en hoe verloopt een vergoeding via de WVG?
ANBO voor 50-plussers organiseert op de landelijke meldactie scootmobiel op donderdag 14 augustus. De meldlijn is bereikbaar op (030) 233 00 66, van 9.00 en 17.00 uur. Melden kan ook via deze website.
De meldlijn wordt geopend door Hans Demon (57) die onlangs met zijn scootmobiel 6.000 km naar de Noordkaap heeft afgelegd. Vanwege zijn halfzijdige verlamming een bijzondere prestatie voor deze ex-vrachtwagenchauffeur.

De scootmobiel is een elektrisch aangedreven scooter op drie wielen met doorgaans een maximum snelheid van 8/9 km per uur. Jaarlijks komen er in Nederland 10.000 scootmobielen bij en het totale park is de laatste tien jaar vervijfvoudigd. Een bromfietscertificaat of rijvaardigheidsbewijs is niet verplicht. Het voertuig wordt vooral gebruikt voor korte afstanden en heeft als voordeel dat er zowel op straat als binnen mee kan worden gereden. Maar er zijn ouderen en gehandicapten die door de beperkte begeleiding en onduidelijke verkeersregels hun scootmobiel nauwelijks durven te gebruiken.

Op de stoep
In de verkeersregels is een scootmobiel gelijk aan bromfietsen en invalidenwagens met een maximum snelheid van 45 km per uur. Een scootmobiel mag ook op trottoirs en voetpaden rijden. Parkeren mag op een invalidenparkeerplaats en op de stoep. En daar wringt vaak de schoen: een scootmobiel is eerder geschikt voor het voetpad, dan het fietspad of de rijbaan. De gedragsregels voor de scootmobiel zouden dus eigenlijk gelijk moeten zijn aan die van voetgangers.

Niets vastgelegd
Voor een scootmobiel kan een beroep worden gedaan op de WVG (Wet voorzieningen gehandicapten). De WVG-regeling en -uitvoering is echter niet overal even transparant. De gemeente koopt of least de scootmobiel van de leverancier. Er zijn gemeenten na overlijden van de bezitter, scootmobielen aan anderen beschikbaar stellen. Over rijvaardigheidstrainingen is niets geregeld en nazorg ontbreekt. De helft van de gemeenten zorgt voor vier tot vijf rijvaardigheidslessen. Daarna is er geen nazorg en het wordt aan de leverancier overgelaten of en hoe uitgebreid een training plaatsvindt. Soms blijft het bij een enkel proefritje bij aflevering. Het echt ermee leren rijden moet dan nog beginnen.

Slachtoffers
Het aantal slachtoffers onder berijders van een scootmobiel neemt toe en telt de laatste vijf jaar gemiddeld 4 doden en 20 ziekenhuisgewonden. Bij veel aanrijdingen is een auto betrokken. Bijna de helft van de ongevallen gebeurt op de rijbaan. Belangrijkste oorzaken zijn het geen voorrang verlenen en het ontbreken van een fietspad. Te smalle en oneffen voetpaden en trottoirs maken dat veel scootmobielers kiezen voor fietspad of rijbaan. Belangrijke hindernis is ook, dat bij kruispunten vaak niet goed het trottoir opgereden kan worden.

De ANBO komt op 14 augustus met een speciale uitgave over de scootmobiel en zal najaar 2003 een scootmobielcursus opzetten.