IP/03/1159
Brussel, 13 augustus 2003
Ingrijpen van de Commissie niet langer vereist om NDC Health in staat
te stellen met IMS Health te concurreren
De Europese Commissie heeft de beschikking inzake voorlopige
maatregelen die zij op 3 juli 2001 heeft goedgekeurd ten aanzien van
IMS Health (IMS), de wereldwijde marktleider op het gebied van
informatie over de verkoop van farmaceutische producten en
doktersrecepten, ingetrokken. Het Oberlandesgericht Frankfurt heeft
weliswaar erkend dat de structuur van IMS Health met 1860 bouwstenen
door het nationale auteursrecht is beschermd, maar heeft een uitspraak
gedaan waarin NDC Health (NDC) de mogelijkheid krijgt een
bouwstenenstructuur op de markt te brengen die aan de behoeften van de
klanten beantwoordt. Het is dus niet langer noodzakelijk dat de
Commissie dringende maatregelen neemt.
In zijn uitspraak van september 2002 stelde het Oberlandesgericht
Frankfurt dat men derden niet kan verbieden een andere structuur uit
te werken die is gebaseerd op administratieve indeling en
postdistricten ook al heeft deze een soortgelijke structuur als die
welke in 1860 bouwstenen is ingedeeld en als van die structuur
afgeleid zou kunnen worden beschouwd. Daarom zouden andere structuren
die sterk gelijken op de structuur met 1860 bouwstenen kunnen worden
ontwikkeld voor het verzamelen van gegevens over de verkoop van
farmaceutische producten en legitiem kunnen worden gebruikt om
verslagen over de verkoop van farmaceutische producten op te stellen
en op de markt te brengen. Het Oberlandesgericht was voorts van
oordeel dat Pharma Intranet Information (PI) (dat thans een
dochteronderneming is van NDC) inbreuk had gemaakt op de Duitse
concurrentiewetgeving door de structuur met 1860 bouwstenen te
kopiëren en te gebruiken.
In een andere zaak richtte het Landgericht Frankfurt am Main aan het
Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen een verzoek om
prejudiciële beslissing over de uitleg van artikel 82 van het
EG-Verdrag in het kader van een parallelle procedure die bij de Duitse
rechterlijke instanties aanhangig was gemaakt wegens schending van de
auteursrechten waarbij IMS Health en NDC Health eveneens betrokken
waren. Verwacht wordt dat de advocaat-generaal later dit jaar zijn
conclusies zal presenteren.
Achtergrond
In juli 2001 concludeerde de Commissie dat de weigering van IMS om aan
NDC een licentie te verlenen voor het gebruik van de structuur met
1860 bouwstenen niet objectief te rechtvaardigen was en dat deze
weigering in eerste instantie misbruik van machtspositie in de zin van
artikel 82 vormde. De structuur was, zo stelde zij, immers
onontbeerlijk om een activiteit op de markt in kwestie te verrichten,
aangezien er geen feitelijke of potentiële alternatieve structuur
bestaat.
De Commissie was van oordeel dat door de weigering van IMS het risico
ontstond dat aan de klager, NDC, ernstige en onherstelbare schade werd
toegebracht. Daarom keurde de Commissie de beschikking van 3 juli 2001
goed waarin IMS, bij wijze van voorlopige maatregel, werd gelast een
licentie voor het gebruik van de structuur met 1860 bouwstenen te
verlenen aan de concurrenten die toen aanwezig waren op de markt voor
diensten op het gebied van regionale verkoopgegevens in Duitsland. Op
zijn beurt mocht IMS royalty's innen waarvan de hoogte door de
partijen binnen twee weken vanaf de datum van de aanvraag van de
licentie moest worden vastgesteld; zo niet, dan zou deze door
onafhankelijke deskundigen worden vastgesteld.
Op 26 oktober 2001 schortte de President van het Gerecht van eerste
aanleg de uitvoering van de beschikking van de Commissie op. De
President van het Hof van Justitie bevestigde deze opschorting later.
European Commission