Ingezonden persbericht
Amsterdam, 13 augustus 2003
Lufthansa op winst in tweede kwartaal
CEO Mayrhuber baseert hoop op kwaliteitsoffensief - kostendiscipline blijf
noodzakelijk
Dankzij een professioneel capaciteitsmanagement en een strikte
kostenbeheersing heeft Lufthansa in het tweede kwartaal van 2003 een
bedrijfsresultaat van EUR 65 miljoen geboekt. Dit positieve resultaat over
de periode april tot en met juni bevestigt de leidende positie van de Groep,
nadat het een negatief resultaat van EUR 415 miljoen rapporteerde over het
eerste kwartaal. "Ondanks het zwakke macro-economische klimaat, de oorlog in
Irak en SARS, hebben we een goed resultaat kunnen boeken en onze positie ten
opzichte van de internationale concurrentie kunnen versterken. Maar ondanks
dat we het beter hebben gedaan dan menig andere luchtvaartmaatschappij,
moeten we op onze hoede blijven. De luchtvaartindustrie opereert nog steeds
in moeilijke economische omstandigheden. Het lijk er echter op dat we het
ergste achter ons hebben gelaten", aldus Voorzitter van de Raad van Bestuur
en CEO Wolfgang Mayrhuber bij de presentatie van de cijfers.
Mayrhuber benadrukte zijn vertrouwen in de toekomst, maar waarschuwde
tegelijkertijd voor overdreven optimisme: "Belangrijk is dat we een goede
inschatting maken van de markt en de risico's. Voor alle bedrijfsonderdelen
blijft gelden dat we de kosten zoveel mogelijk moeten beperken." Dit is
cruciaal omdat Lufthansa over de eerste zes maanden van dit jaar een
negatief bedrijfsresultaat van EUR 345 miljoen noteerde en een herstel van
de wereldwijde economie nog niet in zicht is. De huidige boekingsaantallen
wijzen er nog niet op dat de markt de tweede helft van dit jaar significant
aan zal trekken. Ondanks reductie van de capaciteit en kostenbeperkende
maatregelen verwacht Lufthansa het jaar 2003 niet af te kunnen sluiten met
een positief bedrijfsresultaat. "Daartegenover staat een bevredigend en
onveranderd hoge financiële stabiliteit van ons concern."
Wolfgang Mayrhuber benadrukte dat hij samen met alle Lufthansa medewerkers
wereldwijd dagelijks gedreven wordt door een groeiende motivatie: "Dankzij
onze klanten. Zij vormen het middelpunt van onze dienstverlening. Tevreden
passagiers zijn en blijven onze grootste drijfveer." Hij voegde hieraan toe
dat Lufthansa zich midden in een innovatie- en kwaliteitsverbeteringfase
bevindt. Breedband internetverbinding aan boord, de uitrusting van Lufthansa
lounges over de hele wereld met draadloze LAN-verbindingen en het comfort en
de korte overstaptijd van de nieuwe Lufthansa Terminal 2 in München zijn
voorbeelden van systematische invoering van de innovatiestrategie. "De
nieuwe Lufthansa Business Class, die vanaf de herfst op lange lijnvluchten
wordt ingezet, is een uitstekend voorbeeld van de verbeterde kwaliteit voor
onze passagiers." Volgens Mayrhuber zijn flexibiliteit, een hoge
innovatiegraad en een uitgesproken kwaliteitsbewuste dienstverlening de
factoren die Lufthansa's internationale positie verstevigen en het mogelijk
maken nieuwe kansen te benutten. "Het Lufthansa product heeft toekomst",
aldus Mayrhuber.
Het eerste halfjaar van 2003 in cijfers
Van januari tot en met juni bedroeg de omzet van Lufthansa EUR 7,6 miljard,
een daling van 7,4 % ten opzichte van diezelfde periode vorig jaar. In de
ongunstige markt genereerde het vervoer van passagiers en vracht een omzet
van EUR 5,4 miljard, een daling van 7,5 %. De inkomsten uit overige
activiteiten verdubbelden tot EUR 896 miljoen. Dit bedrag is inclusief de
boekwinsten van EUR 79 miljoen die voortkomt uit de verkoop van het aandeel
van Lufthansa in Start Amadeus en EUR 66 miljoen uit de verkoop van
vliegtuigen.
Kostenbesparing op alle bedrijfsonderdelen zorgde in het tweede kwartaal
voor lagere operationele uitgaven. Die waren 0,3 % lager dan in dezelfde
periode vorig jaar. Het gehele eerste halfjaar van 2003 stegen de kosten tot
een totaalbedrag van 8,6 miljard euro, een stijging van 4,8 % ten opzichte
van die periode in 2002. Personeelskosten stegen met 7 % tot EUR 2,3
miljard, voornamelijk door consolidatie. In het tweede kwartaal leidde de
kostenbeperking tot een stijging van de personeelskosten met 2,5 %. Als
consolidatie niet had plaatsgevonden zouden de personeelslasten het tweede
kwartaal van 2003 zelfs met 3,3 % gedaald zijn. De Groep gaf de eerste zes
maanden EUR 658 miljoen uit aan brandstof, 3,5 % meer dan het eerste
halfjaar van 2002. Zonder hedging zou de brandstofrekening EUR 68 miljoen
hoger zijn uitgevallen.
Het netto resultaat van de Groep over de eerste zes maanden van 2003
bedraagt - EUR 392 miljoen. In dezelfde periode van vorig jaar was dat -
EUR 27 miljoen. De totale schuldenlast blijft op een bijzonder lage niveau
van 1,3 miljard euro. Lufthansa investeerde een bedrag van 515 miljoen euro
in modernisering van de vloot en het verwerven van financiële belangen.
Kerngegevens Lufthansa Groep eerste halfjaar 2003
Jan-Juni 2003 Jan-Juni 2002 Procentuele verandering
Inkomsten EURm 7.572 8.176 -7,4
Waarvan uit luchtverkeer EURm 5.434 5.876 -7,5
Winst/verlies uit gewone activiteiten EURm -119 415 -
Nettoverlies EURm -392 -27 -
Bedrijfswinst EURm -354 332 -
Kapitaaluitgaven EURm 515 439 17,3
Cashflow EURm 619 1.396 -55,7
Netto schuldenlast EURm 1.281 2.717 -52,9
Hefboom Procent 37,8 76,0 -38,2 pp.
Gemiddeld aantal personeelsleden 94.613 90.308 4,8
Het volledige rapport over het eerste halfjaar is beschikbaar op
www.lufthansa-financials.com.
Zie ook: media.lufthansa.com
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Wouter Rutten, Van Luyken Communicatie Adviseurs
Telefoon (023) 540 04 24, Fax (023) 535 48 06
e-mail: rutten@vanluyken.nl