PERSBERICHT
13 augustus 2003

EBITDA Priority Telecom STIJGT VERDER

Operationele kosten eerste halfjaar 2003 31% lager dan in eerste halfjaar 2002
|Kerncijfers       |2de       |1ste      |1ste       |1ste      |
|(EUR miljoen)     |kwartaal  |kwartaal  |halfjaar   |halfjaar  |
|                  |2003      |2003      |2003       |2002*     |
|Omzet             |27,7      |26,6      |54,3       |57,9      |
|Bruto marge       |17,9      |17,1      |35,0       |36,0      |
| Bruto marge %    |64,6%     |64,2%     |64,5%      |62,2%     |
|EBITDA            |3,1       |2,6       |5,7        |(6,2)     |
|Netto verlies     |(9,5)     |(8,5)     |(18,0)     |(26,1)    |
|                  |          |          |           |          |
|Liquide middelen  |27,9      |21,3      |27,9       |37,9      |
|Investeringen     |(4,0)     |(3,5)     |(7,5)      |(17,0)    |

* De gepresenteerde cijfers over het eerste halfjaar van 2002 zijn exclusief omzet van de beëindigde residentiële terminating diensten en directe kosten van elk EUR 5,1 miljoen. Deze aanpassing is niet van invloed op de bruto marge. Per 1 juni 2002 beëindigde Priority Telecom deze residentiele terminating diensten.

Hoogtepunten 2de kwartaal 2003

Stijging EBITDA tot EUR 5,7 miljoen positief in het eerste halfjaar van 2003 tegenover een negatieve EBITDA van EUR 6,2 miljoen in het eerste halfjaar van 2002.

Stijging bruto marge bijdrage, voornamelijk door de verlaging van de directe kosten.

Operationele kosten aanzienlijk gedaald door de toegenomen efficiency van de organisatie.

Verbetering werkkapitaalbeheer en verdere kostenverlagingen hebben tot toename van beschikbare liquide middelen geleid.

Lancering van MetroLAN, een op Ethernet gebaseerde managed private network service die zakelijke gebruikers extra mogelijkheden en flexibiliteit biedt bij het koppelen van local area networks.

David Chadwick, Chief Executive Officer van Priority Telecom, over het eerste halfjaar van 2003: "We zijn op dit moment een totaal andere onderneming dan een jaar geleden. Het gerationaliseerde Priority Telecom is een goed-gepositioneerde leverancier van eersteklas diensten, die zich uitsluitend richt op de business-to-business sector in Nederland, Noorwegen en Oostenrijk. Gedurende de eerste helft van 2003 is de onderneming doorgegaan met het doorvoeren van de operationele verbeteringen, waarmee vorig jaar een start is gemaakt."

Operationeel

Gedurende het tweede kwartaal van 2003 is Priority Telecom zich blijven richten op stringente kostenbeheersing en het handhaven van minimale marge doelstellingen. Voortdurende aandacht voor dit soort maatregelen is een essentieel onderdeel van het beleid dat moet bijdragen aan een sterke EBITDA.

De onderneming lanceerde voor haar belangrijkste klanten een online e-Support service, met een web-enabled service management portal om de kwaliteit van de dienstverlening en de prestatierapportage te verbeteren. Een tweede belangrijke stap was de realisatie van de aanleg van een innovatieve fiber overlay architectuur in de stedelijke regio's Amsterdam, Haarlem en Hilversum. De fysieke en logische opzet hiervan is speciaal ontwikkeld om tegemoet te komen aan de vraag van ondernemingen en overheden naar een veilige manier om kritische informatie uit te wisselen over hun bedrijfsnetwerk. De fiber overlay architectuur van Priority Telecom garandeert een zeer hoog veiligheidsniveau tussen verschillende locaties, terwijl bovendien een forse efficiencyverbetering van het netwerk kan worden gerealiseerd en de investering sneller dan voorheen rendement oplevert.

Priority Telecom beschouwt het hoge operationele niveau en de voortdurende ontwikkeling ervan als doorslaggevend in het kunnen voldoen aan de steeds strengere eisen die worden gesteld door middelgrote en grote zakelijke klanten in zowel de publieke als private sector.

Daarnaast introduceerde de onderneming MetroLAN, een op Ethernet gebaseerde dienst die specifiek is gericht op overheden en ondernemingen met meerdere vestigingen . MetroLAN is zó ontworpen, dat de eigendomskosten (Total Cost of Ownership) voor de ondernemingen zo laag mogelijk kunnen worden gehouden. Het biedt een multipoint, any-to-any communicatiedienst die uitstekend geschikt is om data-, spraak-, video- en internetverkeer snel binnen één virtual private network (VPN) infrastructuur te integreren.

Priority Telecom ligt op koers met de overdracht van haar klanten voor pre-select spraakdiensten in Noorwegen aan een lokale handelspartner. Hoewel deze stap zal leiden tot een lagere omzet dan oorspronkelijk voor de tweede helft van 2003 was begroot, wordt het hierdoor mogelijk de marges van de Noorse activiteiten te verbeteren. Bovendien kan Priority Telecom hierdoor de lokale verkoop- en engineering-capaciteit inzetten op geavanceerde Voice over Internet Protocol (VoIP) oplossingen voor middelgrote en grote ondernemingen.

Financieel overzicht

In het tweede kwartaal van 2003 slaagde Priority Telecom erin haar EBITDA verder te verbeteren tot EUR 5,7 miljoen over de eerste helft van 2003, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de negatieve EBITDA van EUR 6,2 miljoen gedurende de eerste helft van 2002. Deze verbetering van EBITDA is grotendeels het gevolg van de strikte beheersing van de kosten en operationele uitgaven, gekoppeld aan een rationalisatie van de omzet. Door een nauwgezet werkkapitaalbeheer heeft de onderneming een gezonde kaspositie gecreëerd voor verdere groei, waarbij de beschikbare liquide middelen stegen tot EUR 27,9 miljoen, tegenover een totaal van EUR 21,3 miljoen aan het einde van het eerste kwartaal van 2003.
De bruto marge als percentage van de omzet is gestegen gedurende het tweede kwartaal, terwijl de operationele kosten en de kapitaalsinvesteringen zijn gedaald. Nl.tree, een Nederlandse leverancier van netwerk-, communicatie- en contentdiensten aan het onderwijs, waarin Priority Telecom een deelneming heeft van 41,8%, droeg EUR 4,4 miljoen (eerste helft 2002: nihil) bij aan het netto resultaat van Priority Telecom. Het netto verlies liep daardoor terug van EUR 26,1 miljoen aan het eind van de eerste helft van 2002 tot EUR 18 miljoen aan het eind van de eerste helft van 2003.

In het tweede kwartaal heeft de onderneming voor een aantal specifieke activa als gevolg van veranderde marktomstandigheden de afschrijvingsperiode verkort, wat een negatief effect van EUR 2,2 miljoen had op de afschrijvingslasten.

Toelichting op het financieel overzicht
|Financieel resultaat |1ste  |1ste   |1ste   |2de    |2de     |
|                     |helft |helft  |kwartaa|kwartaa|kwartaal|
|(EUR miljoen)        |2003  |2002*  |l 2003 |l 2003 |2002    |
|Omzet                |54,3  |57,9   |26,6   |27,7   |28,9    |
|Directe kosten       |(19,3)|(21,9) |(9,5)  |(9,8)  |(10,0)  |
|Bruto Marge          |35,0  |36,0   |17,1   |17,9   |18,9    |
|% Bruto marge        |64,5% |62,2%  |64,2%  |64,6%  |65,4%   |
|Operationele kosten  |(29,3)|(42,2) |(14,5) |(14,8) |(20,4)  |
|EBITDA               |5,7   |(6,2)  |2,6    |3,1    |(1,5)   |
|Investeringen        |(7,5) |(17,0) |(3,5)  |(4,0)  |(8,0)   |
|                     |      |       |       |       |        |
|Liquide middelen     |27,9  |37,9   |21,3   |27,9   |37,9    |
|Werkkapitaal         |(14,8)|(10,9) |(10,0) |(14,8) |(10,9)  |
|Langlopende          |23,0  |22,3   |22,0   |23,0   |22,3    |
|verplichtingen       |      |       |       |       |        |

* De gepresenteerde cijfers over de eerste helft van 2002 zijn exclusief omzet van de beëindigde residentiële terminating diensten en directe kosten van elk EUR 5,1 miljoen. Deze aanpassing is niet van invloed op de bruto marge. Per 1 juni 2002 beëindigde Priority Telecom deze residentiele terminating interconnectiediensten.

De omzet is gedurende het tweede kwartaal van 2003 licht gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2003. Ten opzichte van de eerste helft van 2002 daalde de omzet in de eerste helft van 2003 met EUR 3,6 miljoen. Deze daling is een direct gevolg van een versterkte focus op producten en diensten met een hoge marge, de rationalisatie van de omzet en de aanpassing van de productportfolio van de onderneming.

De bruto marge steeg tot EUR 17,9 miljoen in het tweede kwartaal van 2003 ten opzichte van EUR 17,1 miljoen in het eerste kwartaal van 2003. De bruto marge als percentage van de omzet steeg tot 64,5% in de eerste helft van 2003 tegenover 62,2% in de eerste helft van 2002. Hoewel de voortdurende druk op de prijzen een negatief effect blijft hebben op de omzet in de telecommarkt, slaagde de onderneming er toch in haar bruto marge te doen stijgen, met name dankzij een aanzienlijke daling van de directe kosten. De directe kosten daalden in de eerste helft van 2003 tot EUR 19,3 miljoen, tegenover EUR 21,9 miljoen in de eerste helft van 2002. De daling van de directe kosten werd gerealiseerd door het opnieuw onderhandelen van contracten met toeleveranciers.

De operationele kosten daalden aanzienlijk, tot EUR 29.3 miljoen in de eerste helft van 2003 ten opzichte van EUR 42,2 miljoen in de eerste helft van 2002, een daling van 30,6%. Deze daling is het gevolg van de toenemende efficiency van de organisatie en de strikte kostenbeheersing. Er was weinig verschil in de operationele kosten tussen het tweede kwartaal en het eerste kwartaal van 2003.

EBITDA steeg tot EUR 5,7 miljoen gedurende de eerste helft van 2003, tegenover een negatieve EBITDA van EUR 6,2 miljoen gedurende de eerste helft van 2002. Sinds het derde kwartaal van 2002 heeft de onderneming haar EBITDA iedere maand kunnen verbeteren. Het eerste kwartaal van 2003 leverde een EBITDA van EUR 2.6 miljoen op en gedurende het tweede kwartaal van 2003 steeg de EBITDA tot EUR 3,1 miljoen. Deze verbeteringen van de EBITDA zijn het gevolg van de verbetering van de bruto marge door het leggen van de focus op directe business die een hoge marge genereert en het succes van de kostenreductieprogramma's.

De investeringen daalden in de eerste helft van 2003 tot EUR 7,5 miljoen tegenover EUR 17,0 miljoen in de eerste helft van 2002. Deze daling is voornamelijk te danken aan een strikt beleid ten aanzien van investeringen. Gedurende het gehele jaar 2003 zullen de investeringen constant blijven op een niveau dat direct gerelateerd is aan de toevoeging van nieuwe klanten.

De liquide middelen zijn in het tweede kwartaal van 2003 gestegen tot EUR 27,9 miljoen ten opzichte van EUR 21,3 miljoen aan het einde van het eerste kwartaal van 2003. Deze stijging was het gevolg van een verbetering van het werkkapitaalbeheer en een beleid van kostenbeheersing. Ten opzichte van eind juni 2002 daalde de liquiditeit als gevolg van aflossingen van schulden en betalingen die betrekking hadden op de beëindigde activiteiten.

Het werkkapitaal verbeterde aanzienlijk, tot EUR 14,8 miljoen negatief aan het einde van het tweede kwartaal van 2003, ten opzichte van EUR 10,9 miljoen negatief aan het einde van het tweede kwartaal van 2002. Deze verbetering is voornamelijk het gevolg van een sterke focus op kapitaalbeheer, waarbij strikte betalingsschema's zorgden voor een afname van de post uitstaande debiteuren.

Langlopende verplichtingen namen licht toe, tot EUR 23,0 miljoen aan het einde van het tweede kwartaal van 2003 ten opzichte van EUR 22,3 miljoen aan het einde van het tweede kwartaal van 2002, als gevolg van de "in-kind financiering en terugbetalingen van de overige langlopende schulden. Van de totale langlopende verplichtingen is circa EUR 19,0 miljoen verschuldigd aan UPC in het kader van de in-kind financiering. Daarnaast is EUR 4,7 miljoen opgenomen onder de kortlopende verplichtingen als zijnde het kortlopende gedeelte van de langlopende verplichtingen dat binnen een jaar dient te worden terugbetaald.

Vooruitzichten

De onderneming heeft haar omzet gerationaliseerd door het verminderen of afstoten van omzet met lage marges. In het kader van deze strategie heeft Priority Telecom haar dienstverlening aan de carrier sector aanzienlijk beperkt. Daarnaast zal de algemene trend in de carriermarkt om over te stappen van leveranciers van telecomdiensten naar het gebruik van dark fiber netwerken in eigen beheer, de omzet van Priority Telecom beïnvloeden. Ook het feit dat Priority Telecom bezig is de lage marge pre-select spraakdiensten in Noorwegen af te stoten, zal de omzet in de tweede helft van dit jaar beïnvloeden. Deze stappen zullen echter leiden tot sterke operationele marges, een belangrijk element in de rationalisatiestrategie van de onderneming.

Doordat de omzet minder snel zal groeien dan aanvankelijk werd voorzien, verwacht Priority Telecom dat de in maart gestelde EBITDA doelstelling van EUR 18 tot 20 miljoen voor het volledige jaar niet zal worden gehaald. Priority Telecom heeft een gezonde kaspositie gecreëerd voor toekomstige groei, door nauwgezet beheer van het werkkapitaal. Tijdens de tweede helft van het jaar zal Priority Telecom zich blijven richten op strikte kostenbeheersing.

Priority Telecom N.V.

Priority Telecom, gevestigd in Amsterdam, is een aanbieder van telecommunicatiediensten voor de zakelijke markt die zich voornamelijk concentreert op haar belangrijke stedelijke markten in Nederland, Oostenrijk en Noorwegen. Priority Telecom levert high speed internet toegang, private data netwerken, op maat gemaakte netwerkdiensten en spraakdiensten aan meer dan 7.700 zakelijke klanten. Priority Telecom richt zich met name op middelgrote en grote zakelijke klanten en stedelijke en nationale telecommunicatieaanbieders en maakt hierbij optimaal gebruik van haar fijnmazige stedelijke glasvezelnetwerk en haar ervaren lokale salesteams. Priority Telecom is genoteerd aan Euronext Amsterdam met het symbool "PRIOR". Nieuws en informatie is te vinden op www.prioritytelecom.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Priority Telecom N.V.
Citigate First Financial

Uneke Dekkers
Tel: 020 - 5754021

E-mail: investor.relations@prioritytelecom.com

Forward-looking statements
Dit persbericht bevat "verklaringen over de toekomst", waaronder verklaringen over plannen, toekomstige gebeurtenissen of prestaties en onderliggende aannames en andere verklaringen die geen opsomming van historische feiten zijn. Priority Telecom waarschuwt de lezer dat zo'n verklaring over de toekomst geen garanties bevat over toekomstige prestaties en bepaalde belangrijke factoren zouden in de toekomst de daadwerkelijke resultaten van Priority Telecom kunnen aantasten, en zouden ervoor kunnen zorgen dat de daadwerkelijke resultaten van Priority Telecom wezenlijk verschillen van de resultaten die in de verklaringen over de toekomst zijn geuit door of namens Priority Telecom. Priority Telecom heeft geen verplichtingen om de resultaten van zo'n vooruitzicht openbaar te maken als dit tot misvattingen leidt na de datum van deze openbaarmaking.

Tabellen volgen

Voor de financiële informatie die opgenomen is in de navolgende tabellen, geldt dat dezelfde accounting principles zijn toegepast als bij de laatste jaarrekening.

---- --