Vendex KBB NV

Amsterdam, 13 augustus 2003

Omzet tweede kwartaal beïnvloed door warm weer en zwakke conjunctuur

De netto-omzet van de voortgezette activiteiten van Koninklijke Vendex KBB N.V. bedroeg in het tweede kwartaal van het boekjaar 2003/04 (mei tot en met juli) 1.083 miljoen, ruim 1% boven vorig jaar. Zonder de effecten van acquisities (de doe-het-zelfketen Leroy Merlin in België) was er een geringe daling van 0,4% (in het eerste kwartaal +2,9%). De halfjaaromzet kwam 4,7% hoger uit op 2.147 miljoen; exclusief het effect van acquisities 1,1% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar.

NETTO-OMZET VOORTGEZETTE ACTIVITEITEN TWEEDE KWARTAAL EN EERSTE HALFJAAR
Tabel Zie het origineel http://www.vendexkbb.nl/persb....asp?bericht=3512


(x miljoen) Tweede kwartaal +/­ % Eerste halfjaar +/­ %


2003/04 2002/03 2003/04 2002/03


HEMA 212 217 ­ 2,3 436 438 ­ 0,5
V&D 181 195 ­ 7,2 383 396 ­ 3,3
de Bijenkorf 81 83 ­ 2,4 175 173 + 1,2
Doe-Het-Zelf 335 309 + 8,4 629 540 + 16,5
Fashion 128 122 + 4,9 238 225 + 5,8
Consumentenelektronica 138 138 0,0 269 265 + 1,5
Overige activiteiten 8 7 17 14




Totaal 1.083 1.071 + 1,1 2.147 2.051 + 4,7

In het tweede kwartaal waren de marktomstandigheden ongunstiger dan in het eerste kwartaal. Naast de aanhoudend zwakke conjunctuur ­ het consumentenvertrouwen in Nederland liep in juli terug naar een nieuw dieptepunt ­ speelde het onafgebroken zomerweer de detailhandel parten. Met name in de uitzonderlijke warme maand juli meden veel consumenten de winkels in de binnensteden. In een laagconjunctuur is de consument bovendien gevoelig voor aanbiedingen en promoties en hierin kwam in het tweede kwartaal geen verandering.

Strak voorraadbeheer en verbeteringen in de supply chain leidden in de business unit Fashion tot een aanzienlijke verhoging van de marges. HEMA, de Bijenkorf, Doe-Het-Zelf en Consumentenelektronica hebben het kwartaal kunnen afsluiten met een gezonde voorraadpositie.

Bij HEMA ontwikkelde de omzet zich tot eind juni in lijn met het eerste kwartaal. In juli stond de omzet onder druk, met name in Nederland. In België nam de omzet toe als gevolg van expansie (zeven winkels meer dan in het tweede kwartaal van vorig jaar).

Public relations Investor relations Peter van Bakkum, tel. 020 - 5490 432 Marius Zomer, tel. 020 - 5490 509



De omzet van V&D viel met name in juni en juli tegen. Sinds 1 augustus werkt een vernieuwde directie aanvullende maatregelen uit om de omzetdaling bij V&D tot staan te brengen en het gezondmakingsproces te versnellen. In de loop van september zullen hierover details worden bekendgemaakt.

Ook bij de Bijenkorf was juli een zwakke maand. De drie vestigingen van de Bijenkorf Mode boekten goede omzetstijgingen.

Bij Doe-Het-Zelf was de omzetgroei zonder het effect van acquisities in het tweede kwartaal iets sterker (+3,2%) dan in het eerste kwartaal (+3%). In Nederland was het groeitempo lager, met name bij Formido. In België trok Brico het groeitempo van het eerste kwartaal door. De zes van Leroy Merlin overgenomen megastores dragen sinds 1 juli bij aan de concernomzet.

De omzetgroei bij Fashion is voornamelijk toe te schrijven aan expansie. De omzet van de grootste fashion-formule M&S Mode steeg in het tweede kwartaal flink. De groei werd met name gerealiseerd in Frankrijk, België en Spanje. Het aantal winkels nam vergeleken met het tweede kwartaal van vorig jaar met 27 toe. Hunkemöller boekte in alle landen goede tot uitstekende omzetstijgingen. Opvallend is dat Hunkemöller ook in Duitsland, waar de conjuncturele omstandigheden ronduit slecht zijn, het goed deed. In totaal groeide Hunkemöller ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar met vijftien winkels. De omzet van Claudia Sträter bleef in het tweede kwartaal sterker achter dan in het eerste kwartaal. Als hoger in de markt gepositioneerde damesmodeformule heeft Claudia Sträter relatief veel last van de stagnerende consumentenbestedingen.

Bij Consumentenelektronica was het omzetverloop evenals in het eerste kwartaal zeer divers. De multimedia- en computerformules Dixons en Dynabyte lieten uitstekende omzetcijfers zien en scoorden gaandeweg het kwartaal steeds beter. Beide ketens wonnen marktaandeel en profiteerden van de toegenomen vraag naar onder meer digitale fotografie (Dixons) en notebooks, randapparatuur en software (Dixons en Dynabyte). It's en Modern Electronics daarentegen voelden steeds nadrukkelijker de stagnatie van de vervangingsmarkt voor huishoudelektronica.


---

NETTO-OMZET VOORTGEZETTE ACTIVITEITEN PER KWARTAAL
Tabel Zie het origineel http://www.vendexkbb.nl/persb....asp?bericht=3512


(x miljoen) 2002/03 2002/03 2002/03 2002/03 2003/04 2003/04
I II III IV I II


HEMA 221 217 241 254 224 212
V&D 201 195 223 237 202 181
de Bijenkorf 90 83 118 129 94 81
Doe-Het-Zelf 231 309 269 257 294 335
Fashion 103 122 115 115 110 128
Consumentenelektronica 127 138 145 179 131 138
Overige activiteiten 7 7 12 12 9 8


Totaal 980 1.071 1.123 1.183 1.064 1.083


AANTAL VESTIGINGEN (per einde kwartaal)

1.642 1.645 1.662 1.673 1.689 1.714



De omzetcijfers zijn niet door de externe accountant gecontroleerd.


FINANCIËLE AGENDA

Publicatie halfjaarbericht 2003/04 9 september 2003
Ex-dividenddatum interim-dividend 10 september 2003
Betaalbaarstelling interim-dividend vanaf 15 september 2003
Publicatie omzetcijfers 3e kwartaal 2003/04 12 november 2003
Publicatie omzetcijfers 4e kwartaal 2003/04 18 februari 2004
Publicatie jaarcijfers 2003/04 6 april 2004
Publicatie omzetcijfers 1e kwartaal 2004/05 12 mei 2004
Algemene vergadering van aandeelhouders 12 mei 2004


---