PERSBERICHT - 2003-08-12
Veranderend boekingsgedrag noodzaakt gigantische omslag
Reiswereld aan vooravond instant packaging
De traditionele reiswereld staat voor gigantische veranderingen, voorspelt directievoorzitter Steven van der Heijden, directievoorzitter van Thomas Cook Nederland. De consument kiest in hoog tempo voor internet en andere vormen van direct boeken en zichzelf informeren. De georganiseerde reiswereld moet zich snel voorbereiden op dynamic packaging en misschien zelfs instant packaging.
Het boekingsgedrag van de consument is volgens Van der Heijden zeer sterk aan het veranderen.. Het wordt steeds grilliger, steeds later en ook steeds eigenwijzer. De traditionele gang naar het reisbureau in januari is er nog wel, maar is steeds meer beperkt tot consumenten die per se in een bepaalde hoogseizoenperiode naar een bepaalde bestemming willen. Wie kan wachten, doet dat.
De structuren van de traditionele reiswereld met z'n statische brochures en z'n gedrukte prijsbijlages blijken niet meer altijd opgewassen tegen de vraag naar flexibiliteit van de consument. Internet en andere vormen van direct boeken nemen in hoog tempo toe. De georganiseerde reiswereld maakt dit jaar een daling mee van enige procenten volgens de boekingsstatistieken van ANVR/NIPO, maar de realiteit is dat de daling in de reisbureaus nog beduidend sterker is.
Van der Heijden: De noodzaak om die omslag in het consumentengedrag te volgen brengt in de komende jaren ongetwijfeld ingrijpende veranderingen met zich mee in de manier waarop we onze reizen aan de man brengen en daarmee in de processen en structuren binnen onze bedrijven. Meer flexibiliteit, meer dynamiek, minder voorgeprogrammeerd, meer ad-hoc.
Binnen het toeristisch vakgebied wordt al jaren gepraat over het buzzword 'dynamic packaging': het individueel samenstellen van arrangementen op maat. Maar misschien is het beter om te praten over 'instant packaging'; de mogelijkheid voor reisbureaus en consument om onmiddellijk een reisarrangement op maat samen te stellen. Zonder wachttijd, zonder lastige aanvragen. "l want it my way and l want it now!".
Volgens Van der Heijden wordt vaak door vakgenoten gezegd, dat het nog wel een tijd zal duren voordat de zelf samengestelde reizen via internet goedkoper zijn dan de pakketreizen van de touroperators. Maar ik denk dat er dan één ding uit het oog verloren wordt; het gaat de consument bij het zelf samenstellen van zijn reis niet alleen maar om de laagste prijs. Hij heeft op internet het gevoel dat hijzelf 'in control' is, dat hij zelf bepaalt hoe en wanneer hij z'n reis uitzoekt en boekt. Dat gevoel heeft hij niet bepaald als hij gebonden is aan de traditionele openingstijden van reisbureaus en als hij maar moet afwachten hoe deskundig het meisje achter de balie is.
Van der Heijden benadrukte in zijn presentatie dat hij zeker niet de ondergang van het reisbureau voorspelt, maar is er wel van overtuigd dat de rol van het reisbureau in de komende jaren ingrijpend gaat wijzigen; het worden steeds meer service- en advieswinkels, waarbij niet noodzakelijkerwijze ook de boeking daar moet plaatsvinden. Die kan een consument net zo makkelijk via de telefoon of internet maken.
Efficiency en lage kosten zullen bij de productie van onze reizen nog centraler komen te staan dan in de afgelopen jaren. Overigens zal de consument daarbij de grootste winnaar blijken te zijn, want hij zal overspoeld worden met een zeer gevarieerd aanbod tegen uiterst scherpe prijzen, aldus de directievoorzitter van Thomas Cook.