PERSBERICHT - 2003-08-12
TUI: Steeds meer vraag naar luxe op vakantie
Naast de vraag naar 'scherpgeprijsde vakanties zonder fratsen' komt er op de reizenmarkt steeds meer behoefte aan het luxueuze bovensegment: Luxe cruises, design hotels en kwalitatief hoogwaardige clubvakanties floreren als nooit te voren. Dat zei Ruud de Meer, commercieel directeur Touroperating van TUI Nederland (foto links onder) bij de presentatie van het winterprogramma. Een toenemend aantal touroperators speelt op die nieuwe trend in.
Stars is volgens De Meer goed aangeslagen en staat klaar voor de winter. De Travel Deluxe beurs in Amsterdam staat in september in het teken van die luxe. Onze merken staan klaar om die consumenten op niveau van dienst te zijn. Het lijkt wel of het middensegment daaronder lijdt. Een trend?
PRIJSBEWUSTER
Overigens is één ding heel duidelijk geworden deze zomer, namelijk dat de consument prijsbewuster is dan ooit tevoren. Scherpe prijzen zijn dus een steeds belangrijker concurrentiewapen geworden. Daarom zijn we uiteraard blij met onze verre charters. Voor het prijsniveau van de Canarische Eilanden, kan de Nederlandse consument naar verre bestemmingen afreizen. Met een vanaf-prijs van 389 voor een week Mexico of Dominicaanse Republiek bij Arke, geldt bijna dat thuisblijven duurder is, zei Ruud de Meer.
Maar ook op andere bestemmingen profiteert de consument van lagere prijzen. Zo is New York bij Holland International en Panta Reizen spectaculair in prijs verlaagd. Kostte een verblijf in de Big Apple in bijvoorbeeld het Pennsylvaniahotel vorige winter nog 564, op dit moment heeft bijvoorbeeld Holland International een flyer met ditzelfde hotel vanaf 457, en een nog goedkoper alternatief met een vanaf-prijs van 379. Ook voor de overige kosten is Asmerika dankzij de lage dollar ten opzichte van de euro voor de consument aantrekkelijker geworden.
Ook TUIs Midden-Oostenspecialist Isropa Reizen meldt fors lagere prijzen, dit keer in Egypte. Tenslotte meldt de specialist in verre groepsrondreizen, De Boer & Wendel, een herstel van het Verre Oosten en prijsverlagingen tot wel 25% als gevolg van de goedkopere dollar en de verminderde belangstelling voor dit deel van de wereld gedurende het afgelopen jaar.
ALL-INCLUSIVE
Het prijsbewustzijn van de consument heeft ook andere gevolgen. Zo zit er een forse groei in het aantal all-inclusive vakanties. Wij denken dat deze groei in populariteit wederom te maken heeft met de economische tegenwind. Mensen willen volledige inzage hebben in alle kosten en bij all-inclusive vakanties ligt het prijspeil bij voorbaat vast. Zoals u weet, is een all-inclusive een vakantie waarbij de kosten van dranken en maaltijden zijn opgenomen in de reissom. En door het volwassen worden van de all-inclusive markt, vindt de klant ze in alle soorten en maten.
Zo biedt Arke driesterren hotels aan op basis van all-inclusive, tot en met het nieuwste meest luxueuze vijfsterren all inclusive hotel dat de RIU-keten binnenkort opent in Cancun, Mexico. Niet langer je eten halen van langgerekte buffetten maar gewoon á la carte Japans eten in één van de thema- restaurants in het hotel. Dat wordt het RIU-Palace las Americas hotel, het paradepaardje van RIU
Allereerst komt Arke na een succesvol verlopen eerste zomerseizoen komende winter met een aparte gids voor all-inclusive vakanties. En all-inclusives zijn zeer gunstig geprijsd ten opzichte van andere vakanties. Ook Isropa Reizen besteedt fors meer aandacht aan all-inclusives met een uitbreiding van zijn aanbod aan de Rode Zee in Egypte.
Verder meldt Zeetours Cruises een flinke groei in het aantal geboekte cruises. De cruisesector slaagt er steeds beter in een nieuwe jongere doelgroep aan te spreken en met nieuwere, nog luxueuzer schepen, wordt de verwende consument volledig in de watten gelegd.
Ook Clubvakantiemerk ROBINSON scoort met een compleet verzorgd product, dat neigt naar all inclusive. Luxe, sportiviteit en wellness staan voorop in de 25 ROBINSON Clubs in negen landen. Ook hier veel winterzonbestemmingen rond de Middellandse Zee. En in de Alpen biedt ROBINSON wintersneeuw op hoog niveau.
DESIGNHOTELS
Ook stedenreisspecialist Panta Reizen beweegt zich in het bovensegment van de markt. Met een speciaal label voor designhotels, speelt Panta Reizen in op een trendy-doelgroep die ervan droomt eens in bijv. een Philippe Starckhotel te verblijven. Panta Reizen biedt komende winter 50 steden aan waarvan Istanbul, Sevilla, Rome en New York het meest in het oog springen.
Verre charters
Bij de nieuwe, verre charters heeft TUI hooggespannen verwachtingen van Brazilië. Wij tippen dit land als dé hit voor komende winter. Door een goedkope Reaal, aantrekkelijke vliegprijzen en de sfeer van samba en caiparina, hebben we veel geloof in onze nieuwste bestemming, zei De Meer.
Enerzijds biedt Porto Seguro dezelfde hippie-achtige sfeer als Ibiza-stad een jaar of dertig geleden bood. Een leuk stadje, met kleinschalige pousadas, en grote dansfeesten op het strand waar de typisch Braziliaanse carpe diem-mentaliteit tot leven komt. En Porto Seguro is een uitstekend vertrek voor een rondreis door Brazilië die ook Rio de Janeiro en bijvoorbeeld Ouro Preto, een monumentaal plaatsje met talrijke prachtige gebouwen uit de tijd dat dit stadje het centrum was van het delven van edelstenen.
Anderzijds bieden we Salvador de Bahia, World Heritage van de Unesco, stad van de 365 kerken met het beroemde pleintje Pelourinho. Salvador is de plaats waar de slaven voor de koffieplantages werden aangevoerd en is dan ook een smeltkroes van culturen. Salvador swingt en het was hier dat Paul Simon bijvoorbeeld zijn CD Rhythm of the Saints opnam. Rondom Salvador bieden Arke en Holland International diverse strandbestemmingen aan, waaronder de Costa de Sauipe, een luxe resort voor de verwende vakantieganger.
Aan de andere kant van de wereld zijn Goa en Trivandrum in India nieuw. Goa is een provincie van India die tot 1961 een kolonie van Portugal is geweest. Deze bestemming ademt dan ook nog de Portugese koloniale sfeer maar biedt ook prachtige stranden en uitstekende accommodaties. Vanuit Goa bieden Holland International en Arke een 16-daagse rondreis aan die verder o.a. de Taj Mahal aandoet. De tweede aanvlieghaven in India is Trivandrum, een weelderige stad met veel groen, genoemd naar Anantha, het duizendkoppig serpent uit de mythologie. Arke en Holland International bieden daar Kovalam Beach, een prachtige baai met zandstranden en palmbomen op 12 km afstand van Trivandrum. Schitterende hotels, direct aan het strand gelegen, maken van Trivandrum een schone strandbestemming.
Tenslotte over de verre charters nog dit: vroegboeken is geboden, want veel bestemmingen kennen een voorboekkorting. Per 1 november komt TUI met een tweede prijsbijlage met in het algemeen hogere prijzen. Wie langer wacht, zal dus niet automatisch meer goedkoper uit zijn.