12 augustus 2003
Start jaarlijkse alcoholmatigingscampagne onder studenten
Oproep aan instellingen voor hoger onderwijs voor structureel
alcoholmatigingsbeleid
Studenten kunnen tijdens introductiefeesten en andere
instellingsfeesten vaak onbeperkt drinken, met alle gevolgen van dien
voor de studieresultaten en de gezondheid van de studenten. Het NIGZ,
dat vandaag de nieuwe studentencampagne ?Ik ben zat... en wie ben
jij?? start, vindt dat daar verandering in moet komen.
Daarom roept het NIGZ alle HBO en WO-instellingen op tot het
ontwikkelen van een structureel alcoholmatigingsbeleid. Geadviseerd
wordt om dit samen met studentenverenigingen, introductiecommissies en
regionale instellingen voor verslavingszorg te doen.
Het is op menig introductiefeest of ander studentenfeest al lang geen
bijzonderheid meer: talloze tapinstallaties voeren liters en liters
bier aan voor dorstige studenten. Wie op een gemiddelde introductiedag
of bij een instellingsfeest de campus betreedt, waant zich op een
congres voor bierbrouwers. Vaak worden activiteiten voor de studenten
ook gesponsord door alcoholproducenten, hierdoor wordt het beeld
versterkt dat alcohol en hoger onderwijs samen gaan.
Alcohol en studieprestaties
In de afgelopen tien jaar zijn de ontwikkelingen binnen het hoger
onderwijs te kenmerken als een verhoging van de prestatiedruk voor
zowel medewerkers als studenten. In de laatste jaren wordt steeds
duidelijker dat vooral studenten nogal eens in de problemen komen door
de krappe tijdsplanning van hun studies. Overmatig alcoholgebruik
speelt hierbij een belangrijke rol. Uit recent onderzoek is bekend
dat het drinken van alcohol een negatief effect heeft op het
functioneren van de hersenen en daarmee op de prestaties van
studenten. Daarnaast kan het overmatige gebruik van alcohol ook leiden
tot gezondheidsschade zowel op korte als op langere termijn. Het NIGZ
verwacht dat de HBO en WO-instellingen kritisch zijn op alle factoren
die de prestaties van werknemers en studenten negatief beïnvloeden,
dus ook op overmatig alcoholgebruik. Het NIGZ roept dan ook alle
instellingen op om hun verantwoordelijkheid te nemen en een effectief
alcoholmatigingsbeleid te ontwikkelen en te implementeren in
samenwerking met studentenverenigingen, introductiecommissies en
regionale instellingen voor verslavingszorg.
Campagne en alcoholbeleid
Al enige jaren voert het NIGZ in samenwerking met regionale
instellingen voor verslavingszorg de op studenten gerichte campagne:
Ik ben zat? en wie ben jij? Deze campagne wordt georganiseerd in het
kader van de landelijke alcoholmatigingscampagne en gefinancierd door
het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport.
Tijdens de introductieperiode wordt er onder alle eerstejaarsstudenten
een zgn. ?Alcoholwetenschapsquiz? uitgeschreven waarmee 1000 euro
gewonnen kan worden. Doormiddel van het raadplegen van Internet en een
speciaal ontwikkeld informatieboekje voor studenten kunnen zij de quiz
invullen. Jaarlijks worden zo 70.000 studenten voorgelicht over de
negatieve effecten van overmatig alcoholgebruik.
Omdat mentoren een belangrijke functie hebben in het begeleiden van de
eerstejaars studenten is er een boekje met tips voor mentoren
ontwikkeld en worden er mentorentrainingen georganiseerd met als doel
mentoren praktische tips te geven om tijdens de introductieperiode het
alcoholgebruik van de deelnemers binnen de perken te houden. Daarnaast
zullen de regionale instellingen voor verslavingszorg in diverse
studentensteden tijdens de introductieperiode aanwezig zijn met
infostands.
Een ander onderdeel van de campagne is het samen met
studentenverenigingen en introductiecommissies opzetten van
alcoholbeleid. Dat houdt in dat men regels opstelt binnen de
vereniging, waarin bepaald wordt dat met name het barpersoneel
terughoudend omgaat met alcohol schenken.
Het lijkt voor studentenverenigingen lastig om daarin beleid op te
zetten, te meer daar doorgaans ieder jaar weer andere studenten de
barcommissies beheren. Ondersteuning van de HBO en WO-instelling zou
hierin zeer op zijn plaats zijn. Dit kan gebeuren door er op toe te
zien dat alle aan de instelling gelieerde verenigingen die alcohol
schenken beschikken over een wettelijk verplichte
Alcoholbestuursreglement en door de wettelijk verplichte instructie
voor barpersoneel te organiseren vanuit de instelling. Juist door op
instellingniveau samen te werken met studenten kan de universiteit of
hbo-instelling een duidelijk standpunt ten aanzien van overmatig
alcoholgebruik kracht bijzetten, en daarmee voorkomen dat de
instelling ook negatief in de publiciteit komt door incidenten. De
effecten van alcoholvoorlichting op de campus worden eveneens
versterkt als de voorlichting wordt geflankeerd door een daadwerkelijk
en bemerkbaar alcoholbeleid .
Aanmoedigingsprijs
Dit jaar looft het NIGZ in het kader van de campagne rond de
introductietijd een aanmoedigingsprijs van ? 750 uit voor de
introductiecommissie die het meest originele en effectieve
alcoholbeleid voert. De introductiecommissies zijn in juni uitgenodigd
om mee te dingen naar deze prijs. Zij kunnen hun beleid inzenden tot
15 september 2003. De toekenning zal geschieden door een deskundige
jury en zal plaatsvinden in november, onder andere via de website
www.ikbenzatenwiebenjij.nl
Noot voor de pers,
Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie