Gemeente Hoogeveen

13 augustus 2003

* Groeiende waardering Hoogeveners voor voorzieningen *
* Oud papier *

* N375 Meppel-Pesse twee maanden afgesloten *
* Barbecue Groenland *

* Straatvoetbaltoernooi *

* Barbecue Holtienstraat *

* Reconstructie Zuidwoldigerweg *

* Bedrijventerrein Buitenvaart krijgt ADSL *
* Afscheidsreceptie wijkbeheerder Bart Veuger *
* 3VO land donderdag met helikopter in Noordscheschut *
* Snoeproute moet scholieren op rechte zwerfafvalpad brengen *
* Hoe lang zwerft afval in het milieu *

* Inwoners Nieuwlande vanaf 26 augustus op pad met enquêtes *
* Oefening militairen *

* Aanvragen categoriale bijstand schoolgaande kinderen *
* Kadernota Volksgezondheidsbeleid *

+ Aanvraag vrijstelling artikel 19, lid 1 WRO t.b.v. Glasexpertisecentrum *

+ Bouw- en sloopaanvragen *

+ Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening *
Groeiende waardering Hoogeveners voor voorzieningen

Hoogeveners waarderen de voorzieningen in de gemeente in het algemeen steeds beter. Deze trend staat opgetekend in het jaarlijkse rapport van de omnibus-enquête van de gemeente.

Van in totaal 37 bevraagde voorzieningen vallen de scores in 2002 voor 28 hoger of gelijk uit dan in 2001, voor 9 lager. Ten opzichte van 2000 staan 21 voorzieningen in de plus, 16 in de min. De inwoners zijn goed te spreken over de voorzieningen voor cultuur, educatie en sport in de gemeente. Een gelijke of hogere waardering is er ook voor gemeentelijke diensten, zoals onderhoud groen, schoonhouden straten en gladheidbestrijding.

Bibliotheek

In de waardering voor Hoogeveense voorzieningen staat de centrale bibliotheek met een 7,5 bovenaan. De Tamboer scoort ook hoog (7,4), evenals de Muziekschool en de biebfilialen. Verder is er een relatief hoge waardering voor het Centrum voor Kunstzinnige Vorming (7,1) en het ophalen van huisvuil (7,3). Traditioneel minder tevreden is men over 'activiteiten voor jongeren' (5,6) en 'de gezelligheid van de binnenstad' (5,9).

Waardering voor gemeente

Stijgers ten opzichte van vorig jaar zijn de waardering voor zowel het ambtelijk apparaat als het gemeentebestuur (beide nu 6,3). In Schoonvelde-west en Wolfsbos is men het meest tevreden over het gemeentebestuur (7 en 6,7), in het Industriegebied en Nieuwlande het minst (4,5 en 5,3).

Wonen

De bewoners van Hoogeveen en de omliggende dorpen zijn opnieuw positief over de kwaliteit van wonen in de gemeente. De waardering is iets gestegen: van 7,1 in 2001 naar 7,2 in het afgelopen jaar. De wijk die het best scoort is Kinholt met een 8. Krakeel is een opvallende stijger: van 5,5 in 2000 naar 6,7 in 2002. Het grootscheepse wijkontwikkelingsplan heeft blijkbaar effect. Bij de dorpen is de waardering voor Pesse, Stuifzand en Fluitenberg het hoogst (boven 7,2).

Opvallend is dat vooral ouderen vanaf 66 jaar Hoogeveen waarderen als woonplaats. Hun rapportcijfer van 7,4 steekt af tegen de 6,8 van de leeftijdsklasse 18 tot en met 35 jaar.

Internet

Bijna 59% van de Hoogeveners surft op internet, waarvan de meesten thuis (44%). De wijk Trasselt telt relatief de meeste internetaansluitingen (81%), Bentinckspark de minste (14%). Ouderen vanaf 65 jaar zijn ook in Hoogeveen het minst online actief: 17%. Jongeren van 18 tot en met 35 het meest: 78%.

Steekproef

De omnibus-enquête werd dit jaar voor de vierde maal uitgevoerd. Medio december 2002 verstuurde de gemeente 1374 vragenlijsten naar een willekeurige steekproef onder de inwoners van Hoogeveen. 720 mensen vulden de vragenlijst in, een behoorlijke respons van 52 procent. De respons is wel lager dan voorgaande jaren (van 64 procent in 1999 tot 54 procent in 2001).

Beleidsevaluatie

Het jaarlijkse onderzoek maakt deel uit van de gemeentelijke beleidsevaluatie. Het onderzoek levert informatie op die de gemeente helpt zicht te krijgen op de effecten van het gemeentelijk beleid en handelen. Ook hoopt het gemeentebestuur door het onderzoek extra informatie te krijgen over de kwaliteit van wijken, dorpen en het stadscentrum in de beleving van de inwoners.

Het rapport

In het voorlichtingscentrum in het raadhuis is een schriftelijk exemplaar vol cijfers en tabellen in te zien. Op de gemeentelijke site is het rapport te downloaden, via www.hoogeveen.nl/statistieken.

Oud papier

Donderdag 14 augustus

P.C.B. Het Palet. De containers staan op de parkeerplaats aan de Kemperstraat (voormalige Herman Bavinckschool) en op de parkeerplaats achter de Praxis aan de Griendtsveenweg.

Van 18.00 tot 19.30 uur is er iemand bij de container om te helpen.

Zaterdag 16 augustus

Papieractie Samenwerkende Scholen. Het oud papier kunt u naar de containers op de parkeerplaats Prieswijk-Oost brengen van 9.00 t/m 11.30 uur.

De Hoeksteen in Nieuwlande. Het oud papier wordt opgehaald vanaf 9.00 uur. U kunt het papier ook naar de container brengen. De container staat bij de school aan de Wilhelminalaan in Nieuwlande.

De Sprong in Hoogeveen.U kunt het oud papier naar de containers achter de Zuiderkerk aan de Baarlelaan brengen.

N375 Meppel-Pesse twee maanden afgesloten
De N375 tussen Meppel en Pesse is sinds maandag 11 augustus voor twee maanden volledig afgesloten voor het verkeer. Spoorvorming, gaten en scheuren zijn de redenen om fors onderhoud te plegen. Het asfalt, funderingen en viaducten worden aangepakt. Aannemer Koninklijke Wegenbouw Stevin voert de werkzaamheden in opdracht van de provincie uit. Zij verwacht rond de eerste week van oktober klaar te zijn. Verkeershinder

De N375 wordt vanaf de kruising met de Rijksweg A32 tot de rotonde Ruinen volledig voor het verkeer afgesloten. Via de rotondes Blijdenstein, Weerwille en Ruinen kan lokaal verkeer vanuit het zuiden en het noorden het afgesloten traject oversteken. Andere overgangen van de N375 zijn voor gemotoriseerd verkeer gesloten. Doorgaand verkeer wordt zoveel mogelijk omgeleid via de A28.

Verkeer op de N375 bij Meppel blijft mogelijk. U moet daar wel rekening houden met snelheidsbeperkingen en mogelijke vertragingen Via de website van de gemeente kunt u deze week twee huwelijksplechtigheden volgen. Donderdag 14 augustus om13.00 uur trouwen Erwin Silvian Maurice Doldersum en Jolanda Mariëlle Leotien Kok in het raadhuis van Hoogeveen. Alex Kloezen en Claudia Judith Giethoorn trouwen op vrijdag 15 augustus om 14.30 uur. Om de huwelijksvoltrekkingen rechtstreeks te volgen gaat u naar Barbecue Groenland

Zaterdag 16 augustus wordt de kruising met de Drift en de Smele in de straat Groenland in Hoogeveen tijdelijke afgesloten van 18.00 tot 24.00 uur. Dit in verband met een barbecue.

Straatvoetbaltoernooi

Het Mauritsplein is van 13 tot en met 15 augustus niet beschikbaar voor parkeren in verband met een straatvoetbaltoernooi voor jongeren.

Barbecue Holtienstraat

De Holtienstraat in Hoogeveen wordt vrijdag 15 augustus, vanwege een buurtbarbecue tussen de Jan de Veenstraat en de Wolfsbosstraat van 19.00 tot 24.00 uur afgesloten voor het verkeer.

Reconstructie Zuidwoldigerweg

De Zuidwoldigerweg is vanwege werkzaamheden enkele weken afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Het werk aan de weg wordt uitgevoerd in fases. Fase A en B worden uitgevoerd van maandag 25 augustus tot en met donderdag 11 september. In die periode wordt de Korenstraat tot de kruising van de sluis in de Hoogeveense vaart afgesloten. Maandag 8 september is ook de kruising Korenstraat/Zuidwoldigerweg enkele uren afgesloten voor het verkeer. De omleidingen worden op borden aangegeven. Fietsers en voetgangers kunnen tijdens de werkzaamheden gewoon gebruik maken van het fiets- en voetpad.

Ook mogelijkheden voor particulieren

Bedrijventerrein Buitenvaart krijgt ADSL

Ondernemers op het nieuwe bedrijventerrein Buitenvaart I kunnen nog dit jaar gebruikmaken van een snelle ADSL-aansluiting op internet. Vanwege het uitblijven van een initiatief uit de vrije markt, heeft het college van burgemeester en wethouders het voortouw genomen. Ook particulieren in de kernen van Nieuweroord, Noordscheschut, Hollandscheveld en Tiendeveen kunnen straks kiezen voor snel internetten.

Half augustus tekenen KPN en de gemeente een contract. Naar verwachting zal de telefoonlijn in de regio dan in november geschikt zijn voor ADSL.

Sinds enkele jaren is KPN bezig met het aanleggen van een ADSL-infrastructuur in het land. Voor dunbevolkte gebieden stelt KPN een voorwaarde. Er zijn minstens 325 aanmeldingen rondom een telefooncentrale nodig, voordat KPN deze geschikt maakt voor ADSL. De gemeente wil de verdere ontwikkeling en aantrekkelijkheid van Buitenvaart stimuleren. Daarom heeft het college zich garant gesteld voor de aanpassing van de telefooncentrale van Nieuweroord, waar Buitenvaart op aansluit.

De garantstelling houdt voor de gemeente een risico in van maximaal 130.000. Dat staat gelijk met 325 aansluitingen à 400. Wanneer 325 of meer ADSL-aansluitingen gerealiseerd zijn, hoeft de gemeente financieel niet bij te passen.

Interesse in ADSL? Meld u aan!

Later dit jaar is de gemeente van plan een informatiebijeenkomst te houden voor particulieren, providers en KPN voor de kernen van Nieuweroord, Noordscheschut, Hollandscheveld en Tiendeveen. De gemeente wil inventariseren wie eventueel belangstelling heeft voor ADSL en de informatiebijeenkomst. Belangstellenden kunnen terecht bij de gemeentelijke afdeling Economische zaken, telefoon (0528) 291767, e-mail: l.b.h.ottenhof@hoogeveen.nl.

Als het aantal aanmeldingen ver boven 325 uitkomt, telt het overschot mee voor het aanpassen van de telefooncentrales in Nieuwlande en Pesse, zo hebben gemeente en KPN afgesproken. De gemeente roept ook bewoners van deze twee kernen en van Elim op zich als belangstellende te melden, via het genoemde telefoonnummer.

Burgerjaarverslag in delen

Enkele weken geleden verscheen het eerste Burgerjaarverslag. Hierin doet de burgemeester verslag van de kwaliteit van de dienstverlening door de gemeente. Deze zomer verschijnen regelmatig delen uit het verslag in het Torentje. Vandaag het tweede deel van hoofdstuk vijf, Communicatie.

De rode draad in het Burgerjaarverslag is het contact tussen burger en gemeente. Een van de doelen van het verslag is de burger een blik te gunnen in de keuken van het gemeentebestuur. Want de deur van die keuken hoort wijd open te staan.

Het complete verslag is - zolang de voorraad strekt - gratis verkrijgbaar bij het Voorlichtingscentrum in het raadhuis. Ook is het verslag te downloaden via www.hoogeveen.nl/burgerjaarverslag. Op de website en in het Burgerjaarverslag vindt u een reactiebon. U kunt daarmee suggesties doen voor verbeteringen van het verslag voor de komende jaren.

Digitaal spreekuur

In 2002 houdt de gemeente op de gemeentelijke website drie digitale spreekuren. Hieronder een overzicht.

Wie & wanneer

Waarover

Aantal bezoekers

Aantal vragen-stellers

Aantal vragen

Aantal vragen beant-woord

Burgemeester Urlings 13/02/02

Hoe communiceert
de gemeente met de burger

Ca. 15


---

14

14

Wethouders De Haan / Stoefzand 17/04/02

Collegeprogramma 2002-2006

Ca. 25

19

56

47
Raadsleden Hiemstra en B. Otten 12/11/02
De toekomst van het vliegveld
Ca. 34
23
42
42
Uit het digitaal spreekuur met burgemeester Urlings op 13 februari Vraag: 'Waarom krijgen de burgers van Hoogeveen toch steeds weer het gevoel dat ze niet serieus genomen worden tijdens inspraakprocedures?' Antwoord: ´We praten denk ik onszelf het gevoel ook een beetje aan. Vaak krijg je op dit soort bijeenkomsten een bevestiging van ieders eigen standpunt en weinig bereidheid de standpunten van de wederpartij te wegen. Vandaar dat we echt proberen eerder het traject van communicatie in te gaan, zodat in ieder geval van de kant van de gemeente minder dingen al hard vast lijken te liggen.'

Over de toekomst van het digitaal spreekuur

"We hebben in 2002 onderzoek laten doen naar onze 'digitale democratie'. Daaruit blijkt dat het spreekuur vooral nuttig is om de afstand tussen burger en bestuur verder te verkleinen. Het leent zich prima als vragenuurtje ter evaluatie van bestaand beleid. We zouden daarnaast meer gebruik kunnen maken van een online debat op een bepaald tijdstip, als uitbreiding van de spreekuurvorm. Zo'n debat leent zich niet als vragenuurtje, maar als brainstorm in de beleidsvoorbereiding."

Benaderwijze

Als ik een gerichte vraag aan de gemeente heb, dan...

Toelichting:

* Bellen staat op 1, met een goede tweede plek voor de gemeentegids
* De infofoon wordt nauwelijks geraadpleegd

Openbare besluitenlijst

Eind 2002 geeft het college van B&W het startsein voor actieve publicatie van de B&W-besluiten. In 2003 zal dit gaan gebeuren. De wekelijkse besluitenlijst zal via de website en het Torentje (de gemeentelijke pagina in de Hoogeveensche Courant) gepubliceerd worden. Helder adviseren
Het college besluit eind 2002 dat de adviezen die ze krijgen beter gerapporteerd moeten worden. Het plan is een vernieuwd rapportageformulier te maken, waarmee de rapporteurs gestuurd worden naar een helder advies. Ook zullen ambtenaren worden getraind in helder adviseren, aan de hand van het nieuwe formulier.

Spreekuur B&W

Burgemeester en wethouders houden in principe elke week spreekuur op maandag tussen 13.30 en 14.30 uur.

"De spreekuren zijn onder andere belangrijk voor mensen die het gevoel hebben vast te lopen. We kunnen niet altijd helpen, maar de persoonlijke aandacht geeft de burger wel bemoediging." Nieuwe inwonersavond

Elk jaar organiseert de gemeente minimaal één avond voor nieuwe inwoners, in 2002 op 28 oktober. Behalve collegeleden zijn ook veel raadsleden en een aantal ambtenaren aanwezig. In oktober zijn 106 genodigden present.

Het programma is al enkele jaren hetzelfde. Eerst heet de burgemeester ieder welkom, daarna interviewt een voorlichter de leden van het college. De genodigden kunnen de onderwerpen hiervoor vooraf doorgeven. Na een vragenronde is er pauze en worden de gasten rondgeleid (onder andere door collegeleden) door het gebouw. Daarna zorgen de voorlichters voor een presentatie over de website en de manieren om contact te hebben met de gemeente. De afsluiting is met een hapje en drankje.

"We krijgen altijd heel positieve reacties van de gasten op de bijeenkomst. Via het interview leren de gasten ons beter kennen. En ze krijgen inzicht in actuele onderwerpen en de visie van het college daarop."

Afscheidsreceptie wijkbeheerder Bart Veuger

Wijkbeheerder Bart Veuger van Buurtbeheer neemt donderdag 21 augustus met een receptie afscheid van 'zijn' wijk Wolfsbos/Zuid. De receptie wordt van 16.00 tot 17.00 uur gehouden in de grote zaal van de Vogelwiek aan de Koekoeklaan 5 in Hoogeveen.

Iedereen is van harte welkom om Bart Veuger uit te zwaaien. Wel moet u zich van tevoren aanmelden. Dat kan tot en met maandag 18 augustus telefonisch via nummer 267275 of per e-mail
welzijn.zuid.oost@welzijnswerk-hoogeveen.nl.

Veuger is tien jaar wijkbeheerder geweest in Wolfsbos/Zuid. Hij is per 1 augustus vertrokken naar de wijk Krakeel. Tijdens de receptie kunt u ook kennismaken met de nieuwe wijkbeheerder, Jan Fluit.

3VO land donderdag met helikopter in Noordscheschut

Afgelopen maandag zijn de scholen in het Noorden weer begonnen. Reden voor de Verenigde Verkeer Veiligheid Organisatie 3VO om aandacht te vragen voor de verkeersveiligheid van kinderen die op weg zijn van en naar school. 3VO gaat daarom op donderdag 14 augustus met een helikopter langs enkele Drentse scholen. De helikoptervlucht begint in Rolde en eindigt in Nijensleek. Het bezoek duurt ongeveer 20 minuten per school. Tijdens het bezoek mogen twee personen een korte rondlucht maken boven de omgeving van de school.

In de gemeente Hoogeveen vliegt de helikopter naar Noordscheschut. De helikopter land om 8.55 uur bij De Regenboog aan de Jan Naardingweg.

Snoeproute moet scholieren op rechte zwerfafvalpad brengen In acht gemeenten in Drenthe, waaronder Hoogeveen, begint maandag 18 augustus het project 'Snoeproute Drenthe'. Het project loopt tot en met vrijdag 10 oktober en richt zich op scholieren die langs de fietsroutes van huis naar school en vice versa veelvuldig verpakkingen van consumpties in de berm gooien. Vandaar de naam snoeproute. Hoogeveen doet mee met twee snoeproutes. Deze routes zijn:
* Schutstraat (vanaf MacDonalds)-Zuidwoldigerweg-Hoogeveense weg (tot gemeentegrens De Wolden).

* Mr.Cramerweg (vanaf Valkenlaan)-Hollandscheveldse Opgaande-kruising Het Hoekje/Riegshoogtendijk.

Twee fasen

Het project bestaat uit twee fasen. De eerste fase van de campagne maakt de leerlingen, door middel van onder meer posters, merktekens op fiets- en voetpaden attent op hun gedrag. De tweede fase waarschuwt ervoor dat er vanaf heden daadwerkelijk beboet wordt bij overtredingen.

De fase waarin bekeurd wordt, loopt van 15 september tot en met 10 oktober. De boete voor het weggooien van afval bedraagt 46.

Naast voorlichten en bekeuren bestaat de campagne onder andere uit extra schoonmaakacties en het tijdig legen van de afvalbakken door de gemeente.

Project op school

De middelbare scholen zijn ook gevraagd om actief aandacht te besteden aan zwerfafval. Hiervoor heeft de gemeente een aantal zwerfafvalboxen van de stichting Nederland Schoon gratis ter beschikking gesteld. De leerlingen worden goed voorgelicht over de problemen rondom zwerfafval en zullen actief bezig gaan met dit onderwerp.

Voor meer informatie, zie www.nederlandschoon.nl of bel met Rene van der Kooij van de gemeente, telefoon 0528- 291671

Hoe lang zwerft afval in het milieu

Zwerfafval is de grootste bron van ergernis voor Nederlanders. En het is slecht voor het milieu. Het blijft er soms vele jaren in rondzwerven. Hieronder ziet u een opsomming van een aantal soorten afval en hoelang het duurt voordat het is vergaan. En sommige stoffen blijven eeuwig rondzwerven.

Appelklokhuis

Ongeveer 14 dagen

Banaan of sinaasappelschil

1 tot 3 jaar afhankelijk van het weer

Blikje van fris of sportdrank

Staalgedeelte 1,5 jaar. Het aluminium deel (deksel) blijft bijna eeuwig merkbaar.

Kartonnen drankbeker

Minstens een half jaar. Als er nog een coating op zit (een soort plastic laagje) duurt het nog langer

Kauwgom

20 tot 25 jaar

Krant

Variërend van een paar dagen tot een half jaar

Petfles van polyester bijvoorbeeld frisdrankflesjes

Op schaduwrijke plekken 10 jaar, op zonnige plekken 5 jaar. Daarna valt het uiteen in koolstof (C), waterstof (H) en zuurstof (O )

Polystyreen, bijvoorbeeld koffiebekers, patatbakjes, piepschuim

Eeuwig

PVC

Variërend van 5 tot 10 jaar. Uiteindelijk ontleedt het in o.a. chloor (Cl), hetgeen slecht is voor het milieu.

Dun natuurrubber, zoals ballonnen e.d.

Ongeveer een jaar

Sigarettenpeuken

2 jaar

Inwoners Nieuwlande vanaf 26 augustus op pad met enquêtes

In Nieuwlande gaan inwoners elkaar vanaf 26 augustus interviewen. Op deze bijzondere manier inventariseert de gemeente de knelpunten en problemen in het dorp. Voor het afnemen van de vragenlijsten is de gemeente op zoek naar mensen in Nieuwlande die mededorpsbewoners willen interviewen. Vindt u het leuk om mededorpsbewoners te interviewen, dan kunt u zich tot 22 augustus aanmelden bij Jan Giethoorn, telefoon: 0528- 351960. Maandag 25 augustus is er een instructieavond voor de interviewers in dorpshuis 't Dwarsgat.

Nieuwlande telt 520 huishoudens. Het is de bedoeling dat elke interviewer 10 huishoudens enquêteert. De interviews duren tot 26 september. De uitkomsten worden op een bewonersavond in november gepresenteerd.

Oefening militairen

Woensdag 20 augustus start het Bataljon Luchtmobiel van de koninklijke landmacht met een oefening pleisterplaats in de gemeente Hoogeveen. De oefening begint om 7.00 uur en duurt tot en met donderdag 21 augustus 19.00 uur. Tijdens de oefening maken de militairen geen gebruik van losse munitie en /of andere vuurstellingsmiddelen. De militairen stellen zich op langs de voor openbaar verkeer openstaande wegen. Er wordt zoveel mogelijk gedaan om het verkeer minimaal te hinderen. In principe wordt de bebouwde kom gemeden. Als er ondanks de voorzorgsmaatregelen schade ontstaat door de oefening dan kunt u dit melden aan:
Aanvragen categoriale bijstand schoolgaande kinderen

De scholen zijn weer begonnen ...

De dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid maakt het u deze maand makkelijk bijstand in de kosten van schoolgaande kinderen aan te vragen. Als u hier, volgens onze gegevens, voor in aanmerking komt, krijgt u een brief met aanvraagformulier thuisgestuurd. Vult u het formulier in en stuurt u het terug dan ontvangt u de bijdrage zo snel mogelijk op uw rekening. Ontvangt u geen brief, maar voldoet u toch aan de onderstaande voorwaarden dan kunt u uw aanvraag indienen bij de Balie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Onze medewerkers helpen u graag.

Regeling

De regeling schoolgaande kinderen geldt voor alle inwoners van de gemeente Hoogeveen met een minimum-inkomen tot 110% van de bijstandsnorm en schoolgaande kinderen tussen de 12 en 18 jaar heeft. Voor een-ouder gezinnen betekent dit een inkomen tot 1075,22 en voor gehuwden of samenwonenden een inkomen tot 1194,69. Deze bedragen zijn exclusief vakantiegeld.

De bijdrage uit de regeling schoolgaande kinderen is 114,- per kind per jaar.

Vragen

Heeft u vragen, dan kunt u telefonisch contact opnemen met één van onze medewerkers, telefoon (0528) 291485. Ook kunt u van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 12.15 en woensdag tot 17.00 langskomen bij de balie van de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Onze medewerkers zijn graag bereid u te informeren. Voor meer informatie kunt u eveneens onze website bezoeken. Ga naar
www.hoogeveen.nl/gemeente en klik op Werk & Inkomen.

Kadernota Volksgezondheidsbeleid

Gemeenten hebben een belangrijke taak in de openbare gezondheidszorg. Het gaat hierbij vooral om het voorkomen van ziekten en de bescherming en bevordering van de gezondheid van de gehele bevolking of groepen binnen de bevolking. Hiervoor financiert de gemeente direct of indirect instellingen zoals de Gemeentelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD), de ambulante verslavingszorg (CAD), het algemeen maatschappelijk werk (SWW), Icare Ouder- en Kindzorg en het indicatieorgaan (RIO) . Door een wetswijziging moeten gemeenten om de vier jaar een nota volksgezondheid opstellen. Dit moet voor het eerst in 2003.

Gezamenlijke nota

De vier gemeenten in Zuidwest Drenthe (Hoogeveen, Meppel, Westerveld en De Wolden) hebben gekozen voor een gezamenlijke nota. Het betreft een kadernota over de grote lijnen van het gemeentelijk volksgezondheidsbeleid. De nota is vooral gericht op het voorkomen van gezondheidsproblemen. In de nota maken de gemeenten zich sterk voor het terugdringen van ongezonde leefgewoontes, zoals roken en ongezond eten. Daarnaast is het een uitdaging om de problemen tijdig te herkennen en te bestrijden.

De kadernota "Lokaal Volksgezondheidsbeleid" kunt u tot en met 12 september inzien bij het Voorlichtingscentrum van de gemeente (Raadhuis) U kunt vóór 15 september uw mening over de nota mondeling of schriftelijk inbrengen. Hiervoor kunt u terecht bij de beleidsmedewerker volksgezondheid: de heer A. Overgoor, Postbus 20.000, 7900 PA Hoogeveen, telefoon: 291467

Aanvraag vrijstelling artikel 19, lid 1 WRO t.b.v. Glasexpertisecentrum Burgemeester en wethouders van de gemeente Hoogeveen maken bekend dat een aanvraag om vrijstelling op grond van artikel 19, lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voor het perceel:

Hoogeveen,

* Brinkstraat 5, terrein Glasmuseum

vanaf 14 augustus 2003 gedurende 4 weken ter inzage ligt bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen.

De gevraagde vrijstelling beoogt de realisatie van een Glasexpertisecentrum mogelijk te maken, waarbij naast de huidige museale activiteiten eveneens ruimte ontstaat voor ambachtelijke bedrijvigheid. Hiertoe zal de bebouwingsgrens van het geldende bestemmingsplan met 5 meter naar het zuiden worden verschoven. Tevens wordt vrijstelling verleend van het bebouwingspercentage.

Tijdens de inzagetermijn kunt u schriftelijk uw zienswijze over de aanvraag aan Burgemeester en Wethouders kenbaar maken. Het adres is Postbus 20000, 7900 PA Hoogeveen.

Bouw- en sloopaanvragen

Lichte bouwaanvraag

* Wachtmeester E., uitbreiden en verbouwen woning, Merwede 38
* Sar van der W.C., uitbreiden van opslagruimte, Alteveer 80
* Bakker E., plaatsen van een woonwagen, Stephensonstraat 139
* Veninga H., bouwen van een trainingshal, Hoofdweg 7, Stuifzand

Reguliere bouwaanvraag fase II

* Vereniging voor Protestants Christelijk Onderwijs, uitbreiden van een onderwijsgebouw, Schweitzerstraat 21

Sloopaanvraag

* Hanze Vastgoedfonds b.v., gedeeltelijk slopen van gevels en luifels van een supermarkt, De Wielewaal

* Domesta Woonstichting, gedeeltelijk veranderen van de begane grond, De Waring 54

* Uittenbogaard W., uitbreiden van een woning, De Wulp 60
* Harens G., uitbreiden van een woning, Wolfsbosstraat 46
* Lankhorst J.A., uitbreiden van een woning, De Wulp 72
* Belt van de J., uitbreiden van een woning, De Wulp 74
* Gemeente Hoogeveen (OSW/Bouwkunde), uitbreiden van een onderwijsgebouw, Booyenverlaat 11

* Booij A., verbouwen van een woning, Marten Kuilerweg 24, Hollandscheveld

Reguliere bouwvergunning met instandhoudingtermijn
* Booij A., tijdelijk plaatsen van een stacaravan, Marten Kuilerweg 24, Hollandscheveld

Sloopvergunningen

* Achteren van J., slopen van een garage/berging, Noorderweg 34
* Wemmenhove J., slopen van een woning, kantoor en garage, Schutstraat 89
Toepassing vrijstelling artikel 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen hebben het voornemen om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van de bestemmingsplannen Trasselt 2^e uitwerking en Zuid ten behoeve van de volgende bouwaanvragen:

* J.H. van Eck-Wagenaar, voor het bouwen van een serre en het plaatsen van een dakkapel op de woning De Welhaak 13 te Hoogeveen;
* X. Zhang, voor het uitbreiden van een restaurant op het perceel Alteveerstraat 123 te Hoogeveen.

De bouwaanvragen liggen met ingang van 14 augustus 2003 gedurende vier weken voor een iedereen inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen. Gedurende deze termijn kunt u schriftelijk uw zienswijze omtrent de aanvragen bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.

toepassing van een vrijstellingsbepaling van het van toepassing zijnde bestemmingsplan Trasselt 2^e uitwerking vrijstelling te verlenen aan:
* Bouwbedrijf Fieko, voor het plaatsen van een kap op de garage van de woning De Garve 14 te Hoogeveen.

Het bouwplan ligt met ingang van 14 augustus 2003 gedurende vier weken voor iedereen ter inzage bij de centrale balie van sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen. Gedurende deze termijn kunt u, bij Burgemeester en Wethouders, vrijstelling van het van toepassing zijnde bestemmingsplan, ten behoeve van de uitvoering van dit bouwplan.