AutoRai

12-8-2003

Nissan in merkentop-100 van BusinessWeek

De marktwaarde van Nissan zit enorm in de lift. Voor het eerst staat Nissan in de top-100 van s werelds waardevolste merken. Een lijst waarop ook steevast klinkende namen als Coca Cola, Microsoft en IBM voorkomen. De top-100 is samengesteld op basis van een onderzoek dat het Amerikaanse tijdschrift BusinessWeek jaarlijks houdt.

Nissan is met stip binnengekomen op plaats 89 doordat de merknaam een waarde van 2,5 miljard euro vertegenwoordigt. De samenstellers van de lijst roemen het doortimmerde management bij de autofabrikant en voorzien een verdere stijging van de reputatie door goed in de smaak vallende nieuwe modellen.

De top-100 is het resultaat van een uitgebreid onderzoek naar de mate waarin een merk bijdraagt aan de verkoop van producten. Om dat te bepalen kijken de onderzoekers naar verschillende factoren, zoals marktpositie, stabiliteit en het vermogen om geografische en culturele verschillen te overbruggen.

Verder moeten bedrijven, om voor een top-100-notering in aanmerking te komen, ten minste aan de volgende criteria voldoen:


* de waarde van het merk moet hoger zijn dan 1 miljard euro;
* het bedrijf moet wereldwijd actief zijn, waarbij op zijn minst een derde van de totale verkopen buiten het eigen thuisland behaald moet zijn en dan met name dankzij distributie in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië;

* de markt- en financiële gegevens moeten openbaar zijn.

De waardestijging van de merknaam loopt in de pas met de financiële groei die Nissan momenteel doormaakt. Deze vloeit voort uit een grootscheepse omwenteling in de organisatie en het uitbrengen van een reeks nieuwe modellen. In de afgelopen drie jaar zijn dat er wereldwijd maar liefst 21 geweest en er staan er nog meer op de rol. In Europa zijn met name de Primera, de nieuwe Micra en de X-TRAIL de toonaangevende smaakmakers van de vernieuwing bij Nissan.

De top-100 van de waardevolste merken is in de BusinessWeek-uitgave van 4 augustus gepubliceerd.