Persbericht 03/109
11 augustus 2003
Nr. 03/109
Experimenten mogelijk in taakverdeling tussen gemeenten en Centra
voor Werk en Inkomen
Gemeenten en de Centra voor Werk en Inkomen (CWI) kunnen in de
toekomst onder voorwaarden afwijken van de taakverdeling zoals die
wettelijk is voorgeschreven. De instellingen kunnen op lokaal niveau
experimenten uitvoeren om hun werkproces zo efficiënt mogelijk vorm te
geven. Als de doelstelling 'werk boven inkomen' voorop blijft staan,
mag regelgeving volgens staatssecretaris Rutte van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid geen keurslijf vormen. Bij de experimenten kunnen het
CWI en de gemeente taken van elkaar overnemen: zo zou het CWI de
vaststelling hoeveel hulp iemand nodig heeft om aan het werk te komen,
kunnen overlaten aan gemeenten.
Dit staat in antwoorden van Rutte op schriftelijke vragen van de
Tweede Kamer over het Wetsvoorstel werk en bijstand en in een
wijziging van het Wetsvoorstel invoeringswet werk en bijstand. Deze
stukken zijn met een aantal begeleidende stukken naar de Tweede Kamer
gestuurd. Met het Wetsvoorstel werk en bijstand wil Rutte gemeenten
meer vrijheid geven en hen stimuleren om bijstandsgerechtigden aan het
werk te helpen. Gemeenten krijgen de beschikking over twee budgetten:
een budget waarmee ze de bijstandsuitkeringen betalen en een budget
waarmee ze bijstandgerechtigden aan het werk helpen
(reïntegratiebudget). De Tweede Kamer moet het Wetsvoorstel werk en
bijstand nog behandelen; de planning is dat het wetsvoorstel per 1
januari 2004 in werking treedt.
Het CWI helpt werkzoekenden aan het werk. Als dat niet direct gaat,
adviseert het CWI over hoeveel hulp ze nodig hebben om aan de slag te
komen en of ze in aanmerking komen voor een uitkering. Ze worden
vervolgens verder geholpen door de gemeente of het
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV).
Eén van de voorwaarden bij de experimenten is dat het CWI gedeeltelijk
betrokken blijft bij de advisering over de vraag of een persoon in
aanmerking komt voor een uitkering en/of hulp nodig heeft bij het
zoeken naar werk. Het CWI voert in alle gevallen het eerste gesprek
met de klant. De experimenten moeten plaatsvinden in een CWI of
bedrijfsverzamelgebouw (waar ook de gemeente is vertegenwoordigd),
zodat de klant op één plek wordt geholpen. Alle betrokken partijen
moeten het eens zijn over het experiment. Onder dezelfde voorwaarden
zijn ook experimenten mogelijk in de taakverdeling tussen
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen en CWI.
Verder staat in de antwoorden van Rutte dat gemeenten flexibeler mogen
omgaan met hun reïntegratiebudget. Ze mogen een kwart van hun budget
naar het volgende jaar overhevelen. Zo kunnen gemeenten gemakkelijker
contracten sluiten met reïntegratiebedrijven, waarin pas aan het eind
van het reïntegratietraject wordt afgerekend op basis van resultaten.
Gemeenten hoeven 20 procent van het reïntegratiebudget niet uit te
besteden bij marktpartijen. Dat deel van het geld kunnen ze gebruiken
om mensen met behulp van hun eigen reïntegratie-instellingen aan het
werk te helpen. De rest wordt bij marktpartijen aanbesteed.
Gemeenten krijgen langer de tijd om bepaalde onderdelen van de nieuwe
Wet werk en bijstand in te voeren. Het gaat daarbij vooral om rechten
en plichten van de klant. Zo krijgen gemeenten tot uiterlijk 1 januari
2005 om hun eigen sanctiebeleid uit te werken. De oude regels blijven
van kracht zolang dat nog niet is gebeurd.
---
De volgende Officiële publicatie(s) zijn gerelateerd aan
bovenstaande persbericht:
PDF publicatie Aanbiedingsbrief van staatssecretaris Rutte bij de nota
naar aanleiding van het Verslag Wet werk en bijstand en de nota naar
aanleiding van het Verslag Invoeringswet werk en bijstand
PDF publicatie Bijlage 1: Nota naar aanleiding van het Verslag Wet
werk en bijstand
PDF publicatie Bijlage 2: Vervolg Nota naar aanleiding van het Verslag
Wet werk en bijstand
PDF publicatie Bijlage 3: concept besluiten WWB, Bbz, financiering
IOAW, IOAZ voor het jaar 2004 en concept aanpassings AMvB
PDF publicatie Bijlage 4: Rapport APE `Een nieuw verdeelmodel voor de
Wet werk en bijstand`
2003
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid