Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Persbericht 03/109


11 augustus 2003

Nr. 03/109

Experimenten mogelijk in taakverdeling tussen gemeenten en Centra voor Werk en Inkomen

Gemeenten en de Centra voor Werk en Inkomen (CWI) kunnen in de toekomst onder voorwaarden afwijken van de taakverdeling zoals die wettelijk is voorgeschreven. De instellingen kunnen op lokaal niveau experimenten uitvoeren om hun werkproces zo efficiënt mogelijk vorm te geven. Als de doelstelling 'werk boven inkomen' voorop blijft staan, mag regelgeving volgens staatssecretaris Rutte van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geen keurslijf vormen. Bij de experimenten kunnen het CWI en de gemeente taken van elkaar overnemen: zo zou het CWI de vaststelling hoeveel hulp iemand nodig heeft om aan het werk te komen, kunnen overlaten aan gemeenten.

Dit staat in antwoorden van Rutte op schriftelijke vragen van de Tweede Kamer over het Wetsvoorstel werk en bijstand en in een wijziging van het Wetsvoorstel invoeringswet werk en bijstand. Deze stukken zijn met een aantal begeleidende stukken naar de Tweede Kamer gestuurd. Met het Wetsvoorstel werk en bijstand wil Rutte gemeenten meer vrijheid geven en hen stimuleren om bijstandsgerechtigden aan het werk te helpen. Gemeenten krijgen de beschikking over twee budgetten: een budget waarmee ze de bijstandsuitkeringen betalen en een budget waarmee ze bijstandgerechtigden aan het werk helpen (reïntegratiebudget). De Tweede Kamer moet het Wetsvoorstel werk en bijstand nog behandelen; de planning is dat het wetsvoorstel per 1 januari 2004 in werking treedt.

Het CWI helpt werkzoekenden aan het werk. Als dat niet direct gaat, adviseert het CWI over hoeveel hulp ze nodig hebben om aan de slag te komen en of ze in aanmerking komen voor een uitkering. Ze worden vervolgens verder geholpen door de gemeente of het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV).

Eén van de voorwaarden bij de experimenten is dat het CWI gedeeltelijk betrokken blijft bij de advisering over de vraag of een persoon in aanmerking komt voor een uitkering en/of hulp nodig heeft bij het zoeken naar werk. Het CWI voert in alle gevallen het eerste gesprek met de klant. De experimenten moeten plaatsvinden in een CWI of bedrijfsverzamelgebouw (waar ook de gemeente is vertegenwoordigd), zodat de klant op één plek wordt geholpen. Alle betrokken partijen moeten het eens zijn over het experiment. Onder dezelfde voorwaarden zijn ook experimenten mogelijk in de taakverdeling tussen Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen en CWI.

Verder staat in de antwoorden van Rutte dat gemeenten flexibeler mogen omgaan met hun reïntegratiebudget. Ze mogen een kwart van hun budget naar het volgende jaar overhevelen. Zo kunnen gemeenten gemakkelijker contracten sluiten met reïntegratiebedrijven, waarin pas aan het eind van het reïntegratietraject wordt afgerekend op basis van resultaten.

Gemeenten hoeven 20 procent van het reïntegratiebudget niet uit te besteden bij marktpartijen. Dat deel van het geld kunnen ze gebruiken om mensen met behulp van hun eigen reïntegratie-instellingen aan het werk te helpen. De rest wordt bij marktpartijen aanbesteed.

Gemeenten krijgen langer de tijd om bepaalde onderdelen van de nieuwe Wet werk en bijstand in te voeren. Het gaat daarbij vooral om rechten en plichten van de klant. Zo krijgen gemeenten tot uiterlijk 1 januari 2005 om hun eigen sanctiebeleid uit te werken. De oude regels blijven van kracht zolang dat nog niet is gebeurd.


---

De volgende Officiële publicatie(s) zijn gerelateerd aan bovenstaande persbericht:
PDF publicatie Aanbiedingsbrief van staatssecretaris Rutte bij de nota naar aanleiding van het Verslag Wet werk en bijstand en de nota naar aanleiding van het Verslag Invoeringswet werk en bijstand PDF publicatie Bijlage 1: Nota naar aanleiding van het Verslag Wet werk en bijstand
PDF publicatie Bijlage 2: Vervolg Nota naar aanleiding van het Verslag Wet werk en bijstand
PDF publicatie Bijlage 3: concept besluiten WWB, Bbz, financiering IOAW, IOAZ voor het jaar 2004 en concept aanpassings AMvB PDF publicatie Bijlage 4: Rapport APE `Een nieuw verdeelmodel voor de Wet werk en bijstand`
2003