11-8-2003
911-Jubileummodel voor 40e verjaardag
De Porsche 911 wordt 40 jaar jong. Porsche viert deze verjaardag met
een tot 1.963 stuks gelimiteerd jubileummodel van de 911, dat vanaf
oktober in Nederland bij de officiële Porsche-dealers zal staan. De
Nederlandse basisprijs bedraagt 135.911,- incl. BTW en BPM.
Deze unieke sportwagen zal in september zijn wereldpremière beleven op
de Internationale Automobilausstellung (IAA) te Frankfurt. Het
speciale 911-model 40 Jaar 911 markeert een hoogtepunt van de actuele
996-serie, zoals het model intern en door Porsche-kenners wordt
genoemd. Dit model is bijzonder sportief afgestemd en hoogwaardig
uitgerust. De basis voor deze limited edition is de 911 Carrera met
achterwielaandrijving. Het 911-jubileummodel wordt uitsluitend
aangeboden in GT-zilvermetallic een kleur die tot nu toe was
voorbehouden aan de 612 pk sterke supersportwagen Carrera GT.
Aan het jubileummodel is te zien hoe goed de 911 bij zijn 40e
verjaardag nog in vorm is. Optische kenmerken zijn de van de 911 Turbo
overgenomen luchtinlaten in de neus. De luchtinlaatroosters aan beide
zijden zijn uitgevoerd in carrosseriekleur. Dorpelverbreders links en
rechts, alsmede met kogeltjes straalgepolijste 18-inch Carrera-velgen,
en hoogglanzende eindpijpen van het uitlaatsysteem zorgen voor een
karakteristieke uitstraling tot in de kleinste details. Een schuifdak
en Bi-Xenon-koplampen met dynamische lichthoogteregeling en
koplampsproeiers ronden de exterieur-uitvoering af. Het 911-embleem op
de motorkap is uitgevoerd in aluminium.
Het vermogen van de 3,6-liter boxermotor bedraagt 345 pk (254 kW). De
vermogenstoename van 25 pk ten opzichte van de standaard 911 is vooral
in het bovenste toerengebied merkbaar; een aspect dat de zeer sportief
ingestelde 911-rijder zal weten te waarderen. Een directere
gaspedaal-overbrenging zorgt voor een spontaner aanspreekgedrag.
Dankzij deze modificaties is de 40 Jaar 911 bij de acceleratie van
0-200 km/h met 16,5 seconden een seconde sneller geworden. De
topsnelheid bedraagt 290 km/h, hetgeen een verbetering met 5 km/h
betekent. Nog meer sportiviteit en een directere rijbeleving de
jubileum-911 ligt 10 millimeter lager dan het standaardmodel zijn te
danken aan een straffer onderstel.
Een extra mechanische achteras-dwarssper (sperwerking 22 procent bij
aandrijving, 27 procent bij uitrollen/remmen) zorgt voor een nog
betere tractie van de aangedreven achterwielen en daarmee voor een
optimaal acceleratiepotentieel. Eveneens standaard is de elektronische
stabiliteitscontrole PSM (Porsche Stability Management). Het interieur
is uitgevoerd in bijzonder soepel, donkergrijs natuurleder.
Sportstoelen met tweetraps stoelverwarming zijn vanzelfsprekend. De
middenconsole, de achterzijde van de rugleuningen van de sportstoelen,
de lijsten op het dashboard en de zijpaneeltjes van de handremhendel
zijn uitgevoerd in GT-zilvermetallic. Met details, zoals bijvoorbeeld
de in aluminium-optiek gelakte instrumentringen, alsmede een
genummerde 40 Jahre 911-plaquette op de middenconsole, is het
interieur verder passend afgewerkt. Voor een goede sound zorgt het
Porsche-klankpakket, dat is gecombineerd met een radio-CD-speler (CDR
23).
AutoRai