AutoRai

11-8-2003

Historische Wanderer racewagens herleven

Audi Tradition, de afdeling van Audi AG die het cultureel erfgoed van de merken Audi, DKW, Horch en Wanderer in leven houdt, heeft onlangs in het Duitse Zwönitz drie nauwkeurig nagebouwde exemplaren van de Wanderer Stromlinie Spezial in ontvangst genomen.

Deze succesvolle racewagens namen in 1938 en 1939 deel aan de uiterst zware langeafstandsrace Luik-Rome-Luik en kregen in het tweede jaar de constructeurstitel. Na de races zijn de autos verkocht en spoorloos verdwenen. De toonaangevende automobielrestaurateur Werner Zinke heeft aan de hand van originele specificaties en fotos de sportroadsters 65 jaar na dato weer tot leven gewekt. Twee van de drie autos worden in de collectie van Audi Tradition opgenomen, het derde exemplaar is bestemd voor de Belgische Audi importeur DIeteren. Het is het grootste restauratieproject van Audi Tradition sinds de nabouw van de Auto Union Silberpfeil Typ C.

Luik-Rome-Luik
De langeafstandsrace Luik-Rome-Luik gold al direct na de eerste editie in 1931 als de zwaarste internationale non-stop duurzaamheidswedstrijd. Tijdens de Koningin van alle Rallys, zoals de beproeving ook wel werd genoemd, mocht alleen worden gestopt om te tanken. De teams, die op de vaak slechte wegen gemiddeld minstens 50 kilometer per uur moesten afleggen, zaten tijdens de race door de Ardennen, Alpen, Apennijnen en weer terug meer dan 100 uur onafgebroken achter het stuur. Die slijtageslag voor mens en materiaal eiste zijn tol. In 1938 zag slechts eenderde van alle deelnemers de eindstreep, terwijl in 1939 precies 21 van de 51 teams de finish haalden. Daaronder waren de drie Wanderers Stromlinie Spezial; de equipes Momberger/Weidauer en Müller/Menz eindigden met evenveel punten op de vierde plaats en de derde Wanderer, bestuurd door Trägner/Fritzsching, behaalde plaats twaalf. Door de prestaties won Auto Union de belangrijkste titel: die van beste constructeur. In het jaar daarvoor greep het duo Krämer/Münzert net naast de overwinning; 30 kilometer voor de finish viel de Wanderer in leidende positie uit door een kleine beschadiging aan de nokkenas.

Wanderer Stromlinie Spezial
De 900 kilo wegende aluminium roadsters haalden dankzij een 70 pk sterke zescilinder motor een topsnelheid van 160 km/h. De tweeliter krachtbron met drievoudige carburateur werd begin jaren 30 door Ferdinand Porsche in opdracht van Wanderer ontwikkeld. Voor restaurateur Werner Zinke, die de prachtige automobielen in twee jaar tijd volledig reconstrueerde, betekende dit project tot nu toe de grootste uitdaging in zijn carrière. Zinke: Op de wielbasis en de spoorbreedte na had ik geen betrouwbare gegevens. De meeste informatie heb ik uit historische fotos moeten halen. Op basis van computerberekeningen werd van ijzerdraad een frame gemaakt en vervolgens een houten model. De carrosserie werd op lederen zakken geklopt en met behulp van een Engelse rol gladgemaakt. Zinke is uiterst tevreden over het resultaat: De eerste proefritten verliepen beter dan ik had durven hopen. Het is jammer dat deze prototypes vanwege de Tweede Wereldoorlog nooit hebben kunnen uitgroeien tot de sportwagens van Auto Union. Audi Tradition is van plan om op de middellange termijn de beide eigen replicas bij een select aantal historische race-evenementen in te zetten. Op de lange termijn zal één exemplaar in het Audi museum mobile in Ingolstadt worden ondergebracht. Thomas Frank, algemeen directeur van Audi Tradition: De succesvolle wederopbouw van deze Wanderer Stromlinie autos betekent een mijlpaal in onze activiteiten om de Audi-historie levend te houden. Aardig is bovendien dat de autos die destijds in Sachsen werden gebouwd, ook nu weer daar het levenslicht zien. We hebben één van de kleurrijkste bladzijden uit de geschiedenis van onze onderneming opnieuw opengeslagen.

Audi museum mobile
Het beeldmerk van Audi met de vier ringen staat symbool voor de merken Audi, DKW, Horch en Wanderer, die destijds zijn ondergebracht in Auto Union. Auto Union en NSU, die in 1969 fuseerden, hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de auto. Uit Audi NSU Auto Union AG ontstond in 1985 Audi AG. Het bedrijfsonderdeel Audi Tradition zorgt samen met de onderdelen Auto Union GmbH en NSU GmbH voor de instandhouding en presentatie van het omvangrijke en wijd vertakte erfgoed van Audi. Het Audi museum mobile in het Audi Forum Ingolstadt is geopend van maandag tot zondag van 9.00 uur tot 18.00 uur.