11-8-2003
Historische Wanderer racewagens herleven
Audi Tradition, de afdeling van Audi AG die het cultureel erfgoed van
de merken Audi, DKW, Horch en Wanderer in leven houdt, heeft onlangs
in het Duitse Zwönitz drie nauwkeurig nagebouwde exemplaren van de
Wanderer Stromlinie Spezial in ontvangst genomen.
Deze succesvolle racewagens namen in 1938 en 1939 deel aan de uiterst
zware langeafstandsrace Luik-Rome-Luik en kregen in het tweede jaar de
constructeurstitel. Na de races zijn de autos verkocht en spoorloos
verdwenen. De toonaangevende automobielrestaurateur Werner Zinke heeft
aan de hand van originele specificaties en fotos de sportroadsters 65
jaar na dato weer tot leven gewekt. Twee van de drie autos worden in
de collectie van Audi Tradition opgenomen, het derde exemplaar is
bestemd voor de Belgische Audi importeur DIeteren. Het is het grootste
restauratieproject van Audi Tradition sinds de nabouw van de Auto
Union Silberpfeil Typ C.
Luik-Rome-Luik
De langeafstandsrace Luik-Rome-Luik gold al direct na de eerste editie
in 1931 als de zwaarste internationale non-stop
duurzaamheidswedstrijd. Tijdens de Koningin van alle Rallys, zoals de
beproeving ook wel werd genoemd, mocht alleen worden gestopt om te
tanken. De teams, die op de vaak slechte wegen gemiddeld minstens 50
kilometer per uur moesten afleggen, zaten tijdens de race door de
Ardennen, Alpen, Apennijnen en weer terug meer dan 100 uur
onafgebroken achter het stuur. Die slijtageslag voor mens en materiaal
eiste zijn tol. In 1938 zag slechts eenderde van alle deelnemers de
eindstreep, terwijl in 1939 precies 21 van de 51 teams de finish
haalden. Daaronder waren de drie Wanderers Stromlinie Spezial; de
equipes Momberger/Weidauer en Müller/Menz eindigden met evenveel
punten op de vierde plaats en de derde Wanderer, bestuurd door
Trägner/Fritzsching, behaalde plaats twaalf. Door de prestaties won
Auto Union de belangrijkste titel: die van beste constructeur. In het
jaar daarvoor greep het duo Krämer/Münzert net naast de overwinning;
30 kilometer voor de finish viel de Wanderer in leidende positie uit
door een kleine beschadiging aan de nokkenas.
Wanderer Stromlinie Spezial
De 900 kilo wegende aluminium roadsters haalden dankzij een 70 pk
sterke zescilinder motor een topsnelheid van 160 km/h. De tweeliter
krachtbron met drievoudige carburateur werd begin jaren 30 door
Ferdinand Porsche in opdracht van Wanderer ontwikkeld. Voor
restaurateur Werner Zinke, die de prachtige automobielen in twee jaar
tijd volledig reconstrueerde, betekende dit project tot nu toe de
grootste uitdaging in zijn carrière. Zinke: Op de wielbasis en de
spoorbreedte na had ik geen betrouwbare gegevens. De meeste informatie
heb ik uit historische fotos moeten halen. Op basis van
computerberekeningen werd van ijzerdraad een frame gemaakt en
vervolgens een houten model. De carrosserie werd op lederen zakken
geklopt en met behulp van een Engelse rol gladgemaakt. Zinke is
uiterst tevreden over het resultaat: De eerste proefritten verliepen
beter dan ik had durven hopen. Het is jammer dat deze prototypes
vanwege de Tweede Wereldoorlog nooit hebben kunnen uitgroeien tot de
sportwagens van Auto Union. Audi Tradition is van plan om op de
middellange termijn de beide eigen replicas bij een select aantal
historische race-evenementen in te zetten. Op de lange termijn zal één
exemplaar in het Audi museum mobile in Ingolstadt worden
ondergebracht. Thomas Frank, algemeen directeur van Audi Tradition: De
succesvolle wederopbouw van deze Wanderer Stromlinie autos betekent
een mijlpaal in onze activiteiten om de Audi-historie levend te
houden. Aardig is bovendien dat de autos die destijds in Sachsen
werden gebouwd, ook nu weer daar het levenslicht zien. We hebben één
van de kleurrijkste bladzijden uit de geschiedenis van onze
onderneming opnieuw opengeslagen.
Audi museum mobile
Het beeldmerk van Audi met de vier ringen staat symbool voor de merken
Audi, DKW, Horch en Wanderer, die destijds zijn ondergebracht in Auto
Union. Auto Union en NSU, die in 1969 fuseerden, hebben een
belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de auto. Uit
Audi NSU Auto Union AG ontstond in 1985 Audi AG. Het bedrijfsonderdeel
Audi Tradition zorgt samen met de onderdelen Auto Union GmbH en NSU
GmbH voor de instandhouding en presentatie van het omvangrijke en wijd
vertakte erfgoed van Audi. Het Audi museum mobile in het Audi Forum
Ingolstadt is geopend van maandag tot zondag van 9.00 uur tot 18.00
uur.
AutoRai