Gemeente Amsterdam

De Sixties en het Stedelijk
Revolution in the Air
11 augustus 2003 - Johanneke Helmers
Het Stedelijk Museum biedt tot het eind van het jaar een interdisciplinaire presentatie met veel aandacht voor design, meubels, elektrische apparaten, drukwerk en affiches, sieraden en mode. Centraal staat de popcultuur en de opkomst van de moderne jongerencultuur uit de periode 1965-1975.

Kien Holz Beanery 1965

Met Revolution in the Air gaat het tweede deel van de collectiepresentatie waarmee het museum zijn deuren sluit van start. De tentoonstelling is tegelijkertijd een staalkaart van de rijke en brede collecties van het Stedelijk Museum.

Place to be

In de jaren van experiment, geestverruiming, hippies en studentenrevoltes ontwikkelde het Stedelijk zich als place to be. De veelzijdige verzameling getuigt van die glorieuze jaren. Maar ook het drukwerk van het museum zelf is te zien. En de indrukwekkende verzameling affiches die betrekking hebben op de talloze protestbewegingen mogen niet ontbreken. De presentatie laat ook zien hoe experiment en engagement opgang maakten naast een meer traditionele vormgeving.

Keramiek, sieraden en fotografie

Een aparte ervaring van de periode vormen de zalen met typische jaren zestig keramiek en met textiele sculpturen.
Ook uit de vermaarde sieradencollectie die precies in dit tijdvak is ontstaan, is rijkelijk geput. De moderne mens van de jaren zestig was immers juist herkenbaar aan zijn strakke aluminium armband of broche. Een aantal kabinetten is specifiek voor de fotografie ingeruimd. Toppers van de collectie zijn Diane Arbus, Danny Lyon en William Eggleston. Maar ook reportagefotografie uit revolutionaire centra zoals Berkeley, Parijs en Amsterdam, en oorlogsgebieden zoals Nicaragua worden getoond. Het engagement komt ook naar voren in de politieke affiches uit de tijd van Vietnam en de protestbewegingen.

© Gemeente Amsterdam