De Sixties en het Stedelijk
Revolution in the Air
11 augustus 2003 - Johanneke Helmers
Het Stedelijk Museum biedt tot het eind van het jaar een
interdisciplinaire presentatie met veel aandacht voor design, meubels,
elektrische apparaten, drukwerk en affiches, sieraden en mode.
Centraal staat de popcultuur en de opkomst van de moderne
jongerencultuur uit de periode 1965-1975.
Kien Holz Beanery 1965
Met Revolution in the Air gaat het tweede deel van de
collectiepresentatie waarmee het museum zijn deuren sluit van start.
De tentoonstelling is tegelijkertijd een staalkaart van de rijke en
brede collecties van het Stedelijk Museum.
Place to be
In de jaren van experiment, geestverruiming, hippies en
studentenrevoltes ontwikkelde het Stedelijk zich als place to be. De
veelzijdige verzameling getuigt van die glorieuze jaren. Maar ook het
drukwerk van het museum zelf is te zien. En de indrukwekkende
verzameling affiches die betrekking hebben op de talloze
protestbewegingen mogen niet ontbreken. De presentatie laat ook zien
hoe experiment en engagement opgang maakten naast een meer
traditionele vormgeving.
Keramiek, sieraden en fotografie
Een aparte ervaring van de periode vormen de zalen met typische jaren
zestig keramiek en met textiele sculpturen.
Ook uit de vermaarde sieradencollectie die precies in dit tijdvak is
ontstaan, is rijkelijk geput. De moderne mens van de jaren zestig was
immers juist herkenbaar aan zijn strakke aluminium armband of broche.
Een aantal kabinetten is specifiek voor de fotografie ingeruimd.
Toppers van de collectie zijn Diane Arbus, Danny Lyon en William
Eggleston. Maar ook reportagefotografie uit revolutionaire centra
zoals Berkeley, Parijs en Amsterdam, en oorlogsgebieden zoals
Nicaragua worden getoond. Het engagement komt ook naar voren in de
politieke affiches uit de tijd van Vietnam en de protestbewegingen.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam