Tridion 'glocaliseert' internetcommunicatie ABX LOGISTICS

Amsterdam, 11 augustus 2003 - Het Belgische ABX LOGISTICS, actief in transport en logistieke dienstverlening en aanwezig in meer dan 35 landen, heeft een nieuwe website ontwikkeld die gebruikmaakt van het content management systeem van Tridion. De software van Tridion helpt ABX LOGISTICS om de "think global, act local"-visie waar te maken.

ABX LOGISTICS is als logistieke dienstverlener voortgekomen uit de Belgische Spoorwegmaatschappij. Het bedrijf kende een explosieve groei door middel van acquisities. In totaal had de groep meer dan 25 websites, ieder met een eigen 'look and feel' en ook de gegevens over de groep verschilden van site tot site. Dankzij Tridion kan ABX LOGISTICS haar plannen om een consistente internetcommunicatiestrategie te voeren, nu realiseren.

Glynn Jones, International Project Manager IT: "De lokale sites waren vaak beschikbaar in één taal, zodat een potentiële Spaanse klant met een vracht in Duitsland, geen antwoord vond op z'n vragen. Veel werk werd dubbel gedaan, rollen en verantwoordelijkheden waren ondoorzichtig. Neem daar nog eens bij dat de landen die nog geen eigen site hadden, eigen projecten planden en dan mag duidelijk zijn dat we door dit content management project veel geld bespaard hebben."

Bij de keuze voor een content management systeem, was voor ABX LOGISTICS vooral een snelle oplevering belangrijk, omdat over de hele wereld resources betrokken werden bij het project. Ook het intuïtieve gebruik en de totale kosten waren doorslaggevend. Andere criteria die een rol speelden waren: de soliditeit van de leverancier, eenvoudig databeheer, flexibele workflow, meertalige opslag van de content en compatibiliteit met het MS-platform. Daarnaast werden ook de lokale referenties onder de loep genomen.

Het project werd voor een groot deel in eigen beheer gerealiseerd nadat het corporate IT-team het trainingstraject bij Tridion doorlopen had. Alleen voor het design werd een beroep gedaan op een externe partner.

Jones: "Inclusief het verzamelen van de content heeft het traject zes à zeven maanden in beslag genomen. De netto-ontwikkeltijd is echter slechts de helft."

Met de introductie van de internet site is een eerste fase van het internetcommunicatieproject afgerond. Binnen een week na de introductie telde de site 2.000 unieke bezoekers, zonder dat hiervoor een introductiecampagne gevoerd werd.

In een tweede fase - momenteel in een teststadium - wordt het extranet vernieuwd. ABX LOGISTICS wil het extranet gebruiken om klanten wereldwijd additionele services te kunnen aanbieden.

In een derde en laatste fase, wordt het project uitgebreid naar het wereldwijde intranet van de groep, een dynamische site van duizenden pagina's in diverse talen. Dit wordt een sleutelinstrument waarmee ABX LOGISTICS het delen van kennis en communicatie op een hoger niveau wil brengen.


---

Over ABX LOGISTICS
ABX LOGISTICS, Belgisch bedrijf in transport en logistiek, behoort op wereldvlak tot de top 10 van de logistieke bedrijven met een internationaal netwerk. Het ABX-netwerk is verspreid over 35 landen en telt 15.000 mensen. In 2002 behaalde de groep een zakencijfer van 3 miljard euro. De kernactiviteiten van ABX LOGISTICS omvatten transport en distributie van goederen over de weg, lucht- en zeevracht en opslag (contract logistics).

Over Tridion
Tridion is een Europese leverancier van geavanceerde software voor enterprise content-management. Tridions oplossing, Tridion R5, maakt een geïntegreerde aanpak mogelijk van alle bedrijfsinformatie en content. Content afkomstig uit verschillende bronnen, kan eenvoudig worden beheerd, bewerkt en verder gedistribueerd via uiteenlopende kanalen: van websites tot en met mobiele telefoons, PDA's of drukwerk. In diverse talen en voor verschillende doelgroepen, maar altijd met behoud van de corporate huisstijl. Tridions unieke 'single-sourcing'- en 'blueprint management'-functionaliteit biedt bedrijven een snelle en hoge return on investment op hun complexe content-managementinfrastructuren. Tot de klanten van Tridion behoren multinationals als ABN Amro, Alcatel, AKN, Akzo Nobel, Blackwell Publishers, Carrefour, Deutsche Telekom, Garnier, Heineken, Honda, ING, KLM, Open University (UK), Scania, Sdu, Virgin Atlantic, Unilever en Wolters-Kluwer. Het hoofdkantoor van Tridion is gevestigd in Amsterdam; het bedrijf is aanwezig in alle Europese landen en de VS. Meer informatie kunt u vinden op www.tridion.nl

Voor meer informatie
Tridion
Miranda van der Voort
020-2010500
miranda.vandervoort@tridion.com

Whizpr
Annerieke Kamphuis
0317-410 483
tridion@whizpr.nl