STICHTING ALCOHOLPREVENTIE
Kustgemeenten moeten glasbakken met alcoholreclame vervangen
Kustgemeenten moeten glasbakken met breezer-reclame vervangen.
STAP: jeugdige strandbezoekers te gemakkelijk doelwit van
alcoholreclame
STAP (Stichting Alcoholpreventie) heeft afgelopen week een brief
gestuurd naar de gemeenten langs de Noordzeekust naar aanleiding van
de 250 glasbakken die Bacardi-Martini langs de stranden heeft
geplaatst. Ook Heineken plaatst glasbakken langs het strand. STAP
verzoekt de gemeenten in 2004 geen glasbakken meer met alcoholreclame
langs de stranden toe te staan.
STAP juicht het initiatief van de alcoholindustrie om bij te dragen
aan het afvalprobleem toe maar vindt de wijze waarop dit gebeurt
onverantwoord. De 250 glasbakken van Bacardi-Martini hebben de vorm
van een breezerflesje en functioneren daarmee als opvallende
reclamezuil. Heineken plaatst glasbakken langs het strand in de vorm
van een bierblikje.
STAP vindt de actie van de alcoholproducenten onverantwoord omdat in
de zomermaanden zeer veel minderjarigen het strand bezoeken. De actie
is in strijd met de afspraken omdat in het kader van zelfregulering is
overeengekomen dat alcoholproducenten zich zo min mogelijk op
minderjarigen zullen richten. Bacardi-Martini en Heineken hebben als
lid van de STIVA (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik) zelf
bijgedragen aan de afspraken over zelfregulering m.b.t.
alcoholreclame.
Minister Hoogervorst heeft onlangs (8 juli jl.) als antwoord op
kamervragen van Boelhouwer en Timmer (beiden PvdA) aangekondigd in het
komende najaar met de branche te overleggen over alcoholmarketing die
is gericht op jongeren onder de 18 jaar. Hij gaf aan ontevreden te
zijn met het functioneren van de zelfregulering.
Klacht over glasbakken ingediend bij de Stichting Reclame Code.
Naar aanleiding van de reclame op de glasbakken van Bacardi-Martini en
Heineken heeft STAP bij de Stichting Reclame Code (SRC) een klacht
ingediend. Daarmee verzoekt STAP de SRC te onderzoeken of deze vorm
van reclame in strijd is met de Reclamecode voor Alcoholhoudende
Drank. Artikel 15 van deze code geeft aan dat reclame voor
alcoholhoudende drank geen publiek mag bereiken dat voor meer dan
vijfentwintig procent (25%) bestaat uit minderjarigen. STAP
veronderstelt dat op bepaalde dagen en/of tijdstippen het percentage
minderjarigen op de stranden de 25% overstijgt waarmee de bedoelde
reclame in strijd is met de code.
Utrecht, 11 augustus 2003
Ir. W.E. van Dalen,
directeur STAP
11 aug 03 10:55