STICHTING ALCOHOLPREVENTIE

Kustgemeenten moeten glasbakken met alcoholreclame vervangen

Kustgemeenten moeten glasbakken met breezer-reclame vervangen.

STAP: jeugdige strandbezoekers te gemakkelijk doelwit van alcoholreclame

STAP (Stichting Alcoholpreventie) heeft afgelopen week een brief gestuurd naar de gemeenten langs de Noordzeekust naar aanleiding van de 250 glasbakken die Bacardi-Martini langs de stranden heeft geplaatst. Ook Heineken plaatst glasbakken langs het strand. STAP verzoekt de gemeenten in 2004 geen glasbakken meer met alcoholreclame langs de stranden toe te staan.

STAP juicht het initiatief van de alcoholindustrie om bij te dragen aan het afvalprobleem toe maar vindt de wijze waarop dit gebeurt onverantwoord. De 250 glasbakken van Bacardi-Martini hebben de vorm van een breezerflesje en functioneren daarmee als opvallende reclamezuil. Heineken plaatst glasbakken langs het strand in de vorm van een bierblikje.

STAP vindt de actie van de alcoholproducenten onverantwoord omdat in de zomermaanden zeer veel minderjarigen het strand bezoeken. De actie is in strijd met de afspraken omdat in het kader van zelfregulering is overeengekomen dat alcoholproducenten zich zo min mogelijk op minderjarigen zullen richten. Bacardi-Martini en Heineken hebben als lid van de STIVA (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik) zelf bijgedragen aan de afspraken over zelfregulering m.b.t. alcoholreclame.

Minister Hoogervorst heeft onlangs (8 juli jl.) als antwoord op kamervragen van Boelhouwer en Timmer (beiden PvdA) aangekondigd in het komende najaar met de branche te overleggen over alcoholmarketing die is gericht op jongeren onder de 18 jaar. Hij gaf aan ontevreden te zijn met het functioneren van de zelfregulering.

Klacht over glasbakken ingediend bij de Stichting Reclame Code. Naar aanleiding van de reclame op de glasbakken van Bacardi-Martini en Heineken heeft STAP bij de Stichting Reclame Code (SRC) een klacht ingediend. Daarmee verzoekt STAP de SRC te onderzoeken of deze vorm van reclame in strijd is met de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank. Artikel 15 van deze code geeft aan dat reclame voor alcoholhoudende drank geen publiek mag bereiken dat voor meer dan vijfentwintig procent (25%) bestaat uit minderjarigen. STAP veronderstelt dat op bepaalde dagen en/of tijdstippen het percentage minderjarigen op de stranden de 25% overstijgt waarmee de bedoelde reclame in strijd is met de code.

Utrecht, 11 augustus 2003
Ir. W.E. van Dalen,
directeur STAP

11 aug 03 10:55