3VO
3VO: Inbreng kind onmisbaar in verkeersplan
Campagne 'De Scholen zijn weer begonnen' START MAANDAG 11 AUGUSTUS
Kinderen moeten volop worden betrokken bij plannen voor een veiliger verkeer in de eigen woonbuurt en op schoolroutes. Met dit pleidooi start 3VO maandag 11 augustus haar campagne De scholen zijn weer begonnen. Nieuw hierbij is de samenwerking met jeugdzender Z@ppelin. Via tv-spots en andere acties worden kinderen opgeroepen actief mee te denken over hun eigen veiligheid in het verkeer.
De jaarlijkse landelijke campagne gaat tussen 10.15 en 12.45 uur in samenwerking met de gemeente Zaanstad en de 3VO-afdeling Zaanstreek feestelijk van start op de basisscholen 'De Mei' in Wormerveer en 'De Zoeker' in Zaandijk. Voor de scholen in de Regio Noord is de zomervakantie dan weer voorbij. Regio Midden volgt op 18 augustus en Regio Zuid op 1 september.
Gouden regels
Op weg naar en van school krijgen kinderen lopend en fietsend weer te maken met gevaarlijke routes en onoplettende automobilisten. Met name in de eerste maanden na de zomervakantie raken te veel kinderen betrokken bij een verkeersongeval. Vorig jaar kwamen in totaal 50 kinderen tot en met 14 jaar in het verkeer om het leven en raakten er ruim 2.000 ernstig gewond.
Ouders, kinderen en scholen worden via www.oudersonline.nl opgeroepen ideeën voor veilige schoolroutes te bedenken en te bespreken. Op basis hiervan zal 3VO tien gouden regels voor een veilige schoolomgeving presenteren. 'Kinderen kunnen goed onder woorden brengen waar ze in het verkeer last van hebben en gevaarlijk vinden. Ze komen met dingen aan die volwassenen soms niet zien' zegt Joop Goos, directeur van 3VO. 'Ze komen op andere plekken, zijn altijd lopend of fietsend op pad en zijn goede waarnemers. Kinderen kunnen dus prima betrokken worden bij het maken van verkeersplannen.'
Remmie en Bijke
Gedurende de campagneperiode die loopt tot eind september worden korte, humoristische animatiespots uitgezonden via de jeugdzender van de publieke omroep: Z@ppelin. In deze filmpjes raken 'Remmie en Bijke' onderweg naar school in allerlei verkeerssituaties verzeild. Daarnaast besteedt Z@ppelin redactionele aandacht in programma's aan de veiligheid van kinderen in het verkeer. Het is de bedoeling dat deze samenwerking een structureel karakter krijgt.
De campagne 'De scholen zijn weer begonnen'wordt in augustus en september gevoerd met spandoeken, affiches, borden, folders en cd-rom's. In het kader van de campagne verrassen ambachtelijke bakkers hierin ondersteund door meelleverancier Meneba, schoolklassen met een ontbijtje, als teken dat kinderen beter op weg gaan met een gevulde maag.
---
---
Noot voor de redactie (