CAP STEERING COMMITTEE
Wereldwijd forse kostenbesparingen in auto-onderdelen markt
Utrecht, The Netherlands, August 7 /PRNewswire/ -- Vanaf vandaag verloopt de communicatie binnen de auto-onderdelen branche een stuk efficiënter. Voor het eerst ter wereld hebben auto-onderdelen producenten en hun afnemers namelijk een gemeenschappelijke berichtenstandaard ontwikkeld: het Common Aftermarket Protocol( CAP). Met deze elektronische communicatiestandaard kunnen de diverse organisaties in de branche op dezelfde manier met elkaar communiceren. Ongeacht in welk land de business partners zich bevinden. Ook kunnen de verschillende berichten geïntegreerd worden verwerkt. Afhankelijk van de organisatiestructuur en -omvang kan dit een kostenbesparing van tussen 1,5 en 2% van de omzet opleveren. Op het invoeren van orders kunnen de kosten met 70% omlaag. Het CAP-initiatief wordt ondersteund door 33 auto-onderdelen producenten en de 4 internationale inkoopgroepen. Ze verwachten door CAP een groot efficiencyvoordeel te behalen in de verschillende bedrijfsprocessen. De verwachting is dat vóór 1 juli 2004 350 bedrijven (zowel onderdelen producenten als leveranciers) in Europa met de CAP berichtenset werken.
Versnipperde communicatie
De communicatie binnen de auto-onderdelen markt is nu nog versnipperd. Zo worden er meerdere standaards in het berichtenverkeer tussen de partijen in de auto-onderdelen markt toegepast. Door het gebrek aan een gezamenlijke standaard, moeten producenten en hun afnemers diverse communicatiesystemen en bijbehorende software in huis hebben om onderling te kunnen communiceren. Bij het uitwisselen van onderlinge berichten gaat er dan ook onnodig tijd verloren aan het correct (en vaak handmatig) verwerken van de berichten.
De CAP berichten set
Met de komst van CAP kunnen berichten zoals orders, orderbevestigingen en facturen voortaan net zo eenvoudig worden verzonden als een e-mail. De standaard is namelijk gebaseerd op de ebXML-technologie. Dit is de opmaaktaal die verzending van berichten via Internet mogelijk maakt. Hierdoor zijn minder investeringen in communicatiesystemen nodig. Bijkomend voordeel is dat er geen uitgebreide ICT-kennis voor nodig is om met CAP te kunnen werken. Nadat een bedrijf de gegevens voor de pakbon, order of andere administratieve gegevens heeft ingevoerd, worden deze met behulp van de CAP berichtenset automatisch elektronisch vertaald, geordend en verzonden. Ook is het nu voor mogelijk om de verschillende CAP-berichten geïntegreerd te verwerken. Bedrijven kunnen de berichtenstandaard online testen in hun eigen bedrijfsomgeving via een XML test server voordat ze het daadwerkelijk gaan implementeren. Dit was niet eerder mogelijk. Organisaties kunnen hiermee dus fors besparen op implementatietesten.
Kostenbesparingen
Adriaan Roggeveen, voorzitter van de zogeheten CAP Steering Committee: 'Organisaties die de CAP-standaard gebruiken, zullen direct merken dat hun communicatie een stuk efficiënter verloopt en dat ze hierdoor veel geld en tijd besparen. Gegarandeerd. Iedereen die een e-mail kan versturen, kan nu ook internationale berichten versturen zoals orders, pakbonnen en facturen.'
www.cap-standard.com
Bedrijven die willen profiteren van de voordelen van één standaard kunnen vanaf vandaag gebruik maken van de CAP-standaard. Zij ontvangen begeleiding bij de invoering door OMS International. Dit Nederlandse IT bedrijf is gespecialiseerd in elektronische business-to-business communicatie en voert het projectmanagement rond CAP uit. Bedrijven kunnen zich aanmelden via www.cap-standard.com.
Voor meer informatie kunt u terecht op www.cap-standard.com of contact op nemen met Adriaan Roggeveen, voorzitter van de CAP Steering Committee. Tel: + 31 (0)10 446 96 60 of Tom Perrault, vice-voorzitter van de CAP Steering Committee. Tel: + 32 (0)537 62 891
07 aug 03 16:58