Aan de Voorzitter van de TweedeKamerderStaten-Generaal
Binnenhof4
Den Haag
- Directie Zuidoost- en Oost-Europa
Bezuidenhoutseweg 67
Postbus 20061
2500 EB Den Haag
Datum
- 7 augustus 2003
Behandeld
- DZO
Kenmerk
- DZO-183/03
Telefoon
- 070 - 348 6361
Blad
- 1/5
Fax
- 070 - 348 5329
Bijlage(n)
- E-Mail
- DZO@minbuza.nl
Betreft
- Beantwoording vragen vanhet lid Huizinga-Heringa over de geldigheid van paspoorten van de Russische Federatie
---
Graag - bied ik u hierbij- de antwoorden aan op de schriftelijke vragen gesteld door - het lid- Huizinga-Heringa over - de geldigheid van paspoorten van de Russische Federatie. Deze vragen werden ingezonden op - 4 juli 2003 met kenmerk - 2020314540.
- De Minister van Buitenlandse Zaken
Mr. J.G. de Hoop Scheffer
Antwoord van de heer De Hoop Scheffer, Minister van BuitenlandseZaken, op vragen van het lid Huizinga-Heringa(ChristenUnie) over de geldigheid van paspoorten van de Russische Federatie.
Vraag 1
Kent u het bericht dat eind 2003 in de Russische Federatie paspoorten uit het Sovjet-tijdperk hun geldigheid verliezen?
Antwoord
Ja
Vraag 2
Is het u bekend dat voor veel personen die tot minderheidsgroeperingen behoren registratie in de Russische Federatie een probleem is waardoor zij moeilijk het staatsburgerschap en een nieuw paspoort kunnen krijgen?
Antwoord
Het verkrijgen van het staatsburgerschap van de Russische Federatie en het verkrijgen van een nieuw paspoort zijn twee afzonderlijke processen zij het dat uiteraard het tweede samenhangt met het eerste. Het is mij bekend dat er in de Russische Federatie een groep mensen bestaat, die om uiteenlopende redenen niet de vervanging van hun uit de Sovjetperiode stammende paspoort hebben geregeld c.q. hebben kunnen regelen. Het betreft hier onder meer (maar niet alleen) mensen die oorspronkelijk
afkomstig zijn uit regio's die nu geen deel uitmaken van de Russische Federatie, maar die destijds wèl tot het grondgebied van de Sovjetunie behoorden. Een klein aantal mensen uit deze groep is geconfronteerd met problemen bij het verkrijgen van het Russisch staatsburgerschap doordat zij niet voldeden aan de voorwaarde te beschikken over een woonregistratie in de Russische Federatie. De mogelijkheid een woonregistratie te verkrijgen is gebonden aan strikte regels. Het komt voor dat de
toepassing van deze regels wordt beïnvloed door oneigenlijke factoren (omkoping, discriminatie).
Over Russische wet- en regelgeving met betrekking tot het staatsburgerschap en woonregistratie is gerapporteerd in het Algemeen Ambtsbericht Staatsburgerschaps- en Vreemdelingenwetgeving in de republieken van de voormalige Sovjetunie (- www.minbuza.nl- actueel/ ambtsberichten/algemene ambtsberichten).
Vraag 3
Wat betekent het niet-verkrijgen van het staatsburgerschap respectievelijk een paspoort voor de rechtspositie van deze personen?
Antwoord-
De personen die, als in antwoord 2 omschreven, niet het Russische staatsburgerschap hebben aangevraagd c.q. verkregen, bezitten in veel gevallen de nationaliteit van een andere voormalige Sovjet republiek, of kunnen deze eenvoudig verkrijgen.
Diegenen die voor 1 januari 2001 nog geen staatsburgerschap hadden verkregen van welk land ook, worden in de Russische Federatie al vanaf 1 januari 2001 de jure als staatlozen beschouwd. Een eventueel verzoek van hen om het Russisch staatsburgerschap te verkrijgen wordt nu behandeld overeenkomstig de standaardprocedure voor naturalisatie. Na verloop van de geldigheid van het sovjetpaspoort kan deze procedure moeilijker te doorlopen worden. Overigens gaat het (onder meer) over mensen die dus al
langere tijd in de Russische Federatie weten te verblijven, ondanks het feit dat zij niet beschikken over een verplichte permanente of tijdelijke woonregistratie. UNHCR zet zich in voor de situatie van verschillende categorieën statenlozen in de Russische Federatie.
Verloop van de geldigheid van het sovjetpaspoort zelf veroorzaakt geen staatloosheid.
Vraag 4
Bent u bereid mogelijk in OVSE of Raad van Europa-verband- de autoriteiten van de Russische Federatie aan te spreken met het oogmerk ook voor leden van minderheden het staatsburgerschap mogelijk te maken en dat discriminatie rondom de registratie van minderheden wordt tegengegaan?
Antwoord
Het is niet zo dat leden van minderheden uit voormalige Sovjetrepublieken, die tijdens en sinds het uiteenvallen van de Sovjetunie op Russisch grondgebied hebben gewoond, in het geheel geen mogelijkheid hadden het Russisch staatsburgerschap te verwerven. Door verschillende maatregelen, waaronder een versoepeling - die van toepassing was in de periode juni 1998 tot januari 2001 - , van de voorwaarde van een permanente woonregistratie hebben de Russische autoriteiten gepoogd mogelijkheden te
bieden aan die groepen mensen, voor wie problemen waren gerezen, om alsnog het Russisch staatsburgerschap te verwerven. Ik zal de Russische autoriteiten daarom niet aanspreken met het in de vraag geformuleerde oogmerk. Wel zal ik bij voorkomende gelegenheid aan de Russische autoriteiten blijk geven van zorg over problemen waarmee mensen in de praktijk geconfronteerd kunnen worden als zij een woonregistratie willen verkrijgen/verlengen en de gevolgen die dit kan hebben voor hun staatsburgerschap.
---
Ministerie van Buitenlandse Zaken